samenwoningscontract met buitenlander

stie
Topic Starter

samenwoningscontract met buitenlander

#1 , 27 sep 2010 09:00

Ik heb reeds 4 jaar een relatie met een buitenlander en hebben die 4 jaar ook samengewoond in België.
Dit ging probleemloos, omdat hij hier op een studentenvisum verbleef. We hebben net een jaar gereisd en willen nu graag terug samen gaan wonen in België.

Ik heb nu nog geen eigen woonst, woon tijdelijk bij mijn moeder en begin volgende week met een nieuwe job.

Mijn partner komt op aanraden van een bediende in het stadhuis op een shengen visum volgende maand naar België, we zouden vanaf dan het proces willen beginnen dat het mogelijk maakt dat we samen kunnen blijven wonen.

Weet iemand wat de voorwaarden zijn om dit mogelijk te maken en hoe dit proces te werk gaat?
Als een samenwoningscontract met een buitenlander niet mogelijk is denken we erover om te trouwen. wat zijn de voorwaarden om te trouwen en hoe gaat dit proces tewerk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2010 15:24

Als hij de nationaliteit heeft van en Lidstaat van de EU stelt er zich geen enkel probleem.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stie
Topic Starter

#3 , 28 sep 2010 08:22

hij is Zuid Afrikaan...

Reclame

j.demoor

#4 , 28 sep 2010 10:44

“Art.44.Het huwelijk kan in België worden voltrokken indien een van de toekomstige echtgenoten bij de voltrekking Belg is, zijn woonplaats of...in België heeft.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

“Art.64.§ 1. Bij de aangifte van het huwelijk worden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand voor ieder der aanstaande echtgenoten de volgende documenten voorgelegd :1° een voor eensluidend verklaard afschrift van de akte van geboorte;2°...(zie zelf de verdere opsomming)...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.16...§ 2. 1° De vreemdeling die huwt met een Belg of...kan, indien de echtgenoten gedurende ten minste drie jaar in België samen hebben verbleven en zolang zij in België samenleven, door een overeenkomstig artikel 15 afgelegde verklaring de staat van Belg verkrijgen. 2° De vreemdeling die huwt met een Belg...kan, indien de echtgenoten gedurende ten minste zes maanden in België samen hebben verbleven en zolang zij in België samenleven, door een overeenkomstig artikel 15 afgelegde verklaring de staat van Belg verkrijgen, op voorwaarde dat hij op het ogenblik van de verklaring, sedert ten minste drie jaar, gemachtigd of toegelaten werd tot een verblijf van meer dan drie maanden of om zich te vestigen in het Rijk.”(28 JUNI 1984. _ Wetboek van de Belgische nationaliteit).

“Art.1475...§ 2. Om een verklaring van wettelijke samenwoning te kunnen afleggen, moeten beide partijen voldoen aan de volgende voorwaarden :1° niet verbonden zijn door een huwelijk of door een andere wettelijke samenwoning; 2° bekwaam zijn om contracten aan te gaan overeenkomstig de artikelen 1123 en 1124.”(B.W.).

“Art.40bis...§2.Als familielid van de burger van de Unie worden beschouwd:1° de echtgenoot of de vreemdeling waarmee een geregistreerd partnerschap werd gesloten...§ 3. De in § 2 bedoelde familieleden die burger van de Unie zijn, hebben het recht de in artikel 40, § 3, bedoelde burger van de Unie te begeleiden of zich bij hem te voegen voorzover...Art.41...De familieleden van de burger van de Unie bedoeld in artikel 40bis, § 2, die geen burger van de Unie zijn, moeten houder zijn van de documenten die krachtens artikel 2 vereist zijn...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2010 19:14

In het algemeen wel zorgen dat hij met de JUISTE papieren en visum naar hier komt -+- als tourist en dan hier trouwen geeft daarna voorzeker problemen.
(niet bij alle nationaliteiten) maar toch bij vele.

kahmi

#6 , 16 okt 2010 02:28

Je kan op twee manieren tewerk gaan:
1. aanvraag van verblijfsvergunning op basis van duurzame relatie.
2. huwen in België

Beide procedures zijn absoluut mogelijk, zelfs indien je vriend hier met een toeristenvisum is aangekomen en, gezien de lange wachttijden op een visum voor huwelijk of gezinshereniging of duurzame relatie, raad ik je zeker aan om alles in België te doen. Er kunnen problemen en vertragingen zijn (zoals onderzoek naar schijnhuwelijk) maar je bent dan tenminste samen.

mieel

#7 , 03 sep 2011 09:35

Ik zit in een zelfde soort situatie.
Ik ben net afgestudeerd en woon nog thuis bij mijn ouders. Nu wil ik mijn Austrlische vriendin naar Belgie laten komen.
Kunnen wij wettelijk samenwonen, ookal is het het huis van mijn ouders?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”