Probleem bij huisoppas

Straatje
Topic Starter

Probleem bij huisoppas

#1 , 22 sep 2010 08:13

Van januari 2008 tot eind augustus 2009 heb ik als huisoppas de woning betrokken van een gezin dat in het buitenland vertoefde. We hadden een overeenkomst ondertekend (niet echt een huurcontract), die niet werd geregistreerd. Bij mijn vertrek heb ik het huis, de tuin en alle apparaten in goede staat achtergelaten.

In april van dit jaar kreeg ik via mail de factuur toegestuurd van het onderhoud van de grasmachine, dat was uitgevoerd in januari 2010. Aangezien ik toen al meer dan 4 maanden niet meer in dat huis woonde, heb ik laten weten dat ik niet van plan was om die factuur te betalen. De eigenaars lieten het daar niet bij en zijn naar de vrederechter getrokken. Op de dag van de zitting kon ik niet aanwezig zijn, maar ik heb vooraf bij het vredegerecht de nodige documenten afgegeven: een kopie van de factuur van het onderhoud, waarop duidelijk de datum staat, en het bewijs dat ik begin september 2009 al was ingeschreven in mijn nieuwe woonplaats. Ik dacht dat dat voldoende zou zijn om aan te tonen dat ik niet langer hoefde in te staan voor het onderhoud, maar nu ben ik bij verstek veroordeeld tot het betalen van de factuur en alle gerechtskosten.

Mijn vragen zijn dus de volgende:
- Kan het dat je maanden na je vertrek nog verplicht wordt om facturen te betalen? Mij leek het alsof ik volledig in mijn recht was, dus ik was behoorlijk van mijn melk na het ontvangen van het vonnis.
- Wordt de partij die afwezig is op de zitting sowieso in het ongelijk gesteld, of wordt er toch rekening gehouden met de documenten die voorhanden zijn?
- Als ik in beroep zou gaan en de uitspraak van de vrederechter wordt bevestigd, hoe hoog kunnen de gerechtskosten dan oplopen? Opkomen voor je principes is één ding (ik blijf ervan overtuigd dat die factuur niet door mij betaald hoeft te worden), maar ik wil er ook niet door geruïneerd worden.

Alvast bedankt voor jullie spoedig advies, want ik weet eventjes niet wat te doen ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lieke87

#2 , 22 sep 2010 15:00

Wordt de partij die afwezig is op de zitting sowieso in het ongelijk gesteld, of wordt er toch rekening gehouden met de documenten die voorhanden zijn?

Hierop kan ik antwoorden: Ja! :) Indien je niet vertegenwoordigd ben of zelf niet aanwezig ben, is het automatisch verstek en vonnis en dus krijg je ongelijk.

Als ik in beroep zou gaan en de uitspraak van de vrederechter wordt bevestigd, hoe hoog kunnen de gerechtskosten dan oplopen?

Je eigen advocaatkosten + die van de tegenpartij. Deze is naargelang het factuurbedrag maar er wordt gemiddeld € 1.200 rechtsplegingsvergoeding gevraagd + alle andere eventuele kosten (dagvaarding, rolrecht, enz...)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2010 17:36

Is geen beroep is verstek en verzet gezien u er niet was en komt terug bij de vrederechter voor.
trouwens waarom zou u de grasmachine moeten betalen het is toch hun huis en hun gras en u deed aan huisoppas - is wel goed dat u dan nog het 'onderhoud' moet betalen.

Reclame

j.demoor

#4 , 23 sep 2010 09:02

Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Het kan dat je maanden na je vertrek nog verplicht wordt om facturen te betalen INDIEN de eisende partij het bewijs levert dat die factuur te wijten is aan jou doen of nalaten.

De rechter mag geen rekening houden met de verdediging van een partij die afwezig is op de zitting.

Onderzoek vooraf of uw vonnis al dan niet gewezen is in laatste aanleg(art.617 Gerechtelijk Wetboek).

Indien dit NIET het geval is dan kan u toepassing maken van : “Art.1047.Tegen ieder verstekvonnis kan verzet worden gedaan, onverminderd de bij de wet bepaalde uitzonderingen. Het verzet wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot, dat dagvaarding inhoudt om te verschijnen voor de rechter die het verstekvonnis heeft gewezen. Met instemming van de partijen kan hun vrijwillige verschijning die formaliteiten vervangen...Art.1050.In alle zaken kan hoger beroep worden ingesteld zodra het vonnis is uitgesproken, zelfs al is dit een beslissing alvorens recht te doen of een verstekvonnis.”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien u in dat geval de zaak verliest,dan betaalt u een extra rechtsplegingsvergoeding,indien tegenpartij vertegenwoordigt is door een advocaat,onverminderd de dagvaardingskosten bij verzetprocedure.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Straatje
Topic Starter

#5 , 24 sep 2010 15:40

Bedankt dat jullie de moeite genomen hebben om te antwoorden op mijn bericht!
Intussen heb ik mij geïnformeerd over de verdere stappen, en ik zal binnenkort de knoop doorhakken. De bijkomende gerechtskosten zijn inderdaad een minpunt, maar anderzijds is er het principe dat er niet zomaar, maanden later, nog een factuur uit de lucht kan vallen. Ik denk er nog even over na ...

Terug naar “Huren”