Bedot bij inlevering bedrijfswagen

gthemus
Topic Starter

Bedot bij inlevering bedrijfswagen

#1 , 29 jan 2014 18:38

Hallo,

Ik heb mijn wagen vrijdag 10/1 s' morgends ingeleverd op mijn laatste dag bij die werkgever. Iemand van het wagenpark heeft is naar de wagen gekeken en vond dat alles op het eerste zicht in orde was en ik ben vervolgens naar huis mogen vertrekken. Voor de duidelijkheid, de wagen was echt in perfecte staat. Ik heb die als een gek onderhouden, wekelijks gekuist met 2 emmertjes en speciale sponsen om kuiskrassen te vermijden, velgjes altijd proper en binnen letterlijk als nieuw. Als iemand in mijn wagen stapte vroegen ze regelmatig of het een nieuwe was, en dan overdrijf ik niet. Ik heb ook geen documenten moeten tekenen voor vaststellingen ed. Mijn baas had enkele dagen eerder al gevraagd of ik een mail van wondercar (blijkbaar gebeuren daar de vaststellingen?) had ontvangen om daar is langs te gaan. Ik had er geen mail van ontvangen en op de dag van inlevering zelf krijg is s'morgends een bericht dat hij er niet zal zijn en dat ik naar de wagenparkverantwoordelijke moet gaan. Daar heb ik dus de wagen afgeleverd en die dame zal dan waarschijnlijk met de wagen naar daar gereden zijn.

Nu krijg ik vandaag mijn laatste loonbrief en zie dat daar maar liefst 1100 Euro is afgehouden voor schade franchise. Ik bel natuurlijk direct naar mijn vorige werkgever om uitleg. Hij stuurt me de documenten met de vaststellingen en de rekening door. Daarop vind ik vaststellingen van schade terug aan de koffer, spiegel, motorkap, rechter voor- en achterdeur, voor- en achterbumper. Ik ben absoluut zeker dat er geen schade was, en nogmaals voor de duidelijkheid, ik ben echt een beetje een freak geweest op die wagen (t'was ne mooie) en weet zeker dat er geen schade aan was... Buiten natuurlijk gebruiksslijtage zoals steenslag... En ja hoor, op de vaststellingen staat bij de meeste zaken 'steenslag' vermeld. En dat klopt inderdaad, ik heb tenslotte 3 jaar lang elke dag 150 km met die wagen moeten rijden naar een klant in Geel, ik kan me moeilijk voorstellen dat dit geen normale gebruiksschade is? Dat heb je nu eenmaal als je met een wagen op straat rijdt :) De steenslag is ook niet door de lak, maar zijn louter oppervlakkige 'putjes'...

Ik heb de foto's opgevraagd bij de verzekering en ga er van uit dat je daar geen 'echte' schade op zal zien.

Nu vraag ik me dus enkele zaken af:

- Eerst en vooral, is het gebruiksschade? ik heb het ook al opgezocht, en deze leasingmaatschappij zegt duidelijk: dat normale gebruiksschade er niet onder valt. Op het internet ook wel enkel teksten gevonden die stellen dat steenslag niet op de gebruiker van verhaald worden.
- Aangezien mijn werkgever een leasingcontract heeft met de leasing (en niet ik), is het dan mijn verantwoordelijkheid om dit in orde te moeten brengen als op de documenten duidelijk vermeldt wordt dat het om steenslag gaat? Ik zou dan denken dat de werkgever de leasing moet aanspreken over de kosten hiervoor en niet mij?
- Hoe zit het met het feit dat ik geen documenten heb moeten tekenen bij inlevering? Speelt dit in mijn voordeel of eerder in mijn nadeel?
- Zou de verzekering ervan geprofiteerd hebben dat er niemand bij was om tegen te spreken? Ik zie op het factuur ook dat de kosten op de dag van inlevering zijn aangerekend, en ze hebben dus ook onmiddellijk hersteld. Wat ik dan wel raar vind dat ze daar direct tijd voor zouden hebben als er effectief zo veel schade was en om nog maar niet te spreken over het feit dat de vaststelling gebeuren door hetzelfde bedrijf dat dan de herstellingen mag doen, maar goed...
- Hoe werkt zoiets? Rekent de verzekering dit aan mijn werkgever aan of rekenen ze het aan de leasing aan? Wie van beide (werkgever of leasing) heeft beslist dit aan mij door te rekenen?

En tenslotte: Wat moet ik nu doen??

Elk advies is zeer welkom! :)

groetjes
Laatst gewijzigd door Vandebos op 30 jan 2014 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Namen verwijderd conform regels forum.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 29 jan 2014 21:06

1.100€ voor schade franchise : wat staat er in je car policy / leasingovereenkomst ? 1.100€ lijkt me wel een heel hoge franchise.

