Hallo
Ik werk voor een vrijwilligersorganisatie dat honden opvangt, ze onderbrengt in gastgezinnen en van daaruit weer herplaatst. Onze doelgroep bestaat uit mishandelde, verwaarloosde, gehandicapte, ... kortom honden met een verleden.
We zijn sinds vorige week bezig aan een zaak van verwaarlozing. Er zou één hond en 2 katten op een appartement zitten en die zouden maar 1 keer per week bezoek krijgen van hun eigenaar en dus ook maar één keer per week eten krijgen. Er zou ook en kat uit het raam gegooid zijn door de eigenaar en het is niet zeker of deze nog leeft. De politie is al meermaals gaan kijken maar de eigenaar hebben ze nog niet kunnen treffen. Ze hebben ook al telefonisch contact met hem gehad, maar hij kan nooit zeggen wanneer hij daar is en kan hen ook niet verwittigen als hij daar aan komt. Ze hebben ondertussen wel een verklaring van de buren en onderburen afgenomen en zijn er nu ook van overtuigd dat het om een zaak van ernstige verwaarlozing gaat. Vandaag zou het dossier normaal opgestuurd worden naar het parket om te beslissen of ze al dan niet binnen gaan zonder dat de eigenaar aanwezig is.
Nu is mijn vraag dus wat er precies gaat gebeuren moesten de dieren daar in beslag genomen worden. We hebben een gastgezin beschikbaar om de hond op te vangen. We hebben een erkenningsnummer en zijn dus ook een erkend dierenasiel. Ik neem aan dat de politie in zulke gevallen samenwerkt met een asiel in de buurt of een hondenvanger waar de dieren de medische zorg krijgen op afwachting van verdere stappen van justitie. Maar kan/mag zo'n hond overgedragen worden naar een andere erkende instantie, wij dus?
En hoe moeten we dit dan het beste aanpakken?