onderhoudsgeld voor buitenechtelijk kind

mieltjekotje
Topic Starter

Re: onderhoudsgeld voor buitenechtelijk kind

#16 , 26 okt 2010 13:55

Hoe kan ik nu nog vermijden dat een tot nu toe niet erkend buitenechtelijk kind niet kan erven van mij? Ik heb in mijn gezin ook een kind en ik wil dat zij alles erft en ik en mijn echtgenote het volledige vruchtgebruik hebben tot we sterven.
Kan ik dat doen via een schenking? En hoeveel moet mijn dochter dan procentueel betalen. Het huis heeft een waarde van 160000euro.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 26 okt 2010 14:04

Buitenechtelijke kinderen hebben dezelfde rechten als wettige kinderen wat erfenis betreft. Ook zij hebben het recht op de erfenis van hun biologische vader.
Een buitenechtelijk kind kan bijgevolg niet onterfd worden. Schenkingen die aan andere kinderen zouden zijn gebeurd moeten op ogenblik van openvallen van de erfenis terug bij de erfenis worden geteld alvorens tot verdeling over te gaan. De kinderen die reeds schenkingen hebben gekregen erven dus minder dan de andere kinderen. Het benadeelde kind kan dit -indien nodig- afdwingen via de Rechtbank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mieltjekotje
Topic Starter

#18 , 26 okt 2010 14:08

en als de schenking gebeurt vooraleer dat buitenechtelijk kind erkend wordt? IK kan dan zowel ook het huis verkopen voor ik sterf en mijn deel van het geld opsouperen?

Reclame

mieltjekotje
Topic Starter

#19 , 26 okt 2010 14:11

en het deel van mijn vader als die overlijdt? Heeft dat buitenechtelijk kind daar dan ook recht op?

roharro

#20 , 26 okt 2010 14:13

Het zijn de nog levende kinderen op ogenblik overlijden -of hun nog levende nazaten- die de verdeling van de erfenis bepalen. Dus wanneer de kinderen zijn geboren of erkend speelt hierbij geen rol.
Als u niets schenkt en zonder bezittingen sterft stelt het probleem zich niet.
Als u aan één kind schenkt en daarna al het resterende zelf uitgeeft (of bijna alles), dan zal het kind dat een schenking kreeg de andere kinderen uit zijn eigen middelen moeten vergoeden, bijv. 2 kinderen: kind met schenking moet dan de helft "teruggeven" aan het andere kind.
Laatst gewijzigd door roharro op 26 okt 2010 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

roharro

#21 , 26 okt 2010 14:14

en het deel van mijn vader als die overlijdt? Heeft dat buitenechtelijk kind daar dan ook recht op?
Ja, ingeval van twee kinderen heeft dat recht op de helft van uw erfenis van uw vader.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 okt 2010 14:26

Dat buitenechtelijk kind heeft juridisch een andere vader. Dus wat het erfrecht betreft is dit t.a.v. jou een vreemde en erft het niet van jou. Zolang juridisch een ander de vader is zal dat kind niet van hou erven.

mieltjekotje
Topic Starter

#23 , 27 okt 2010 15:40

Wat is een "juridische vader"indit geval? Het kind draagt de familienaam van de ex-man van die vrouw. Maar na 2 jaren waren ze gescheiden. De vrouw heeft waarschijnlijk nooit aan haar ex-man gevraagd om te betalen voor dat kind, want ze wou dat niet omdat ze wist dat het kind toch niet van hem was. Dus? Nadien is ze gaan samenwonen met een andere man die dat zelfde kind opgevoed heeft gedurende 10 jaar en nu nog trouwens. Als de moeder slim genoeg is kan ze mij dus een DNA test laten doen om te bewijzen dat ik de biologische vader ben en mij verplichten om het kind te erkennen, want als je van jezelf al zeker weet dat je de biologische vader bent,kan je onmogelijk weigeren aan die DNA test,toch wel? maar als je weigert heeft de rechter een sterk vermoeden dat het mijn kind is en trouwens ik weet 100% zeker dat ik de vader ben. Maar ik heb me laten inlichten door een advocaat online dat de moeder geen onderhoudsgeld meer kan vragen voor dat kind omdat ze dat moest gedaan hebben binnen het eertse jaar na de geboorte. Natuurlijk in het geval dat ik een Dna test heb gedaan, en bewezen is dat ik de biologische vader ben. Klopt dat,kan iemand mij daarbij helpen. Of is die informatie,(over binnen het jaar na de geboorte), die ik gekregen heb onvolledig?

