schimmel in appartement

sensi
Topic Starter

schimmel in appartement

#1 , 04 nov 2010 12:06

Hallo,

Samen met mijn man en dochtertje wonen we in een appartementje.. we hebben een contract getekend voor 3jaar. Bij het opmaken van ons contract werd er ons zowel door de immo als huisbaas verzekerd dat er geen problemen waren (augustus 2009). En omdat het toen nog zomer was; leek alles in orde.. Ergens in oktober waren de problemen zichtbaar.. Naast ons slaapkamer is er nog een klein kamertje, die wij aanvankelijk als kinderkamer gingen gebruiken maar omdat we vocht en schimmel constandeerden, hebben we ons dochtertje bij ons in de kamer laten slapen.. In december heb ik dan contact opgenomen met de huisbazin hierover en die stelde voor om die kamer te verluchten en de slaapkamer deur open te laten (daar er geen verwarming is in de kleine kamer). zo gezegd, zo gedaan. Paar maanden later ging het probleem niet weg en in februari 2010 heb ik dus terug telefonisch contact opgenomen. Huisbaas vertelde me dat ze iemand ging sturen voor te laten kijken en x aantal maanden is dit niet gebeurd. Ik heb dan besloten om een brief op te stellen (15 oktober 2010) en haar dit probleem schriftelijk aan te kaarten (bewijzen dus). Ik zit ook met een kleine en daar dit niet goed is voor haar gezondheid en natuurlijk die van ons.. Onlangs heeft ze iemand laten komen kijken, die ramen heeft bezet bij mjin onderbuur vrouw (die ook haar dochter is) en die heeft aan mijn echtgenoot verteld om voldoende te verluchten en te verwarmen.. daar dat wij dit altijd deden en het probleem niet van de kaart is vonden we dit toch een belachelijk antwoord..

Het zit namelijk ook zo dat ik dus die kamer heb gebruikt als een soort opslagruimte omdat ik mijn spullen nergens kwijt kon.. dus door de aanhoudende vocht en schimmel is dit ook aangeslagen bij de spullen (maxi cosi; eetstoel, babymandje endergelijke) kan ik hiervoor een schadevergoeding aanvragen bij de huisbaas en wat kan ik nog verder doen. Want mijn man wil nu weg en daar dat we met een contract zitten van 3 jaar zijn we ons waarborg kwijt.. en ik heb zoiets van, huisbaas haar probleem, zij moet het oplossen en waarom moeten wij daaronder lijden, door ons waarborg te laten schieten..

Kan er iemand mij helpen
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 nov 2010 12:41

Aangetekend in gebreke stellen aangezien er nu terdege verlucht wordt en het probleem niet verdwijnt. Een oplossing eisen binnen de maand aangezien u anders verplicht zal zijn het vredegerecht in te schakelen etc etc.

Is het een schimmel die gelijkmatig over de gehele kamer is verspreid of die in bepaalde hoeken of zones zit.

sensi
Topic Starter

#3 , 04 nov 2010 12:46

De schimmel was eerst alleen te zien in de bovenhoek van de kamer (boven raam) maar nu is het verspreid onder het raam en geleidelijk door de kamer. We hadden daar kast gedaan van men dochtertje maar omwille van de geur (in kleren) en angst dat de kast beschimmeld zal geraken, hebben we die bij ons in de kamer gezet.

kan ik eventueel een schadevergoeding aanvragen.. heb ook foto's genomen van de beschimmeling en de schade

Reclame

Vandebos

#4 , 04 nov 2010 12:57

Is op de foto's de graduele evolutie van de schimmel te zien?

Als deze begint bij een venster is er meestal sprake van slechte afkisting van het raam.
Heeft u uw verzekering al eens gecontacteerd?

sensi
Topic Starter

#5 , 04 nov 2010 13:35

de foto's zijn inderdaad getrokken in de beginfase van de schimmel.. van de schimmel nu nog niet..
mijn huisbaas had gezet dat de buitenkant nog recent bezet was en in september vorig jaar zijn ze ook nieuwe ramen komen plaatsen..

en wat kan de verzekering doen?

sensi
Topic Starter

#6 , 04 nov 2010 13:45

bij de opmaak van het contract werd er ook een plaatsbeschrijving opgemaakt en we hebben er een kopie van ontvangen en daar stond ook in vermeld dat er opgedroogde vochtplekken zichtbaar zijn.. kunnen we dit als bewijs opnemen?

Hartelijk dank voor de info

Vandebos

#7 , 04 nov 2010 13:57

Je kan dit als bewijs van een bestaande toestand opnemen ja.

