Meter & peter

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Meter & peter

#16 , 09 okt 2010 21:58

waaruit het stamt weet ik niet, ik weet enkel dat ik zo'n contract heb voor mijn petekindje en dit werd opgesteld in Duitsland
Maar hier in Belgiê heeft dit contract geen enkele waarde !
Dat maakt niets uit want ze woont in Duitsland en ze zou sowieso naar mij komen als er iets met de ouders gebeurt
Indien het kontrakt niet geldig is in België (wat het NIET is), hebt u binnen de kortste keren een proces aan uw broek voor kinderontvoering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#17 , 10 okt 2010 09:49

Indien het kontrakt niet geldig is in België (wat het NIET is), hebt u binnen de kortste keren een proces aan uw broek voor kinderontvoering.[/quote]

Ik heb al wel meerdere kinderen in huis gehaald hoor (dit had u trouwens op dit forum kunnen lezen), dus u moet mij de les niet spellen. U mag me dan wel eens zeggen wat er met zo'n kind wél gebeurt als het niet door familie of meter mag worden opgenomen hoor ...

roharro

#18 , 10 okt 2010 12:27

Indien het kontrakt niet geldig is in België (wat het NIET is), hebt u binnen de kortste keren een proces aan uw broek voor kinderontvoering.
Ik heb al wel meerdere kinderen in huis gehaald hoor (dit had u trouwens op dit forum kunnen lezen), dus u moet mij de les niet spellen. U mag me dan wel eens zeggen wat er met zo'n kind wél gebeurt als het niet door familie of meter mag worden opgenomen hoor ...[/quote]

Behalve voor een vakantie of tijdelijk verblijf kunt u niet zomaar minderjarige kinderen in huis halen. Als minderjarige kinderen geen ouders meer hebben beslit de rechter wat er met hen gebeurt (of keurt eventueel de voorgestelde oplossing goed).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Bijtje

#19 , 10 okt 2010 12:59

Ik heb al wel meerdere kinderen in huis gehaald hoor (dit had u trouwens op dit forum kunnen lezen), dus u moet mij de les niet spellen. U mag me dan wel eens zeggen wat er met zo'n kind wél gebeurt als het niet door familie of meter mag worden opgenomen hoor ...
Behalve voor een vakantie of tijdelijk verblijf kunt u niet zomaar minderjarige kinderen in huis halen. Als minderjarige kinderen geen ouders meer hebben beslit de rechter wat er met hen gebeurt (of keurt eventueel de voorgestelde oplossing goed).[/quote]

Als één vertrouwde persoon naar het kind toe zich komt aanbieden om het verder op te voeden, mag u me wel eens uitleggen wat een rechter dan anders kan beslissen ? Zoals gezegd, ik heb reeds andere ervaringen met deze materie ...

JPV

#20 , 10 okt 2010 13:03

Als één vertrouwde persoon naar het kind toe zich komt aanbieden om het verder op te voeden, mag u me wel eens uitleggen wat een rechter dan anders kan beslissen ? Zoals gezegd, ik heb reeds andere ervaringen met deze materie ...
Nu beperk je het al tot de situatie waar er maar 1 vertrouwde persoon zou zijn. Maar zelfs dan kan een rechter beslissen dat die ene persoon niet de geschikte persoon is en er beter kan overgegaan worden tot een pleeggezin.

Als er meerdere personen zijn aan wie de opvoeding toevertrouwd kan worden, zal de rechter misschien wel kijken naar dat document ivm peter/meter (beetje zoals een testament), maar je ontleent daar geen enkel recht toe.

(voor zover ik de wetgeving ken, roharro kan me gerust tegenspreken)

Bijtje

#21 , 10 okt 2010 14:36

Dit is het laatste wat ik over dit onderwerp ga zeggen : ik heb dit al meegemaakt en ik weet waarover ik spreek.

JPV

#22 , 10 okt 2010 14:44

met andere woorden: je hebt al een kind uit Duitsland opgeëist in België op basis van je "contract" als meter/peter?

want dit is waar Roharro en anderen (o.a. ik) het over hadden.

