Betaling successierechten door notaris?

Bieke01
Topic Starter

Betaling successierechten door notaris?

#1 , 10 nov 2010 13:50

Wanneer bij overlijden de medeëigenaars de eigendom verkopen, is het dan normaal dat de notaris het bedrag van de verkoop bijhoudt en zelf de successierechten betaalt vooraleer de overblijvende som aan de erfgenamen wordt uitbetaald?
Dit is ons door de notaris medegedeeld, de uitbetaling zou dus nog 3-4 maand kunnen duren omdat er nog een dossier van nalatenschap moet worden opgesteld.
Nu kan ik wel begrijpen dat dit de eenvoudigste oplossing is, maar hoe zit het met de rente op die som? Indien ik de volledige som op een spaarrekening zou zetten, dan zou het na 3-4 maand toch een redelijke rente opleveren. De medewerker van het notariaat zei wel dat de rente uiteraard verdeeld zou worden, maar dat we niet moesten rekenen op een groot bedrag. Is dit een speciaal soort rekening?

Ik vind heel het erfenis/successierechten verhaal heel ingewikkeld, het meeste is me ondertussen wel duidelijk, maar dit vind ik toch nog een rare twist.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 nov 2010 14:19

Het is gebruikelijk dat de notaris , indien hij gelden uit de nalatenschap ter beschikking heeft , door tegoeden van de bank of de verkoop van een OG , ook zorgt voor de betaling van de successierechten vooraleer hij de verdeling naar de erfgenamen doet. Sommigen betalen al een voorschot uit. Anderen zetten dat geld ondertussen op een zgn. derdenrekening bij een bank. De intresten die op die manier verkregen worden , dienen wel mee uitgekeerd te worden aan de erfgenamen. Maar idd zijn die intresten momenteel niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2010 23:32

De interesten op rubriekrekeningen zijn inderdaad reteslecht. Een slechtere rentevoet kun je je moeilijk voorstellen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”