ex verkoopt leasecamionet die van beide is.

sabine1973
Topic Starter

ex verkoopt leasecamionet die van beide is.

#1 , 29 sep 2011 22:54

hallo allemaal ik zit in een zeer vervelende situatie, hier mijn vraag-verhaal.

ik ben reeds 1,5 jaar uit elkaar officieel gescheiden in dec.2010. maar exman was al sinds maart2010 uit huis gegaan naar zijn nieuwe liefde.
mijn ex was reeds 2x vreemd geweest en de 3e keer was het gedaan van mijn kant, hij is in vogelvlucht vertrokken met de leasebus naar nl. aangezien ik getrouwd was was ik ook tevens aansprakelijk voor de bus, maar hij was niet te bekennen en ik vreesde al het ergste wat er kon gebeuren, ik heb vanaf eind maart al contact opgenomen met de leasemaatschappij en de situatie duidelijk uitgelegd en gezegd dat hij naar nl. was vertrokken met de bus of ze die terug konden halen want was bang dat ie zou verdwijnen, ik heb wel wekelijks contact gehad maar niemand die luisterde en ja wat gebeurde er hij verkocht de leasebus die eigenlijk terug had gemoeten. met als gevolg nergens geen geld meer te bekennen en ik zwaar de dupe van zijn praktijken, ondertussen hoorde ik dat ie andere auto,s kocht en uiteindelijk met een oud autootje eindigde en geld verdwenen, nu klopt de maatschappij bij mij aan want meneer zit in nl. en ik woon hier in belgie met de 3 kids die hij ook nooit meer gezien heeft of betaald heeft ervoor. en ik word schuldig bevonden, momenteel zit ik in de collectieve vanwege zijn schulden, ik probeer uit alle macht te overleven met een beetje maar waar ik zo mee zit is dat ik door zijn ellende nu in deze situatie zit, mijn vraag is kan ik er iets aan doen een rechtszaak starten tegen de leasemaatschappij of hem of wat dan ook, ik heb veel bewijzen want heb in 1,5 jaar niet stilgezeten, ik weet dat de bus in belgie is gebleven maar niet wie hem heeft, tevens heb ik van alle auto,s een kenteken en naam en adres van de autobedrijven die het aan hem verkochten of waar hij weer een auto inleverde, ik heb 1,5 jaar achter de leasemaatschappij aangezeten heb altijd alle bewijzen enz. opgestuurd om ze te helpen maar nee ze doen niks en klagen mij aan .
wie kan me enige raad geven want weet het echt niet meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sabine1973
Topic Starter

#2 , 29 sep 2011 22:57

ter aanvulling
of wie weet er een hele goede advocaat pro deo die wil vechten en meedenken met me in deze situatie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2011 16:48

enkele elementen: uw was gehuwd en hebt blijkbaar het contract mee getekend .... wel de leasing maatschappij moet niets u moet betalen gezien mee getekend als contractant.
Indien u vindt dat de bus zou kunnen verdwijnen ga jij ze zelf ophalen.
De leasingmaatschappij zal zich richten tot die contractant die ze het best/snelst kunnen aantreffen zij moeten geen moeite doen de beide aan te schrijven.
Het hangt er verder een beetje vanaf wie eigenaar is van het voertuig.
De leasing maatschappij heeft zoals u het uitlegt geen fout gemaakt het is hun taak niet maar wel de jouwe nl. er is een goed, de auto, van u verdwenen.
Wat ook gaat meespelen huwelijk of niet contract of niet, samenlevingscontract of niets.
Wat bedoelt u met collectieve .... rechtbankverhaal??
Op wiens naam staat de bus, wie betaalt de verzekering.
Is er een vonnis inzake alimentatie... doet u aangifte bij politie wegens 'familieverlating = niet betalen alimentatie?
Hebt u aan uw ex ooit schriftelijk gevraagd uw goed terug te brengen? was dit aangetekend?
Staat in de scheidingsakte als die er is iets over de goederen van partijen en de gemeenschappelijke goederen ter verdeling?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 sep 2011 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 30 sep 2011 20:17

Franciscus ( dt!!) begrijpt blijkbaar niet wat een lease auto is. Korte uitleg : de auto blijft eigendom van de financieringsmaatschappij. De gebruiker huurt die wagen. Na de afgesproken periode moet de wagen terug naar de maatschappij of moet gekocht worden. De auto mag dus niet verkocht worden door de gebruiker.
Sabine , u heeft waarschijnlijk meegetekend op het lease-contract. U bent dan hoofdelijk aansprakelijk voor de betalingen. Dat betekent dat de maatschappij alle schuld bij u mag terug vorderen. Uw collectieve beschermt u momenteel wel tegenover deze nieuwe schuld. Maar die schuld moet ooit betaald worden. Uw begeleidende advocaat/schuldbemiddelaar kan één en ander verduidelijken to. de rechtbank. Uw ex zal wel moeten meebetalen. U dient hem aan te klagen , ook wegens fraude en daar het geld recupereren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#5 , 30 sep 2011 23:34

