uitgegleden door modder, wie is aansprakelijk?

nieka
Topic Starter

uitgegleden door modder, wie is aansprakelijk?

#1 , 10 nov 2010 13:05

ik heb gistere een ongeluk gehad met de scooter van een vriendin.
er lag modder op de weg, het regende zacht en ik gleed uit over de modder.
zelf heb ik er buiten een paar blauwe plekken en wat spierpijn niets aan overgehouden gelukkig, maar die scooter!
die scooter is helemaal kapot, en omdat het niet mijn scooter is word er door geen enkele verzekering uitbetaald.

de modder die op de weg lag komt van een bedrijf wat naast de plek van het ongeval staat.
het komt vanuit hun oprit, zo de weg op gedraaid zeg maar. de modder is dus zeker afkomstig van hun.
nu heb ik overlegd met mijn moeder, en die zegt dat ik de gemeente aansprakelijk moet stellen omdat zij verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de weg.

wie kan ik nu het beste aansprakelijk stellen? dat bedrijf of de gemeente?
ik wil er verder geen poespas van maken maar ik wil gewoon dat de rekening van die scooter betaald word.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2010 13:14

Beide.

Voor wat inspiratie uit de media: http://www.vilt.be/Gemeente_en_boer_ver ... _op_de_weg. Daar staan verschillende artikels over soortgelijke zaken. Houd er echter rekening mee dat hier alleen de zaken vermeld staan waar de landbouwers/gemeente/... aan het kortste eind trokken.

sniper

#3 , 10 nov 2010 14:49

die scooter is helemaal kapot, en omdat het niet mijn scooter is word er door geen enkele verzekering uitbetaald.!
??
de familiale van je ouders zou normaal de schade moeten vergoeden(ik veronderstel even dat je minderjarig bent en dat je nog thuiswoont)
heb je voor die scooter een rijbewijs nodig? en heb jij dat rijbewijs?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

mava105

#4 , 10 nov 2010 15:47

Als er geen politie bij is geweest sta je nergens. en als je al iemand wil verantwoordeljk stellen is het de firma naast de weg, van wiens terrein de modder afkomstig was.

nieka
Topic Starter

#5 , 10 nov 2010 17:16

Als er geen politie bij is geweest sta je nergens. en als je al iemand wil verantwoordeljk stellen is het de firma naast de weg, van wiens terrein de modder afkomstig was.
de politie is er wel bij geweest, de ambulance ook.
alles staat genoteerd en heb ook meerdere getuigen gelukkig

nieka
Topic Starter

#6 , 10 nov 2010 17:18

die scooter is helemaal kapot, en omdat het niet mijn scooter is word er door geen enkele verzekering uitbetaald.!
??
de familiale van je ouders zou normaal de schade moeten vergoeden(ik veronderstel even dat je minderjarig bent en dat je nog thuiswoont)
heb je voor die scooter een rijbewijs nodig? en heb jij dat rijbewijs?
ik ben inmiddels 20, dus meerderjarig, en heb mijn atuo rijbewijs al 2 jaar, en daarmee automatisch ook een scooterrijbewijs.
ik woon nog wel thuis, maar mijn aansprakelijkheidsverzekering vergoed dus niet, dat zou dan via de verzekering van de scooter moeten gaan, maar omdat het een eenzijdig ongeval is en er dus geen 2e partij bij betrokken is word er niets vergoed, omdat de scooter een normale basisverzekering heeft.

Franciscus

#7 , 10 nov 2010 17:48

o neen 2 de partij is diegene die de modder op de weg heeft gelaten

scorpioen

#8 , 10 nov 2010 18:10

Heb je een rechtsbijstandsverzekering bij je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering? Schakel die dan in.

sniper

#9 , 10 nov 2010 18:39

ik ben inmiddels 20, dus meerderjarig, en heb mijn atuo rijbewijs al 2 jaar, en daarmee automatisch ook een scooterrijbewijs.
sorry, was een veronderstelling
heb je een eigen autoverzekering, het zou kunnen dat die je ongeval dekt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

j.demoor

#10 , 12 nov 2010 10:29

“Art.3.Moeten als verzekerden beschouwd worden :...2° alle bij de verzekeringnemer inwonende personen met inbegrip van de studerenden ...Art.6.Van de dekking KUNNEN worden uitgesloten : 1° de schade voortvloeiend uit de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst die onderworpen is aan een wettelijk verplicht* gestelde verzekering.”(12 JANUARI 1984. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven=’familiale verzekering‘).

U bent dus ‘verzekerde’ in de ‘familiale verzekering’ van uw ouders,zo lang u bij hen inwoont.
* zoals : De wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen 21 november 1989(WAM). Onderzoek of de ‘familiale verzekering’ van uw ouders zulke uitsluiting bevat.

Indien de WAM-verzekering van de scooter rechtsbijstand omvat,doe daaraan dan onverwijld aangifte tegen de gemeente en de bevuiler van de weg,op grond van art.1382 Burgerlijk Wetboek. Bij ontbreken van die rechtsbijstand kan u hen op eigen risico dagvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Verkeersongevallen”