zelfstandige helper

ronald42
Topic Starter

zelfstandige helper

#1 , 17 sep 2010 12:38

mij broer heeft mij ingeschreven als helper zelfstandige in 2008 maar ik was aant werken bij een firma nu moet ik alles terug betalen van 2008 tot 2010 ik zo een nevenactiviteit uitoefent als helper van geluid en licht maar in een brief van de rva staat dat dit behoord tot mogelijk tot een verboden nevenactiviteit

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 17 sep 2010 13:54

mij broer heeft mij ingeschreven als helper zelfstandige in 2008 maar ik was aant werken bij een firma nu moet ik alles terug betalen van 2008 tot 2010 ik zo een nevenactiviteit uitoefent als helper van geluid en licht maar in een brief van de rva staat dat dit behoord tot mogelijk tot een verboden nevenactiviteit
27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen.

Art. 3. § 1. Dit besluit verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon, die in België een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is.
Art. 7. Zijn als helpers niet aan dit besluit onderworpen:
(1° de echtgenoot of echtgenote van een zelfstandige behoudens wanneer deze echtgenoot of echtgenote onder toepassing valt van artikel 7bis;) <W 2003-12-22/42, art. 96, 040; Inwerkingtreding : 01-01-2003>
(2° de helpers en helpsters vóór de 1ste januari van het jaar in de loop waarvan zij de leeftijd van 20 jaar bereiken, tenzij zij gehuwd zijn voor deze datum. In dit last geval zijn de betrokkenen onderworpen vanaf het kalenderkwartaal tijdens hetwelk het huwelijk werd gesloten;) <W 1985-06-13/32, art. 1, 009>
3° (opgeheven) <W 1985-06-13/32, art. 1, 009>
4° de personen die slechts toevallig een bedrijvigheid uitoefenen als helper. De Koning bepaalt wat dient verstaan onder een toevallige bedrijvigheid.
Art. 10.§ 1. (Behalve in de gevallen bedoeld in §2,5°, is ieder persoon die aan dit besluit is onderworpen, ertoe gehouden [1 uiterlijk op de dag van de aanvang van de zelfstandige beroepsactiviteit]1aan te sluiten bij één der sociale verzekeringskassen

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 sep 2010 14:27

heeft niks te maken met KB sociaal statuut der zelfstandigen.

Ik vermoed dat je helper bent van een diskjockey op regelmatige basis? dan val je onder dit artikel:

Code: Selecteer alles

(1) § 1. De werkloze die op bijkomstige wijze (2) een activiteit uitoefent in de zin van artikel 45, niet bedoeld in artikel 74bis, kan mits toepassing van artikel 130, uitkeringen genieten op voorwaarde dat : 1° hij daarvan aangifte doet bij zijn uitkeringsaanvraag; (3) 2° hij deze activiteit reeds uitoefende terwijl hij tewerkgesteld was als werknemer, en dit ten minste gedurende de drie maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag (4) ; deze periode wordt verlengd met de periodes van tijdelijke werkloosheid in het hoofdberoep (5) en met de periodes van werkverhindering ingevolge overmacht; (6) KB art. 45 §1 2e lid - 89 §1 3° hij deze activiteit voornamelijk (7) verricht tussen 18 u en 7 uur. Deze beperking geldt niet voor de zaterdagen en de zondagen, en voor de tijdelijk werkloze, evenmin voor de dagen waarop hij in zijn hoofdberoep gewoonlijk inactief is (8) ; 4° het geen activiteit betreft: (9) a) in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend; b) in een beroep dat valt onder het hotelbedrijf, met inbegrip van de restaurants en de drankgelegenheden, of onder de vermaakondernemingen (10) , of het geen activiteit betreft als leurder (11) , reiziger, verzekeringsagent of -makelaar, tenzij de activiteit van gering belang is;
vermaakondernemingen is een oud woord voor o.a. DJ en dergelijke.

Het feit dat je het niet op voorhand aangegeven hebt (zo lijkt het toch), maakt dat je moeilijk kan bewijzen dat het van een gering belang is (bvb slechts 5 keer per jaar ofzo)

Reclame

Terug naar “Andere”