wanton

#24 , 27 okt 2010 16:48

De wettelijke vader , nl. de echtgenoot van de moeder op het ogenblik van de geboorte , heeft niet binnen de gestelde termijn zijn vaderschap ontkend. Hij had daar één jaar tijd voor , nadat hij er weet van heeft. Daardoor blijft die de wettelijke vader en kan jij dat niet meer worden.

Er is hier al verwezen naar Albert II en Delphine. iedereen weet nu ongeveer hoe dat zit , en toch heeft Albert (officiëel) geen verplichting to. Delphine , want de moeder was getrouwd. Terwijl Mijnheer Boël niets heeft gedaan om zijn vaderschap te ontkennen. En nu is het te laat!

Als gezegd wordt dat 10 % van de kinderen een andere wettelijke dan biologische vader hebben , zou het eens druk kunnen worden als dat allemaal nog rechtszaken worden.
Jij bent geen wettelijke vader en ik geloof nooit dat men U tot onderhoudsgeld kan verplichten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen

#25 , 27 okt 2010 23:48

Als de moeder slim genoeg is kan ze mij dus een DNA test laten doen om te bewijzen dat ik de biologische vader ben en mij verplichten om het kind te erkennen
Neen.
De ex-man van de moeder is juridisch de vader. Het kind heeft zijn naam. Volgens de wet en de geboorteakte van het kind is hij de vader. Zolang dat het geval is kan men jou omwille van biologisch vaderschap niets maken. Niet wat erven betreft, niets wat onderhoudsgeld betreft, niets ....

roharro

#26 , 28 okt 2010 00:00

Ik denk dat vragensteller schrik heeft dat hij toch met de eisen van de moeder van het kind zal worden geconfronteerd aangezien "... de juridische vader betaalt geen onderhoudsgeld voor dat kind , dat hebben zij,de moeder en de juridische vader destijds overeengekomen, zij heeft dat nooit gewild omdat de juridische vader toen al wist dat het kind niet van hem is, vandaar dat ze als ze het kind 2 jaar werd ook van hem gescheiden is... ".
Het is dus bijna voor de hand liggend dat de juridische vader maar al te gaarne zal afzien van zijn wettelijk vaderschap indien hij daar de kans toe krijgt, waarna de vrouw bij de biologische vader terecht kan voor onderhoudsgeld.....
Aangezien er al geen contact meer is sedert het kind 2 jaar oud was is er ook geen bezit van staat.

Franciscus

#27 , 28 okt 2010 19:37

Er was een vader de echtgenoot daarna scheiding ... hoe dat de vermoedelijke biologische vader in het visier zou kunnen komen is mij een raadsel

mieltjekotje
Topic Starter

#28 , 11 nov 2010 14:03

omdat die dame terug contact heeft gezocht en ik geweigerd heb en ze nu op wraak belust is tegenover mij,daarom vrees ik dat ik terug in het vizier kom te liggen en omdat ze al zeker weet dat ze weggaat van die man waar ze nu al 10 jaar mee samenwoont

mieltjekotje
Topic Starter

#29 , 11 nov 2010 14:11

ik heb naar een advocaat gebeld die zei dat die vrouw geen onderhoudsgeld kan vragen voor dat buitenechtelijk kind, ze had dat immers binnen het eerste jaar na de geboorte moeten doen. Maar het kind zou blijkbaar wel tussen zijn 18de en zijn 22ste een vergoeding kunnen vragen ter compensatie omdat het niet door de wettelijke vader is opgevoed gedurende 10 van de 12 jaren(haar huidige leeftijd),maar wel door de man waarmee ze al 10 jaar samenwoont. Klopt dit wel wat die advocaat beweert? Ik hebdaar mijn twijfels over nadat ik al die theorieeen op dit forum gelezen heb of is één onder jullie ook advocaat die mij kan helpen op dit forum?

Terug naar “Andere”