Wat met kids na overlijden ?

Bijtje
Topic Starter

Wat met kids na overlijden ?

#1 , 28 sep 2010 00:14

Stel ...

men heeft 2 kinderen van 2 (ex-) partners en men komt te overlijden. Gevolg : beide kinderen zien elkaar niet meer.

- Kan men van de partners eisen via een soort testament dat beide minderjarige kinderen elkaar mogen bezoeken ?
- Kunnen de kinderen dit zelf eisen ? Wat zijn hun rechten hieromtrent ?
- Kan men aan de eerste partner vragen om het kind af en toe naar de 2de partner te gaan ? (stiefouder die kind nog mag zien)

Broers en zussen hebben toch in mijn ogen recht om bij elkaar te zijn, maar hoe pakt men zoiets praktisch aan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fenerus

#2 , 28 sep 2010 00:28

Stel ...

men heeft 2 kinderen van 2 (ex-) partners en men komt te overlijden. Gevolg : beide kinderen zien elkaar niet meer.

- Kan men van de partners eisen via een soort testament dat beide minderjarige kinderen elkaar mogen bezoeken ?
- Kunnen de kinderen dit zelf eisen ? Wat zijn hun rechten hieromtrent ?
- Kan men aan de eerste partner vragen om het kind af en toe naar de 2de partner te gaan ? (stiefouder die kind nog mag zien)

Broers en zussen hebben toch in mijn ogen recht om bij elkaar te zijn, maar hoe pakt men zoiets praktisch aan ?
Hallo,

Ik ben er niet zeker van maar ik denk dat zoiets niet in testament kan geregeld worden omdat we hier met mensen te maken hebben.

Wat volgens mij wel gaat is de toepassing van het artikel uit het BW dat IEDER DIE EEN BIJZONDER AFFECTIEVE BAN KAN AANTONEN MET EEN MINDERJARIGE; KAN DOOR DE JEUGDRECHTER LATEN BESLECHTEN OM EVENTUEEL OMGANGSRECT TE VERKRIJGEN.

Ik vermoed m.a.w. als een ouder van een minderjarige sterft: moet je 1 de Vrederechter machtiging vragen om een proces te volgen in naam van de minderjarige (ik vermoed 410 BW);; en dan vervolgens naar de jeugdrechter om bezoekrecht af te dwingen. Vergeet niet dat er een maatschappelijk onderzoek kan plaatsvinden.

Ik ben er niet zeker van, miss heeft iemand raad op dit forum en kan ze mijn theorie bevestigen/ontkrachten

j.demoor

#3 , 29 sep 2010 09:40

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden is...oefent de andere dat gezag ALLEEN uit.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(B.W.).

‘ieder ander persoon’ kan dus ook elk van voornoemde kinderen zijn,het ene ten aanzien van het andere.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”