kinderen ten laste & onderhoudsgeld voor aanslagjaar 2010

GenkiSudo
Topic Starter

kinderen ten laste & onderhoudsgeld voor aanslagjaar 2010

#1 , 09 okt 2010 12:18

Ter situering:
Mijn vriendin en ik waren wettelijk samenwonend tot augustus 2010, en hebben 3 kinderen.
Nadien zijn we uit elkaar gegaan. De kinderen wonen bij mijn Ex.

Dus vanaf september heb ik de kinderen niet meer ten laste, aangezien ze niet op mijn adres staan gedomiciliëerd.
Ik betaal sinds september wel onderhoudsgeld voor de kinderen aan mijn Ex.

Nu heb ik een paar vraagjes ivm het toekomstige belastingsformulier voor het aanslagjaar 2010

Als ik het artikel op http://www.houvast.be/tekst150.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; goed begrijp
- heeft mijn Ex dan zogezegd het hele jaar 2010 dan de kinderen ten laste gehad?
- ik heb dus zogezegd de kinderen niet ten laste gehad gedurende 2010?
- Hoewel ik de kinderen ten laste had tot augustus 2010 en dus een verminderde RSZ bijdrage moest betalen, zal het dus lijken voor de fiscus lijken alsof ik te weinig RSZ betaald heb tem augustus 2010?
- Kan ik het onderhoudsgeld (80%) fiscaal aftrekken voor het aanslagjaar 2010?

Alvast hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2010 13:23

- Kan ik het onderhoudsgeld (80%) fiscaal aftrekken voor het aanslagjaar 2010?
Ik vermoed dat je bedoelt aanslagjaar 2011 = inkomen 2010.

Voor het aanslagjaar 2010 moet de aangifte al binnen zijn en hebben veel mensen al de aanslag ontvangen.

Het onderhoudsgeld in 2010 betaald vanaf de feitelijke scheiding mag je aftrekken van je inkomsten voor het aanslagjaar 2011.

GenkiSudo
Topic Starter

#3 , 09 okt 2010 14:39

oops ja bedankt. Ik bedoelde inderdaad aanslagjaar 2011. :oops:

Maar klopt het dan dat het wordt gezien alsof ik mijn kinderen gedurende heel 2010 NIET ten laste had, terwijl ik ze degelijk wel ten laste had tot augustus 2010 ? Wat toch een invloed zal hebben, aangezien ik de RSZ bijdrage die ik toen niet betaald heb, zal moeten bijpassen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2010 16:21

Artikel 136
Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.700,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :
1° hun kinderen
De kinderen die op 1 januari 2011 geen deel uitmaken van uw gezin kunnen niet als kind ten laste worden beschouwd. Behoudens bij co-ouderschap (art. 132bis WIB), maar dan kan u de betaalde onderhoudsgelden niet aftrekken.

GenkiSudo
Topic Starter

#5 , 09 okt 2010 16:30

Bedankt voor het antwoord.

Maar is dit dan geen enorm gat in de wetgeving?
Iemand die de kinderen ten laste had tot eind december 2009, en die kinderen vanaf januari 2010 geen deel meer uitmaken van zijn gezin, heeft dan volgens die regelgeving nooit de kinderen ten laste gehad in het jaar 2009?
En zal alsdusdanig de vermindering van RSZ bijdrage van het hele jaar 2009 moeten terugbetalen aan de belastingen?

Lightning

#6 , 09 okt 2010 19:09

U kan dat oneerlijk vinden, maar zo zijn nu eenmaal de regels.
Iemand wiens kind geboren wordt in december doet er zijn voordeel men.
Iemand die in december een kind ten laste verliest is de klos.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”