Ik heb mijn wagen vrijdag 10/1 s' morgends ingeleverd op mijn laatste dag bij die werkgever. Iemand van het wagenpark heeft is naar de wagen gekeken en vond dat alles op het eerste zicht in orde was en ik ben vervolgens naar huis mogen vertrekken. Voor de duidelijkheid, de wagen was echt in perfecte staat. Ik heb die als een gek onderhouden, wekelijks gekuist met 2 emmertjes en speciale sponsen om kuiskrassen te vermijden, velgjes altijd proper en binnen letterlijk als nieuw. Als iemand in mijn wagen stapte vroegen ze regelmatig of het een nieuwe was, en dan overdrijf ik niet. Ik heb ook geen documenten moeten tekenen voor vaststellingen ed. Mijn baas had enkele dagen eerder al gevraagd of ik een mail van wondercar (blijkbaar gebeuren daar de vaststellingen?) had ontvangen om daar is langs te gaan. Ik had er geen mail van ontvangen en op de dag van inlevering zelf krijg is s'morgends een bericht dat hij er niet zal zijn en dat ik naar de wagenparkverantwoordelijke moet gaan. Daar heb ik dus de wagen afgeleverd en die dame zal dan waarschijnlijk met de wagen naar daar gereden zijn.
Nu krijg ik vandaag mijn laatste loonbrief en zie dat daar maar liefst 1100 Euro is afgehouden voor schade franchise. Ik bel natuurlijk direct naar mijn vorige werkgever om uitleg. Hij stuurt me de documenten met de vaststellingen en de rekening door. Daarop vind ik vaststellingen van schade terug aan de koffer, spiegel, motorkap, rechter voor- en achterdeur, voor- en achterbumper. Ik ben absoluut zeker dat er geen schade was, en nogmaals voor de duidelijkheid, ik ben echt een beetje een freak geweest op die wagen (t'was ne mooie) en weet zeker dat er geen schade aan was... Buiten natuurlijk gebruiksslijtage zoals steenslag... En ja hoor, op de vaststellingen staat bij de meeste zaken 'steenslag' vermeld. En dat klopt inderdaad, ik heb tenslotte 3 jaar lang elke dag 150 km met die wagen moeten rijden naar een klant in Geel, ik kan me moeilijk voorstellen dat dit geen normale gebruiksschade is? Dat heb je nu eenmaal als je met een wagen op straat rijdt

Ik heb de foto's opgevraagd bij de verzekering en ga er van uit dat je daar geen 'echte' schade op zal zien.
Nu vraag ik me dus enkele zaken af:
- Eerst en vooral, is het gebruiksschade? ik heb het ook al opgezocht, en deze leasingmaatschappij zegt duidelijk: dat normale gebruiksschade er niet onder valt. Op het internet ook wel enkel teksten gevonden die stellen dat steenslag niet op de gebruiker van verhaald worden.
- Aangezien mijn werkgever een leasingcontract heeft met de leasing (en niet ik), is het dan mijn verantwoordelijkheid om dit in orde te moeten brengen als op de documenten duidelijk vermeldt wordt dat het om steenslag gaat? Ik zou dan denken dat de werkgever de leasing moet aanspreken over de kosten hiervoor en niet mij?
- Hoe zit het met het feit dat ik geen documenten heb moeten tekenen bij inlevering? Speelt dit in mijn voordeel of eerder in mijn nadeel?
- Zou de verzekering ervan geprofiteerd hebben dat er niemand bij was om tegen te spreken? Ik zie op het factuur ook dat de kosten op de dag van inlevering zijn aangerekend, en ze hebben dus ook onmiddellijk hersteld. Wat ik dan wel raar vind dat ze daar direct tijd voor zouden hebben als er effectief zo veel schade was en om nog maar niet te spreken over het feit dat de vaststelling gebeuren door hetzelfde bedrijf dat dan de herstellingen mag doen, maar goed...
- Hoe werkt zoiets? Rekent de verzekering dit aan mijn werkgever aan of rekenen ze het aan de leasing aan? Wie van beide (werkgever of leasing) heeft beslist dit aan mij door te rekenen?
En tenslotte: Wat moet ik nu doen??
Elk advies is zeer welkom!

groetjes