Geleend van familie

bald*no*locks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geleend van familie

#1 , 12 mar 2010 08:37

Ik ben destijds een lening aangegaan bij een familielid ten bedrage van 10000 euro.
2000 euro werd mij mondeling kwijtgescholden en de rest werd maandelijks afgelost met 100 euro in de maand.
Momenteel rest mij nog deze persoon nog 500 euro terugbetalen.
Ik heb een papier ondertekend bij aanvang; van een renteloze lening ten bedrage van 8000 euro.
Ondertussen in onmin geraakt met deze persoon, maar betaal verder de lening correct af.
Deze persoon stuurde mij vervolgens een aangetekend schrijven, met een nieuwe te ondertekenen schuldbekentenis dat ik hem 10000 euro moest terugbetalen, en aan hem moest terug sturen.
Ik heb dit geweigerd daar dit een gift was en ik wel dom zou zijn dit te doen, daar ik dan 18000 euro zou moeten terug betalen.
Op mijn toenmalige vraag mij een akte van terugbetaling te bezorgen als de 8000 euro volledig was afbetaald, werd mij duidelijk gemaakt dat ik deze nooit zou krijgen.
Dus ik heb enkel de bank afschriften waar ik de datum van de lening in vermeld en de nog resterende af te betalen som.
Daar deze lening over een paar maanden vereffend is wil ik even weten, of er bij later overlijden van deze persoon betwisting kan ontstaan over de vereffening van deze lening?
Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 12 mar 2010 08:52

Als jij met de rekeninguittreksels kan bewijzen dat jij de lening hebt terugbetaald (bedrag op de rekening gezet en bv. een vermelding in de zin van terugbetaling lening), dan zou ik mij daar geen zorgen over maken. En verder hoef je niets te tekenen. Als op het document staat dat jij een lening bent aangegaan voor 8.000 euro, dan zijn de overige tweeduizend euro een mooi geschenk.

Franciscus

#3 , 12 mar 2010 19:09

hebt u van de originele lening ook een exemplaar - wat wettelijk zou moeten ..alle partijen betrokken bij een contract...

Hem aangetekend in kennis stellen dat u de laatste € 500 terugbetaald hebt van de geleende € 8000 renteloze lening dd ... zoals overeengekomen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 mar 2010 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

bald*no*locks
Topic Starter

#4 , 14 mar 2010 07:51

Was ik inderdaad zinnens, hem een aangetekend schrijven te verzenden wanneer afbetaald, met het verzoek een attest van afbetaling.
Maar dat ga ik nooit krijgen.
Dus de bank afschriften die ik heb zullen het enige bewijs vormen.
Heb alsook inderdaad een kopie van leningscontract.

chrisd

#5 , 14 mar 2010 09:47

In feite genoot TS een renteloos krediet op basis van een inmiddels gewijzigde relatie.

Misschien was het beter geweest, als hij bij beeindiging van die relatie gebruikmaking van dat krediet ook meteen had beeindigd en de resterende termijnen meteen had terugbetaald, resp. elders geherfinancierd.

Zou nu zelf, beleefdheidshalve, die E 500 meteen terugbetalen en een niet-aangetekend vriendelijk antwoord sturen met de boodschap zelf van mening te zijn aan mijn verplichtingen te hebben voldaan.

bald*no*locks
Topic Starter

#6 , 02 sep 2010 23:36

Mijnheer is dus sinds 02/08/2010 volledig terugbetaald.
Op mijn aangetekend schrijven met het verzoek om een bewijs van afbetaling, krijg ik een aangetekend schrijven terug vol verwensingen en dat ik de pot op kan inzake dit bewijs.
Wel ik heb de bankafschriften dus alleen als bewijsstukken.

Franciscus

#7 , 04 sep 2010 18:58

Waarmee bewijs is geleverd u kan de pot op met uw bewijs.
Dat op zich is een bewijs.
Er wordt namelijk erkend dat er een bedrag 'geleend' was en dat je voor de eindafrekening geen bewijs krijgt.

Als er nergens wordt gezegd dat je nog x moet betalen sta je nu sterker

bald*no*locks
Topic Starter

#8 , 15 okt 2010 11:43

Inderdaad Fransicus, die conclusie had ik ook al.
Met dit te zeggen heeft hij gewoon toegegeven dat hij vergoed is.

Terug naar “Andere”