buur klaagt over afbreken schouw

icools
Topic Starter

buur klaagt over afbreken schouw

#1 , 30 sep 2010 12:02

Beste,

bij het vernieuwen van het dak van onze recent aangekochte woning bleek dat de schouw losstond. Voor alle veiligheid dan maar afgebroken. (hebben moeilijke buur, het moest zomaar eens op zijn auto donderen!) Buur heeft stedenbouw verwittigd, zij hebben direkt brief naar ons gestuurd dat er pv opgemaakt is (nog niet gekregen) zonder eerst ons eens te contacteren om de situatie te kunnen uitleggen. We hebben dan zelf stedenbouw maar gebeld met de vraag wat er verder moet gebeuren. Volgens hun moeten we dat reguleren met een architect. Voor een domme schouw er een architect bijhalen en veel geld moeten betalen... Ik weet niet hoor. Stel dat we zeggen, we laten het gewoon zo, we reguleren het niet, weet iemand wat er dan verder gebeurt. Bij stedenbouw hebben ze ons daar niet op geantwoord, ze hebben gewoon gezegd dat we het moeten reguleren maar 1000€ architect of 500€ boete, dan weet ik wel wat ik kies :-)

Iemand die advies heeft?
Alvast bedankt
Ils

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2010 12:11

Werd die afgebroken schouw vervangen door een nieuwe schouw?
Ik zou het zo laten en geen regularisatie aanvragen. waarom heeft uw gebuur klacht neeggelegd? Heeft hij soms last van uw nieuwe schouw, die mogelijks op een andere plaats staat?

roharro

#3 , 30 sep 2010 18:27

Indien de gewijzigde situatie door uw buur niet kan worden ingeroepen als hinderlijk zou ik doen of mijn neus bloedt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

icools
Topic Starter

#4 , 01 okt 2010 19:51

@mava105: nee, niet vervangen. De buur heeft klacht neergelegd gewoon omdat we geen vergunning hadden, om moeilijk te doen. Hij gaat er geen last van hebben, want er komt geen nieuwe.

@roharro: dat dachten we ook, maar we wilden toch ergens een bevestiging

Bedankt
Ils

mava105

#5 , 01 okt 2010 20:15

Gevonden op internet bij LIVIOS: werken aan het dak of aan de gevels zijn, behoudens enkel uitzonderingen, vergunningsplichtig.

roharro

#6 , 01 okt 2010 20:17

bij het vernieuwen van het dak van onze recent aangekochte woning bleek dat de schouw losstond

Het verwijderen van de schouw was dus een noodmaatregel en was dringend om een erg ongeval te vermijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#7 , 02 okt 2010 09:32

Klopt - onderhouds of herstellingswerken van een reeds gegunde bouw mogen indien deze (hoog)dringend zijn en geen wijzigingen aanbrengen.

mava105

#8 , 02 okt 2010 15:29

Klopt - onderhouds of herstellingswerken van een reeds gegunde bouw mogen indien deze (hoog)dringend zijn en geen wijzigingen aanbrengen.
Maar hier waren er dus WEL wijzigingen: de schouw werd afgebroken en NIET terug opgebouwd.

Terug naar “Andere”