De slechte sfeer

Kan deze situatie zo blijven of dient er een medeeigenaar deze functie verplicht op zich te nemen ?
Kunnen we verder met enkel een syndicus ?

Graag een reactie
Naar ik meen niet, dat dient één van de ME die zich benadeeld voelt doen. Maar het is misschien mogelijk dat de syndicus in persoon wel een actie kan ondernemen, wegens het belemmeren van zijn werking als syndicus door een ander orgaan van de VME. In dat kader mag hij een vragen aan de stafhouder om een 2de advocaat van de VME aan te stellen, voor dat probleem. Samen met die advocaat kan hij trachten om de AV te overtuigen de wet toe te passen en hen te wijzen op hun persoonlijke risico's die zij nemen met dat niet te doen.(...)Kan een syndicus naar de rechter stappen om iemand te verplichten (!?) deze taken op te nemen?
Dat is zeker toepasbaar voor de functie van rekencommissaris (financieel toezicht).“Art.577-8/1.In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
De oprichting van een Raad van mede-eigendom is in dit geval niet facultatief,zoals bij gebouwen omvattende minder dan twintig kavels.
‘...Blijkt het onmogelijk om hierover tot besluitvorming te komen dan lijkt de enige mogelijkheid om zich tot de vrederechter te wenden,naar analogie met art.577-8,§1 B.W...’(SAGAERT,V.,De hervorming van het appartementsrecht door de wet van 2 juni 2010,R.W. 2010-11,189).
“Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar of van iedere belanghebbende derde...”(B.W.).
NEEN, mits binnen de vier maand na de AV door een mede-eigenaar de vernietiging van alle beslissingen gevraagd wordt EN hij het nodige belang kan aantonen om deze beslissingen te laten vernietigen.Ik herhaal in dit verband mijn eenvoudige vraag:
alser geen raad van mede-eigendom wordt opgericht en er is ook geen voorzitter vande AV, kan da AV dan rechtsgeldig vergaderen?
Graag een eenvoudig antwoord, zoals Ja of Neen.