Hallo mensen,
Hartelijk dank voor jullie informatie, het beantwoord al een hele boel vragen die ik had. Dank je voor jullie duidelijkheid en raad, ik stel het ontzettend op prijs.
@John D,
Ik begreep je doelstelling wel hoor ivm die zelfbewoning of door familie van de huurbaas. Ik ben blij met je reactie's en het helpt mij verder om een klare kijk te krijgen op de situatie en wat ik eraan kan doen.
@Baldwyn, en iedereen uiteraard,
Inderdaad kreeg de huisbaas dertig dagen de tijd. Die zijn intussen al voorbij, en nu zou ik een brief moeten schrijven dat hij de werken moet aanvatten binnen de 7 dagen.
Ik heb hem nog even de tijd gegeven om na te denken, maar zoals je merkt doet hij niks.
Toen we hier kwamen wonen lag er enkel in de woonkamer "geen" vloer maar tapijt. Toen we die verwijderden zagen wij dat er geen vloerbedekking was onder het vasttapijt. Wij hebben dan er een vinyl (een kwalitatieve) ingelegd, maar die ging na een tijd volledig blazen, nochtans met verlijming, maw werd hij volledig hobbelig. Het blijkt dat er dus vocht onderzit die door de beton heen dringt en dat de vinyl aantast. We hadden dan besproken om er een tegelvloer (keramische tegel) op eigen kosten in te leggen, maar dat werd ons afgeraden door de vloerder die we hadden aangesproken. Omdat er geen folie zit, moet er eerst wat beton worden uitgebroken en een folie gelegd worden en dan pas kan er een vloer in. Zoals ze mij vertelden zou er zonder folie uiteindelijk vocht willen verdampen uit de voegen, wat logisch is natuurlijk, en uiteindelijk zouden de voegen er gaan uitbrokkelen, zelfs tegels loskomen. Huisbaas erover aangesproken, maar nee hoor, hij beweert dat dit zijn taak niet is. Dus, staan we terug nergens, en zelfs niet eens nog een deftige vloerbedekking in de woonkamer. Erg toch?!
En dat is hier dus ook het grote probleem, de rest zijn vloeren, zoals ze noemen betontegels. Dus een deel beton met erbovenop een laag van marmer of graniet. Die zuigen natuurlijk het vocht uit de grond op en verdampen het terug in de kamers. Bij lang vochtig weer, beginnen die vloeren dus werkelijk te zweten. Je begrijp wel wat ik bedoel,... ze worden vochtig. Verder blijkt ook dat de waterkering in de muren die bestaat uit roofing aan zijn eind is gekomen en dus al voor een groot deel verteert is.
Electriciteit is hier ook niet in orde. Wanneer je op blote voeten staat en je raakt bijvoorbeeld de radiator aan, voel je electriciteit, net hetzelfde bij aanraking van de PC krijg je electriciteit, en zo zijn er nog van die gebreken,...
Wanneer je het huis ziet, zou je zeggen dat het een juweeltje is, maar als je erin woont weet je al vlug wat achter die mooie gevel schuilgaat.
Dat de huisbaas ziedend word kan mij geen barst meer schelen. En hij zal nog lastiger worden, want ik heb besloten dat alle vernieuwingen die wij op eigen kosten gedaan hebben, ik terug zal brengen naar zijn oorsprong. Zoals bijvoorbeeld en onder andere, de gehele badkamer hebben wij vernieuwd op eigen kosten. Gelukkig heb ik nog alles wat er eerst stond en zal dit terug plaatsen. En geloof me,... dat wil je niet weten in welke toestand die dingen waren,...

Ook was er geen dampkap of fornuis, dus als wij eruit trekken neem ik die ook terug mee. Ik gun hem niks, maar ook niks meer. En dit zal gebeuren met alles wat kan teruggebracht worden naar zijn oorsprong. Wil hij mensen als beesten behandelen, zal ik ernaar handelen ook dan.
En dan nog te denken dat we net de zolder gingen laten isoleren, terug op eigen kosten, stomme kiekes dat we zijn,....
Met dank,
Kyle