Natuurlijk mag de wagen niet verkocht worden. Maar het zou bij mijn weten toch regelmatig gebeuren.
Leasing firma kan terecht bij een van de contractanten dus voor hen blijft het hetzelfde.
Of het zou gewijzigd moeten zijn .... een leasing 'kan' op naam van de klant staan wat inschrijvingsboekje betreft en titularis nummerplaat.
In elk geval nadat enkele stappen zijn gezet kan de mede-contractant aangifte doen bij politie van misbruik van vertrouwen/oplichting.
Niet voor diefstal ......(ten overstaan van mede-contractant).
Dit om maar enkele elementen aan te geven. Gezien de waarde voertuig zou ik ook een advocaat raadplegen die de gepaste ook strafrechtelijke piste kan ingang zetten.
Registratie in PV en (inter)nationale signalering van voertuig met chassisnummer en nummerplaat.
Of is deze al terug binnen gestuurd door de titularis?
Voor de rest hangt het af van wat staat in de contracten en wat op de papieren van het voertuig.

sabine1973
Topic Starter

#6 , 01 okt 2011 08:45

enkele elementen: uw was gehuwd en hebt blijkbaar het contract mee getekend .... wel de leasing maatschappij moet niets u moet betalen gezien mee getekend als contractant.
Indien u vindt dat de bus zou kunnen verdwijnen ga jij ze zelf ophalen.
De leasingmaatschappij zal zich richten tot die contractant die ze het best/snelst kunnen aantreffen zij moeten geen moeite doen de beide aan te schrijven.
Het hangt er verder een beetje vanaf wie eigenaar is van het voertuig.
De leasing maatschappij heeft zoals u het uitlegt geen fout gemaakt het is hun taak niet maar wel de jouwe nl. er is een goed, de auto, van u verdwenen.
Wat ook gaat meespelen huwelijk of niet contract of niet, samenlevingscontract of niets.
Wat bedoelt u met collectieve .... rechtbankverhaal??
Op wiens naam staat de bus, wie betaalt de verzekering.
Is er een vonnis inzake alimentatie... doet u aangifte bij politie wegens 'familieverlating = niet betalen alimentatie?

beste Franciscus

ik heb nooit met de bus gereden, hij werkte voor zijn eigen vandaar de bus,
we waren getrouwd dus alles is dan gezamelijk, wel heeft de bus nooit op mijn naam gestaan bij de belasting en verzekering, auto stond ingeschreven op zijn naam heeft nooit op de mijne gestaan,
het feit dat de leasemaatschappij achter mij aan komt vind ik dan ook zo oneerlijk snap hun verhaal maar heb al zoveel ellende van hem in m,n nek terwijl ik er geen deel aan heb dat steekt me enorm.
verder heb ik nooit schrifftelijk gevraagd het goed terug te brengen ze deden dat van de leasemaatschappij. al meerdere malen, ook bij mij, verder weet ik niet wie de bus nu heeft maar dat hij nog in belgie is dat staat vast, als ik daarachter kon komen had ik ook meer bewijs van die persoon die me dan kan zeggen wie de bus verkocht heeft aan hem.
ik weet niet of de nummerplaat terug ingeleverd is maar zoals ik vermoed niet aangezien ik een brief binnenkreeg voor betaling van de belasting van de bus, daar had ik naar gebeld en die zeiden na mijn verhaal dat hij dan niet de nummerplaat ingeleverd moest hebben,
vr.gr. sabine

Hebt u aan uw ex ooit schriftelijk gevraagd uw goed terug te brengen? was dit aangetekend?
Staat in de scheidingsakte als die er is iets over de goederen van partijen en de gemeenschappelijke goederen ter verdeling?

j.demoor

#7 , 01 okt 2011 10:11

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De essentie van leasing(huurkoop) is dat de leasinggever(lessor),binnen het raam van een kredietoperatie waarvan de termijnen de huurwaarde overtreffen,aan de leasingnemer(lessee) het gebruik en het genot toestaat van goederen en de mogelijkheid biedt,na verloop van de overeengekomen tijd,de eigendom van die goederen te verwerven tegen hun residuele waarde’

‘Met de financieringsovereenkomst(leasing) is niet onverenigbaar het beding dat de huurder bij geheel of gedeeltelijk verlies van het gehuurde materiaal,geen schorsing of beëindiging van de huurovereenkomst kan aanvoeren‘(Cass. 17 juni 1993,F.Rechtspr. 1993,afl.14,3,R.Cass. 1993,183,noot STORME,Matthias).

‘Het is niet strijdig met de aard van de leasingovereenkomst dat de rechter die de overeenkomst ontbonden verklaart,de verkoopopbrengst van de geleasde zaak toerekent op de contractueel bedongen vergoedingen en op de nog verschuldigde huurtermijnen‘[Cass. 8 november 2002(S.F.B. t. V.T.T.),R.W.2003-04,1459-1461,noot VAN OEVELEN,A.,Schadebedingen in leasingovereenkomsten en de zekerheidsfunctie van het eigendomsrecht van de leasinggever].