Bijtje

#23 , 10 okt 2010 14:58

zie pb

Bijtje

#24 , 10 okt 2010 15:03

Ik heb wel zelf nog een vraag. Als ik persoonlijk wil dat mijn kind naar zijn peter gaat na overlijden van mij en de papa, hoe los ik dit dan op als contracten geen waarde hebben ? M.a.w. gaat een rechter hem mss in een pleeggezin laten opgroeien tegen mijn wil, de wil van de papa, de wil van het kind en de wil van de peter ?

Rebel-with-a-cause

#25 , 10 okt 2010 15:09

Bijtje, lees eens goed de antwoorden die hier al gegeven werden.
De 'peter en meter hebben in België NIKS TE WILLEN!
Voor de wetgeving bestaan die zelfs niet eens !

Lightning

#26 , 10 okt 2010 15:13

Zoals ik in een eerdere post reeds aangaf kunnen de moeder en vader in hun testament een voogd aanwijzen voor hun kinderen. Die wens moet in België bekrachtigt worden door de vrederechter. Deze laatste is niet verplicht u te volgen in uw wens, maar hij moet wel kunnen motiveren waarom hij daarvan afwijkt indien hij iemand anders aanduidt.

Bijtje

#27 , 10 okt 2010 15:14

Bijtje, lees eens goed de antwoorden die hier al gegeven werden.
De 'peter en meter hebben in België NIKS TE WILLEN!
Voor de wetgeving bestaan die zelfs niet eens !
U hoeft niet zo te schreeuwen hoor ...

Bijtje

#28 , 10 okt 2010 15:22

Trouwens als ouders die goed voor hun kinderen zorgen, niet mogen kiezen waar hun kinderen terechtkomen na hun overlijden dan zou daar dringend iets aan gedaan mogen worden. Het is namelijk net de vertrouwde omgeving die hen kan helpen om het voor hen niet moeilijker te maken dan het al is na het verlies van de ouders. En als ze dan toch in het belang van het kind willen denken ...

artemis

#29 , 10 okt 2010 15:48

Als zo een 'metercontract' in sommige landen bestaat dan mag ik hopen dat men toch nog evalueert of dit de beste oplossing voor het kind is. Het klinkt allemaal mooi maar wie weet op voorhand of die meter/peter op dat moment de meest geschikte persoon is om een kind verder op te voeden. Veel kan veranderen tussen het moment van geboorte van een kind en het moment dat er iets met de ouders zou gebeuren. Het is nooit ondenkbaar dat iemand anders op dat moment geschikter zou kunnen zijn. En wat met de keuze van het kind zelf? Afhankelijk van de leeftijd natuurlijk. En wat indien er meerdere kinderen zijn? Broers en zussen hebben meestal niet dezelfde peter en meter.

Bijtje

#30 , 10 okt 2010 15:56

Als zo een 'metercontract' in sommige landen bestaat dan mag ik hopen dat men toch nog evalueert of dit de beste oplossing voor het kind is. Het klinkt allemaal mooi maar wie weet op voorhand of die meter/peter op dat moment de meest geschikte persoon is om een kind verder op te voeden. Veel kan veranderen tussen het moment van geboorte van een kind en het moment dat er iets met de ouders zou gebeuren. Het is nooit ondenkbaar dat iemand anders op dat moment geschikter zou kunnen zijn. En wat met de keuze van het kind zelf? Afhankelijk van de leeftijd natuurlijk. En wat indien er meerdere kinderen zijn? Broers en zussen hebben meestal niet dezelfde peter en meter.
Daar ben ik het wel ergens mee eens, men moet in feite broers en zussen proberen bij elkaar te houden. Maar aangezien ze de oudste al aan ons hebben afgestaan is dat in dit geval al ineens opgelost. Maar zo'n contract kan men laten opstellen op eender welke leeftijd. Bij mijn petekindje is dat twee jaar geleden opgemaakt en ze is nu 11. Dat men ze niet kan opeisen, tot daaraantoe, maar men zal toch met een straf verhaal mogen afkomen om me ervan te overtuigen dat mijn petekindje in een pleeggezin beter af zou zijn dan bij haar familie hoor.

Soit, ik wou hier alleen maar helpen en vind het jammer dat dit bij enkelen in het verkeerde keelgat geschoten is. Ik moei me dan ook niet meer met deze discussie. Iedereen tevreden :)

Terug naar “Andere”