Even een situatieschets:
In maart 2008 tekende ik een huurcontract voor een woning in het Leuvense. De huurtermijn bedroeg 1 jaar en ging in per 15/04/2008. Tot op heden huur ik nog steeds dezelfde woning, zonder verzet van de verhuurder. Dit echter zonder schriftelijke verlenging van het huurcontract. Betekent dit dat mijn lopende huurovereenkomst automatisch wordt omgezet in een huurovereenkomst van 9j?
Bij het aangaan van de huurovereenkomst werd ook geen plaatsbeschrijving opgemaakt. In het contract, welke slechts 2 pagina’s telt, staat enkel de vermelding dat “het pand zeer goed gekend is aan de huurder, die verklaart er geen uitvoerige beschrijving van te eisen”
De huurovereenkomst werd vermoedelijk ook niet geregistreerd. Althans, ik heb hier geen enkel bewijs van. Waar kan ik dit nagaan?
De huurwaarborg werd ook niet op een geblokkeerde rekening gezet, maar diende cash betaald te worden. Het ontvangen van de waarborg staat wel vermeld op de huurovereenkomst.
Aangezien mijn partner en ik recent een woning hebben gekocht, contacteerde ik mijn huisbaas voor verdere afspraken: huuropzeg, verdere verhuring, data bezichtiging ed.
De eigenaar deed al erg moeilijk bij het eerste contact. Volgens hem kan de huurovereenkomst niet worden opgezegd, aangezien deze telkens verlengd wordt met een jaar. Dit zou dus betekenen dat ik nog tot 15/04/2011 moet huren. Na lange discussie, waarbij ik hem confronteerde met de wettelijke bepalingen, ging hij toch akkoord met “vroegtijdige” opzeg. Welke invloed heeft het niet-registreren van de huurovereenkomst op mijn opzeggingstermijn? Bij een niet-geregistreerde 9-jarige huurovereenkomst zouden de wettelijk bepaalde opzeggingstermijn en bijhorende vergoeding niet van toepassing zijn?
Wat betreft het verder verhuren van de woning, “eiste” hij bij wijze van spreken een extra sleutel, zodat hij ten alle tijden potentiële huurders kan ontvangen, ook als wij niet thuis zijn. Ik heb dit geweigerd, maar ik ben niet zeker of ik dit wettelijk mag weigeren?
Ook verwacht ik nog problemen bij teruggave van de waarborg. Aangezien er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, kan hij mij in principe niets ten laste leggen. De woning bevindt zich ook effectief nog in dezelfde staat als bij aanvang van de huurovereenkomst. Er werden zelfs verbeteringswerken uitgevoerd. Maar op welke manier kan ik die waarborg terugeisen?
Ik hoop dat iemand mij hierin wat raad kan geven. Alvast bedankt!