‘hij verkocht de leasebus die eigenlijk terug had gemoeten’

Die verkoop is dus nietig.

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘ik ben...officieel gescheiden in dec.2010‘.

Wat u NA de dag waarop de vordering werd ingesteld meer betaalde dan de helft aan de leasinggever kan u van uw ex-echtgenoot terugvorderen bij de vereffening-verdeling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#8 , 01 okt 2011 12:05

U zal echt naar een advocaat moeten gaan.
Of u met de bus hebt gereden of niet doet er niet toe ......u hebt een contract getekend en of misschien zelfs een borgstelling gedaan.
De leasingfirma vordert gewoon wat ze contractueel mag vorderen.
Het feit dat u de belastingen van de bus krijgt wil vermoedelijk zeggen dat = uw ex nog op uw adres staat, het adres van inschrijving van de nummerplaat nooit is gewijzigd, de nummerplaat niet is binnengezonden.
Krijg of kreeg je ook de overtredingen bij u thuis via de post?

Er zijn nog veel losse eindjes aan uw verhaal die wie hier zonder de documenten niet kunnen oplossen .... ga dus naar een raadsman.

sabine1973
Topic Starter

#9 , 01 okt 2011 22:24

U zal echt naar een advocaat moeten gaan.
Of u met de bus hebt gereden of niet doet er niet toe ......u hebt een contract getekend en of misschien zelfs een borgstelling gedaan.
De leasingfirma vordert gewoon wat ze contractueel mag vorderen.
Het feit dat u de belastingen van de bus krijgt wil vermoedelijk zeggen dat = uw ex nog op uw adres staat, het adres van inschrijving van de nummerplaat nooit is gewijzigd, de nummerplaat niet is binnengezonden.
Krijg of kreeg je ook de overtredingen bij u thuis via de post?

Er zijn nog veel losse eindjes aan uw verhaal die wie hier zonder de documenten niet kunnen oplossen .... ga dus naar een raadsman.

beste franciscus

zou je me kunnen vertellen welke losse eindjes je bedoeld ik kan alles mischien goed uitleggen,

ik heb alle documenten die er zijn, en zoals je zegt dat klopt dat hij nog niet van adres veranderd was via de belasting van de bus,
officieel is hij hier al uitgeschreven van 19 maart 2010, maar natuurlijk niet overal doorgegeven.

ook heb ik nooit gewerkt wegens reuma en de 3 kids thuis en het eigen werk dat hij deed, dus de bus heeft hij ook altijd alleen gebruikt, en betaald net zoals de verzekeringen en de belasting stond allemaal op zijn naam. tot hij hier vertrok met de bus en verder alles achterliet incl. alle kosten en leningen voor zijn bedrijfje,
ik heb momenteel een advocate en die zegt dat ik moet procederen in nl. voor de bus omdat hij in nl. woont.
ook zeggen ze dat je je eigen ex niet kan beschuldigen van stelen.

ik zou zo graag hem eens flink ervan langs willen geven ik ben het zo beu om samen met mijn 3 kids op te draaien voor zijn ellende.
vr.gr. sabine

Franciscus

#10 , 02 okt 2011 22:28

Om die losse eindjes te kennen moet men het ganse verhaal kennen en alle documenten lezen en bekijken en in hun kader plaatsen.
Diefstal tussen samenwonende echtgenoten is niet mogelijk ...edoch als men ondertussen voorlopige maatregelen heeft bv veranderd de situatie qua rechten en plichten tussen echtgenoten. Een derde persoon kan vb wel een diefstal plegen.

sabine1973
Topic Starter

#11 , 02 okt 2011 22:52

dank je wel ik ga nog eens wat verder zoeken naar een andere goede pro deo advocaat die er iets meer van kent om zo toch iets aan de situatie te kunnen veranderen.

sabine1973
Topic Starter

#12 , 26 jun 2012 09:19

opvolging
momenteel zit ik nu in de csr, de bus word gewoon meegenomen kan er niets tegen doen, heb momenteel wel alles in handen gekregen van bewijzen van de verkoop van de bus op zijn naam, hebben garage te pakken gekregen in nl. waar hij de bus verkocht heeft en daar een andere auto gekocht heeft en de overwaarde in zijn zakken gestoken heeft, mijn vader is daar naartoe gegaan met het hele verhaal de garagist schrok ervan en heeft kopie,s van alle verkoop -koop documenten meegegeven van mijn ex, incl. de nummerplaten van de bus vanwege hij die zou ophalen maar nooit gedaan heeft, voelde waarschijnlijk ook onraad. verder draai ik gewoon op voor de schuld ook al heb ik alle bewijs, kan er niets tegen doen.

Terug naar “Archief”