Copyright vraag ivm met info op website plaatsen

Gabriel
Topic Starter

Copyright vraag ivm met info op website plaatsen

#1 , 01 okt 2010 16:40

Beste,

Ik ben een student in de rechten (te Gent) en ben bezig aan een project waarbij een website opgericht moet worden - het concept van deze site is dat eenieder die maar wenst, van waar dan ook ter wereld - een stuk/verhaal/informatie can opsturen ter publicatie op deze site (de site zelf zal algemene voorwaarden bevatten die het gebruik van deze informatie regelen) met als algemeen onderwerp bijvoorbeeld voedingsgewoonten, maar ook persoonlijke verhalen mbt voedingspatronen.

Indien ik ervoor wil zorgen dat de informatie die op deze manier verzameld en gepubliceerd wordt niet voor verkeerde doeleinden wordt gebruikt of andere doeleinden dan het vrij onderzoek - zou ik liefst met een of andere vorm van copyright werken: waardoor elk dupliceren van de informatie of verhalen door derden dan enkel mits geschreven toestemming van de administratie van de website kan gebeuren.

Mijn vraag is nu of er dan een organisatie moet opgericht worden (bijvoorbeeld een NGO, of andere...) zodanig dat er een copyright claim mogelijk wordt door die organisatie over deze ingezonden materialen.

Ik dacht bijvoorbeeld aan de Wereld Gezondheids Organisatie die gelijkaardige copyright voorwaarden hanteert:

"The information in the various pages of the WHO web site is issued by the World Health Organization for general distribution. The information presented is protected under the Berne Convention for the Protection of Literature and Artistic works, under other international conventions and under national laws on copyright and neighboring rights. Extracts of the information in the web site may be reviewed, reproduced or translated for research or private study but not for sale or for use in conjunction with commercial purposes. Any use of information in the web site should be accompanied by an acknowledgment of WHO as the source, citing the uniform resource locator (URL) of the article. Reproduction or translation of substantial portions of the web site, or any use other than for educational or other non-commercial purposes, require explicit, prior authorization in writing."

Graag had ik uw feedback hierover gekregen.

Bedankt en vriendelijke groeten,

Gabriel
Laatst gewijzigd door Gabriel op 30 nov 2012 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 08 okt 2010 17:52

Neen, je moet er alleen voor zorgen dat wie materiaal online plaatst in de AV zijn auteursrecht aan jou overdraagt. Jij bent dan houder van de auteursrechten en jij beslist wie de teksten/beelden mag gebruiken.

Ofwel blijft elk der individuele auteurs houder van het auteursrecht en moeten zij zelf toekijken op de naleving ervan.

Je kan ook altijd kijken of aansluiting bij een collectieve beheersvennootschap als Sabam of (voor wetenschappelijke teksten) Vewa voor jou gene optie is.

Gabriel
Topic Starter

#3 , 12 okt 2010 08:11

Bedankt !

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”