contract niet rechtsgeldig

boer10
Topic Starter

Re: contract niet rechtsgeldig

#16 , 20 okt 2010 16:17

maar als ik met de verhuurder kan overeenkomen het contract te ontbinden kan ik toch beginnen met terug te betalen van de verschuldigde maanden???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 20 okt 2010 16:23

U hebt geen overeenkomst over de ontbinding. Dus met als-dan komt u voorlopig nergens.
Verschuldigde maanden? Wanneer hebt u dat contract getekend?

boer10
Topic Starter

#18 , 20 okt 2010 16:33

nou, het gaat om de 3 maanden opzegtermijn en de 3 maanden die ik moet betalen bij vroegtijdig vertrek van een 3-jarig huurcontract, dus dat zijn in totaal 6 maanden.

Iemand interesse in een mooie duplexwoning in Bilzen???

Reclame

JohnD

#19 , 20 okt 2010 16:34

Het voorbeeldcontract in de link in onderschrift bevat de verplichte kb's. Waar lees je dat er geen epc is?
Nergens, maar ik vraag me hierbij terzelfdertijd af in welke mate een huurder het ontbreken van een EPC in zijn voordeel kan gebruiken om iets anders af te dwingen ? Persoonlijk heb ik ook geen EPC. Trouwens moet je dat nu zelf vragen als huurder bij het begin van je contract ?
Wat ik wel donders goed weet is dat als ik mijn eerste jaarlijkse energieafrekening krijg, en die is merkelijk hoger dan ik verwacht, ik stante pede bij de vrederechter sta, die dat natuurlijk larie zal vinden als ik een schadevergoeding eis omdat mijn energiefactuur hoger is dan het gemiddelde (dat zoeken we daartegen wel op). Procedure in beroep nummer 4 zit er dan wel in.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#20 , 20 okt 2010 16:36

Getekend is getekend met een huurcontract, in dat aspect kan je een huurcontract beschouwen als een koopbelofte van een pand, eens aanvaard is er geen weg terug zonder een serieuze boete.
Doodvonnis i.p.v. koopbelofte is in sommige gevallen een betere omschrijving.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lightning

#21 , 20 okt 2010 16:38

@boer10: Hebt u hierover al PERSOONLIJK met uw verhuurder gesproken? Wat is zijn standpunt?

JohnD

#22 , 20 okt 2010 16:39

Iemand interesse in een mooie duplexwoning in Bilzen???
Mmm... spijtig dat dat zover van de bewoonde wereld ligt.

boer10
Topic Starter

#23 , 20 okt 2010 16:42

hij is er van op de hoogte maar ik moet wachten op een aangetekende brief die ik ga krijgen...

ja inderdaad spijtig

Lanox
Juridisch actief: Nee

#24 , 20 okt 2010 16:47

de 3 maanden die ik moet betalen bij vroegtijdig vertrek van een 3-jarig huurcontract
Staat dit in Uw huurcontract of probeert U de huurwet voor een contract van 9 jaar toe te passen, hoewel die dus niet van toepassing is in Uw geval.

JohnD

#25 , 20 okt 2010 16:50

Wat is een EPC? Vraag voor johnD, wat bedoel je met "Als huurder zou onze boer 10 het de verhuurder wel heel lastig kunnen maken, en zeker als hij eens goed rondsnuffelt op het forum"? Waar zou ik dan moeten kijken? Wat zijn mijn mogelijkheden dan?
I.v.m. de neutraliteit (volgens sommigen een lachertje) die ik toch enigszins wil bewaren op het forum (enfin ik probeer toch een beetje) kan ik daar niet verder op ingaan.
Kan ik de verhuurder confronteren met het feit dat hij het huurcontract heeft laten registreren bij het registratiekantoor, terwijl hij al op de hoogte was dat ik niet wou doorgaan met de huur??? Ik hoor het graag van iemand.
Misschien als je dat wit op zwart zou kunnen bewijzen.

boer10
Topic Starter

#26 , 20 okt 2010 16:53

@ lanox: nee, dit staat zo in het contract, het is een contract van 3 jaar, met opzegtermijn van 3 maanden

boer10
Topic Starter

#27 , 20 okt 2010 17:20

@jonhD, spijtig dat u daar niet verder op kan ingaan, ik had graag meer informatie hierover gehad...

