huwen in het buitenland

ela
Topic Starter

huwen in het buitenland

#1 , 14 nov 2006 20:44

Hallo iedereen,
Mijn vader is in zijn zotte oude dagen nog zo gek om voor de 2? keer te huwen. Dit is niet zo bijzonder zal u zeggen was het niet dat hij dit in de komende weken gaat doen met een oekrainse in oekraine die hij pas 6 weken kent!!!
Mijn vraag is nu of dit huwelijk in belgie ook rechtsgeldig is. Zij was hier blijkbaar illegaal en daarom zijn ze nu naar ginder om daar te huwen.
Indien dit huwelijk hier rechtsgeldig is kan zij dan hier zomaar komen wonen en ben ik dan voor haar ook onderworpen aan de onderhoudsplicht van ouders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 nov 2006 12:01

?Art.48.? 1. Iedere Belg, of zijn wettelijke vertegenwoordiger, kan verzoeken dat een in een vreemd land opgemaakte akte van de burgerlijke stand die op hem betrekking heeft, wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente van zijn woonplaats of van zijn eerste vestiging bij de terugkeer op het grondgebied van het Rijk. Van deze overschrijving wordt melding gemaakt op de kant van de lopende registers, volgens de dagtekening van het feit waarop de akte betrekking heeft...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.40...?6.Met EG-Vreemdeling worden eveneens gelijkgesteld,de echtgenoot van een Belg die zich met hem vestigt of komt vestigen...42.Het recht op verblijf wordt erkend aan de EG-Vreemdeling in de voorwaarden en voor de duur door de Koning bepaald...?(Vreemdelingenwet 15 december 1980).
Indien dit huwelijk hier rechtsgeldig is kan zij dus in principe hier komen wonen.

?Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.?(B.W.).
Uw vaders huwelijk met een vrouw die niet uw ?ouder? of ?bloedverwant in de opgaande lijn? is maakt u niet onderhoudsplichtig tegenover haar.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

ela
Topic Starter

#3 , 16 nov 2006 21:16

of het huwelijk hier nu rechtsgeldig is ben ik nog niet wijzer uit geworden.
Wel al een grote geruststelling is dat ik er toch nooit moet voor opdraaien.
Op de site naar waar u verwijst raak ik niet wijs uit.
Maar in ieder geval nog eens bedankt voor de moeite!
luc

Reclame

Wesley

#4 , 17 nov 2006 13:45

het huwelijk is rechtsgeldig in Belgi?. De regels van internationaal privaatrecht zijn zo opgesteld dat er zo weinig mogelijk discussie kan zijn - dus zoveel mogelijk geldig verklaren.

Indien geldig gehuwd naar oekra?ens recht - zonder strijdig te zijn met de belgische morele zeden - dan ook geldig naar belgisch recht.

(belgische morele zeden, vb: huwen onder een stelsel die de vrouw geen enkel recht heeft, huwelijken onder de islamitische Sharia-wetgeving vallen hier weleens onder)

Lex

#5 , 17 nov 2006 13:58

Zie het Internationaal Privaatrecht.

www.ipr.be

ela
Topic Starter

#6 , 18 nov 2006 10:44

bedankt allemaal voor jullie nuttige informatie!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”