Tijdens huwelijk contract scheiding v goederen laten maken?

Fabi
Topic Starter

Tijdens huwelijk contract scheiding v goederen laten maken?

#1 , 21 sep 2010 15:26

Is het nog mogelijk tijdens het huwelijk een contract scheiding van goederen te bekomen via notaris?
Dochter wil huis kopen, man heeft 3 kinderen uit vorige relatie en dochter wil niet dat zijn kinderen later het huis "erven". Kinderen komen reeds 5 jaar niet meer bij hun vader, dochter heeft ze nog nooit gezien, enkel op foto, wil dus niet werken voor een huis waar ze later 3 onbekenden moet laten meedelen?
Ik vind het wat egoistisch, maar begrijp hun standpunt. Als er nu kinderen zouden komen kennen ze hun andere broers en zus niet, en later bijtijd komen de problemen hé!
Dus contract scheiding van goederen en huis op haar naam alleen, kan dit?
Mvg. Fabienne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 21 sep 2010 15:40

Echtgenoten kunnen, indien zij dit wensen, tijdens hun huwelijk hun stelsel wijzigen.
Ook als men nog geen huwelijkscontract heeft, kan men door een nieuw contract afwijken van het wettelijk stelsel.
Enkel een of meer notariële akten zijn vereist; er is geen tussenkomst van de Rechtbank voorzien.

Meer info kan je vinden op de site van de notarissen.

eylis

#3 , 27 sep 2010 09:39

toch vraag ik me af of het technische gezien mogelijk is dat dit huis alleen op haar naam komt... Zelfs al kopen ze dit huis in het systeem "scheiding van goederen", dan zal steeds een deel van de man zijn (en dus ooit erfbaar door zijn kinderen) dan kunnen de erven van hun vader toch de bewijzen vragen dat je dochter helemaal alleen de financienen voorzien heeft om dit huis te kopen?
Iemand zéér beslagen in "betwisting verdeling onroerende goederen erfrecht"?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”