immolaw

#28 , 20 okt 2010 17:32

EPC. Wat ik wel donders goed weet is dat als ik mijn eerste jaarlijkse energieafrekening krijg, en die is merkelijk hoger dan ik verwacht, ik stante pede bij de vrederechter sta, die dat natuurlijk larie zal vinden als ik een schadevergoeding eis omdat mijn energiefactuur hoger is dan het gemiddelde (dat zoeken we daartegen wel op). Procedure in beroep nummer 4 zit er dan wel in.
En tegen wie ga je dan een geding aanspannen?
De verhuurder? Hij heeft dat EPC niet opgesteld, en er evenmin om gevraagd.
De opsteller van het EPC? Die voert enkel gegevens in die hij zelfs niet kan controleren op effectiviteit (bijv. dikte van de isolatie in het dak van een afgewerkte zolderkamer).
De maker van de software die het EPC berekent? Die zal zich wel ingedekt hebben met allerhande clausules in het gebruikscontract.
Moedertje staat dan?

Het EPC is naar mijn bescheiden mening een klucht, omdat ze bovendien geen rekening houdt met hoe iedere persoon zelf leeft. De ene is tevreden met 19°C in de woning, de andere moet 22°C hebben in diezelfde woning, wat een wereld van verschil maakt in de energiefactuur!
Ook vragen aan de vorige bewoners of zij veel betaalden voor hun energie, kan een vertekend beeld geven.

De enige wijze om te kijken of je veel stookkosten gaat hebben of niet, is je ogen gebruiken bij het bezichtigen van de woning: Is er dubbel glas aanwezig, referentie in de beglazing nemen en op internet opzoeken. Is de stookketel een recent model? (bouwjaar en hoeveel kW).
Is het dak geïsoleerd? hoeveel centimeter isolatie? enzovoort enzovoort.

Meten is weten!

Lightning

#29 , 20 okt 2010 18:01

Ik weet niet wat u precies geschreven heeft in uw AS aan de verhuurder, maar met wat tegenslag hebt u daarmee zelfs geen geldige opzeg gegeven en boort de verhuurder u vanaf volgende maand ook nog extra een maand achterstallige huur door de neus?
Ik zou in u plaats direct zelf contact opnemen i.p.v. te wachten.

JohnD

#30 , 20 okt 2010 23:18

En tegen wie ga je dan een geding aanspannen?
Tegen de verhuurder uiteraard, want ...
Hij heeft dat EPC niet opgesteld, en er evenmin om gevraagd.
Ik had ergens gezegd dat ik er analoog met de poster ook nooit een gekregen heb. Het is nogal logisch dat ik kan argumenteren (ik zeg niet dat een vrederechter hier oren zal naar hebben - toegegeven), dat ik mij bij de aanvang en voorleer het huurcontract dus te tekenen, geen idee heb kunnen maken over de zuinigheid qua energieberbruik, van de woning. Is dat niet de voornaamste redenen dat de wetgever de verhuurder verplicht een EPC te laten opstellen ? De verhuurder zal hier wel onmiddellijk van oordeel zijn dat de wetgever het EPC verplicht heeft om de verhuurder wat te pesten. Of een huurder verplicht is dat EPC aan te vragen, die vraag heb ik hierboven aan VDB gesteld. Volgens mij hoeft de verhuurder dat aan de huurder voor te leggen zonder dat die er om vraagt.
Het EPC is naar mijn bescheiden mening een klucht, omdat ze bovendien geen rekening houdt met hoe iedere persoon zelf leeft. De ene is tevreden met 19°C in de woning, de andere moet 22°C hebben in diezelfde woning, wat een wereld van verschil maakt in de energiefactuur!
Juist, maar dat weet je toch van jezelf ? Slecht argument volgens mij. Ik verbruik normaal 1/3 van wat een andere huurder verbruikt (aan verwarming wel te verstaan - bewezen gedurende ettellijke jaren aan de hand van de meteropnames van de firma hiervoor verantwoordellijk). Als ik nu destijds een EPC certificaat gehad had (was toen nog niet verplicht) en nu naar een ander woning verhuis en daar het EPC lees kan ik toch vrij nauwkeurig weten - in de veronderstelling dat ik mij gewoontes niet wijzig, en in de veronderstelling dat de grootte van de woning ongeveer hetzelfde is - of mijn energie faktuur normaal gesproken hoger of lager gaat zijn.

Terug naar “Huren”