Inbeslagname hond

DavyD
Topic Starter

Inbeslagname hond

#1 , 25 mei 2011 09:49

Hallo

Ik werk voor een vrijwilligersorganisatie dat honden opvangt, ze onderbrengt in gastgezinnen en van daaruit weer herplaatst. Onze doelgroep bestaat uit mishandelde, verwaarloosde, gehandicapte, ... kortom honden met een verleden.

We zijn sinds vorige week bezig aan een zaak van verwaarlozing. Er zou één hond en 2 katten op een appartement zitten en die zouden maar 1 keer per week bezoek krijgen van hun eigenaar en dus ook maar één keer per week eten krijgen. Er zou ook en kat uit het raam gegooid zijn door de eigenaar en het is niet zeker of deze nog leeft. De politie is al meermaals gaan kijken maar de eigenaar hebben ze nog niet kunnen treffen. Ze hebben ook al telefonisch contact met hem gehad, maar hij kan nooit zeggen wanneer hij daar is en kan hen ook niet verwittigen als hij daar aan komt. Ze hebben ondertussen wel een verklaring van de buren en onderburen afgenomen en zijn er nu ook van overtuigd dat het om een zaak van ernstige verwaarlozing gaat. Vandaag zou het dossier normaal opgestuurd worden naar het parket om te beslissen of ze al dan niet binnen gaan zonder dat de eigenaar aanwezig is.

Nu is mijn vraag dus wat er precies gaat gebeuren moesten de dieren daar in beslag genomen worden. We hebben een gastgezin beschikbaar om de hond op te vangen. We hebben een erkenningsnummer en zijn dus ook een erkend dierenasiel. Ik neem aan dat de politie in zulke gevallen samenwerkt met een asiel in de buurt of een hondenvanger waar de dieren de medische zorg krijgen op afwachting van verdere stappen van justitie. Maar kan/mag zo'n hond overgedragen worden naar een andere erkende instantie, wij dus?

En hoe moeten we dit dan het beste aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 28 mei 2011 04:21

Als u alles officieel wil laten verlopen is de kans groot dat de dieren daartegen dood zijn, laten we het daarover eens zijn.

Ik raad u toch aan om iemand te kontakteren die daar fysisch (noodgeval mag dat toch dacht ik) een inbraak pleegt om goodwill. Ik betwijfel of er ooit iemand zal te weten komen door wie dat dan eventueel gedaan is, als u het wat met verstand aanpakt zonder rondbazuinen.

Ik vind eerlijk gezegd dat hier de regel NOOD BREEKT WET kan toegepast worden. Moest het in mijn app. blok gebeuren was het al gebeurd. Ik zou eerlijk gezegd niet in uw schoenen willen staan als dierenliefhebber om later tot de vaststelling te komen dat u door het volgen van de regels te laat was.

Niet door iemand van uw organistaie laten doen natuurlijk. Kan brandweer hier niet in tussenkomen voor het te laat is ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis

#3 , 28 mei 2011 11:14

Misschien kan je hier eens je licht opsteken
Afbeelding

Die dieren moeten zo snel mogelijk in beslag genomen worden.

Reclame

artemis

#4 , 28 mei 2011 11:16

Kunnen jullie mijn link in het vorige bericht zien? Ik niet.

http://www.health.belgium.be/eportal/An ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

JohnD

#5 , 28 mei 2011 22:34

http://www.health.belgium.be/eportal/An ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

Als het maar een dienst is die snel werkt en bij een telefoontje wakker schiet. Ik ben enigszins verwonderd dat er niemand negatieve kommentaar heeft op wat ik voorstelde, want dat is toch niet zo koosjer dacht ik. Of zie ik dat mis, dat er uitzonderingen op de regel zijn qua geforceerde toegang, in dit geval om een dierenleven te redden ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Archief”