Er werd géén schadeformulier opgemaakt bij de afgifte van de wagen (waarvan jij een kopie kreeg) : dan zou'k zo denken dat de wagen schadevrij ingeleverd werd. Je argumentatie rond poetswoede is niet van belang. 'k Zou al beginnen met de vorige werkgever aangetekend en per gewone post de terugbetaling van de onterecht ingehouden 1.100€ te vragen. Hou het kort en zakelijk : wagen werd afgegeven zonder opmaak van een schadeformulier en dus was er géén schade.

gthemus
Topic Starter

#3 , 29 jan 2014 22:32

Hey Sirkii,

thx voor je advies!

in de carpolicy vind ik enkel terug dat de franchise niet meer dan 1,75 % van de cataloguswaarde van de wagen mag bedragen. Ik weet wel niet of dezelfde maatstaf wordt gehanteerd na het binnenbrengen van de wagen. Ik heb wel gezien dat de herstellingen zijn uitgevoerd de dag dat ik volgens contract nog in dienst was van mijn vorige werkgever. Zou dat iets uitmaken misschien?

Zou dit volstaan? :

Beste Heer xxxxxx,

Met dit schrijven vraag ik U de 1100 Euro terug te betalen die onterecht van mijn loon werd ingehouden ten gevolge van zogenaamde schade aan de wagen. De wagen werd in ontvangst genomen door het wagenpark van het bedrijf en dit zonder opmaak van een schadeformulier aangezien er geen schade was.

Met de meeste hoogachting,

Ikke

nogmaals bedankt!

Reclame

marc mortier

#4 , 30 jan 2014 10:08

Normaal dient de inlevering "tegensprekelijk" te worden vastgesteld en in een document bevestigd. Dan pas ben je zeker dat er later geen opmerkingen komen.

gthemus
Topic Starter

#5 , 30 jan 2014 11:09

Ja en dat is dus niet gebeurd he... Maar als de werkgever dit niet gedaan heeft, dan is er toch ook geen bewijs van de zogezegde schade?

update:
Er zijn geen foto's gemaakt bij de vaststelling heb ik net vernomen. Voor de dossiers voor mijn werkgever doen ze dat blijkbaar niet meer. Misschien daarom dat er wat van geprofiteerd is?
Hoe dan ook, mij lijkt het toch positief voor mij dat ze geen foto's hebben?

de reden
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2014 12:50

Beste Heer xxxxxx,

Met dit schrijven vraag ik U de 1100 Euro terug te betalen die onterecht van mijn loon werd ingehouden ten gevolge van zogenaamde schade aan de wagen. De wagen werd in ontvangst genomen door het wagenpark van het bedrijf en dit zonder opmaak van een schadeformulier aangezien er geen schade was.

Met de meeste hoogachting,

Ikke
zou je dit niet beter overlaten aan je vakbond ?

gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 19. De werknemer is niet verantwoordelijk voor de beschadigingen of de sleet toe te schrijven aan het regelmatig gebruik van het voorwerp, noch voor het toevallig verlies ervan.
Is het werk eenmaal in ontvangst genomen dan is hij niet meer aansprakelijk voor het gebrekkig werk.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor

#7 , 31 jan 2014 08:39

‘Aangezien mijn werkgever een leasingcontract heeft met de leasing (en niet ik)’ houdt in dat die leasingmaatschappij voor u een vreemde is tegenover wie u geen contractuele verplichtingen hebt.

“Art.23.Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:...3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...“(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers)

“Art.18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Nu krijg ik vandaag mijn laatste loonbrief en zie dat daar maar liefst 1100 Euro is afgehouden voor schade franchise.’

Vorder aangetekend het afgehouden loon onverwijld terug van uw werkgever tenzij hij bewijst dat die afhouding gebeurde met in achtneming van voornoemd art.23.
Leg desnoods klacht neer bij:Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S. “Een franchise is een percentage van de verzekerde som of een vast bedrag waaronder schade niet voor rekening van de verzekeraar komt. In tegenstelling tot bij een eigen risico vergoedt de verzekeraar de gehele schade wanneer het schadebedrag de hoogte van de franchise overschrijdt.
Door opname van een franchise beoogt de verzekeraar de schadelast te beperken. De verzekeraar hoeft minder kleine schades af te wikkelen. Hierdoor wordt de schadelast van de verzekeraar beperkt. Daarnaast brengt de afwikkeling van een kleine schade (bagatel- of kruimelschade genoemd) relatief hoge kosten met zich mee. Daarnaast hoopt de verzekeraar dat de verzekerde enige voorzichtigheid in acht neemt. Hij kan er tenslotte niet van uitgaan dat elke schade zonder meer wordt vergoed.”[(http://nl.wikipedia.org/wiki/Franchise_(verzekering" onclick="window.open(this.href);return false;)]
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”