Uw inboedel heeft schade geleden. Onderzoek uw polis eens nauwkeurig om te kijken of u in dit geval geen rechtsbijstand kan verkrijgen?

sensi
Topic Starter

#8 , 04 nov 2010 14:09

zal ik zeker doen.. nogmaals dank

sensi
Topic Starter

#9 , 23 nov 2010 18:34

ik zou graag juridische stappen ondernemen jegens mijn huisbaas kan iemand mij helpen
hoe kan ik dit het best aanpakken

sensi
Topic Starter

#10 , 23 nov 2010 19:42

mag de huisbaas zomaar zonder ons medeweten binnen in ons appartement

Vandebos

#11 , 23 nov 2010 20:42

Neen is huisvrede of inbraak met valse sleutels. U heeft het recht het cilinderslot te vervangen zonder dat u uw huisbaas hiervan een sleutel dient te overhandigen tijdens de huurperiode. Bij het eindigen van de huur plaatst u ofwel de oude cilinder terug of u geeft de sleutels van het nieuwe slot aan de eigenaar.

sensi
Topic Starter

#12 , 23 nov 2010 21:29

Ik heb vandaag een brief ontvangen van de eigenaar waarin stond dat deze verschillende keren telefonisch contact heeft opgenomen voor een afspraak te maken om de schimmel te kunnen constateren. En daarin stond dus dat aan de hand van die onbeantwoorde telefoontjes zij dus op eigen initiatief ons appartement is binnen gekomen om te kijken. Maar zowel ik als mijn echtgenoot hebben geen weet van telefoontjes. In de brief stond ook dat de schimmel ik citeer: finaal is onze cliente erin geslaagd om het pand te betreden en heeft zij kunnen vaststellen dat het pand totaal onderkomen (bedoeling hiervan?) is en bovendien sporen van schimmelvorming vertoont dewelke duidelijk te wijten zijn aan een gebrek aan verluchting en verwarming;(wij hebben dit voldoende gedaan mits zonder enige verbetering) verder staat er ook in komt daar nog eens bij dat u blijkbaar het pand in de winter zou geschilderd (het schilderen heeft zich in februari plaatsgevonden omdat behangpapier beschimmeld was) hebben hetwelk bijkomend voor vochtconcentratie verantwoordelijk is. Cliente wenst dan ook de meeste reserves te formuleren met betrekking tot deze schade waarvoor u en u alleen aansprakelijk bent.

Dus bij wijze van spreken trekt mevrouw haar conclusies, is de fout bij ons te wijten en ook omdat wij de kamer geschilderd hebben om het een beetje leefbaarder te doen lijken en zijn wij nu de boosdoeners omdat wij schade hebben opgelopen

Kan dit zomaar??? Dus ik kan klacht gaan neerleggen voor inbraak en wat zijn de mogelijke stappen die ik kan ondernemen.
Mijn echtgenoot is naar de verzekering geweest voor rechtsbijstand; deze hebben hem geadviseerd om terug een aangetekend schrijven op te stellen, met verwijzing naar 2 eerste brieven; alsook de termijn voor een antwoord en eventueel als deze niet in acht genomen wordt, verdere stappen ondernemen.

sensi
Topic Starter

#13 , 23 nov 2010 21:33

Maar ik ben het nu toch wel beu, dit is al meer dan een jaar aan de gang. Elke keer beloofde ze dat er iemand ging komen kijken of was haar zoon (een soort van klusjesman) ziek en kon niet komen en nu dat wij eindelijk schriftelijk ook op onze strepen zijn gaan staan, probeert ze de schuld aan onze kant te wrijven. Ik wil gewoon een advocaat of eventueel naar het vredegerecht gaan. Wat zijn mijn kansen en hoe moet ik dit aanpakken????

Vandebos

#14 , 23 nov 2010 22:30

U stuurt haar een even vriendelijk antwoord terug waarin u de onderkomenheid van het pand betwist, betwist dat zij u getracht heeft telefonisch te bereiken, dat u haar in tegendeel tientallen malen heeft trachten te bereiken gedurende het laatste jaar en hiervan middels logs van uw telefoonprovider de bewijzen bezit, dat u haar nooit toestemming heeft gegeven om het pand te betreden, dit beschouwd als huisvredebreuk en inbraak met valse sleutels en aldus ook klacht zal deponeren bij de politie met een kopie van haar AS als vrijwillige bekentenis, dat u haar vriendelijk verzoekt u een bewijs van accreditatie voor te leggen die haar expertise in het beoordelen van vochtproblemen affirmeert, dat u tot het voorleggen van deze accreditatie bijgevolg ook alle verantwoordelijkheid voor vochtproblemen weigert te aanvaarden en spijtig genoeg verplicht zal zijn om middels de woningdienst Vlaanderen de wettige bewoonbaarheid van het pand te laten controleren aangezien deze hiervoor terdege geaccrediteerd zijn en die haar wel een rechtsgeldig rapport zullen bezorgen tezamen met een afschrift aan de burgemeester en het schepencollege die dan hun oordeel zullen vellen.

U sluit af met "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

En morgen verandert u die cilinder en legt u klacht neer.

mevrouw zal het zich nog heugen..

Neem contact op met uw verzekering voor eventuele rechtsbijstand?

sensi
Topic Starter

#15 , 23 nov 2010 22:47

hartelijk maar dan wel mijn hartelijke dank vandebos, ik apprecieer het ten zeerste

De verzekering heeft mijn echtgenoot verteld dat huurcontracten ingewikkeld zijn en dat wij eerst zelf moeten proberen om een oplossing te zoeken samen met de huisbaas en alsnog mede het geschil dan niet opgelost geraakt er eventueel een advocaat door hun kan voorgelegd worden. Kan dit ook zomaar daar dat wij een verzekering hebben afgesloten die ons helpt ipv lichtjes afpoeierd

Terug naar “Huren”