Burgerlijke partij na inbraak

patricks
Topic Starter

Burgerlijke partij na inbraak

#1 , 21 sep 2010 20:00

In maart is er bij ons ingebroken geweest. De inbreker heeft de gestolen goederen doorverkocht aan een heler, die een aantal spullen via het internet (eBay) verkocht heeft. Nu ben ik op die items gestoten, heb ik de politie ingelicht en de dader(s) werden ingerekend.
Gezien ik toen nog niet verzekerd was tegen inbraak, wens ik de inbreker persoonlijk aansprakelijk te stellen door mij burgerlijke partij te stellen in de behandeling van het dossier.

Hoe doe ik dat en hoe pak ik dat het best aan?

Ter info: de beoogde schadevergoeding bedraagt ongeveer 6000 euro.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 sep 2010 20:10

Als de strafvordering reeds ingesteld is kan u zich BP stellen voor de onderzoeksrechter, indien de zaak nog in onderzoek is, voor het onderzoeksgerecht of voor het vonnisgerecht in eerste aanleg.
U moet uw bewering dat u schade heeft geleden ten gevolge van het misdrijf 'aannemelijk' kunnen maken.

j.demoor

#3 , 23 sep 2010 09:00

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”,V.T.Sv.(=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering 17 april 1878)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.=Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2010 10:40

Indien politie Pv heeft opgesteld met beschrijving en zoveel mogelijk gegevens van de goederen kan je bijkomende verklaring gaan afleggen bij politie dat u vergoed wil worden voor de opgelopen schade. U laat u registreren als slachtoffer mocht u dat nog niet gedaan hebben.
U verwittigd uw verzekering/rechtbijstand en vraagt een advocaat.
Ter zitting bij de burgerlijke partijstelling wordt dan schadevergoeding gevraagd.
De goederen die getraceerd zijn werden die met beslag genomen bij de heler?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”