onaangekondigd bezoek

xantippe
Topic Starter

onaangekondigd bezoek

#1 , 13 nov 2010 13:53

Ik registreerde mij net op dit forum omdat ik met een vraag zit.
Ik heb een 3-6-9 contract sinds 2008, het contract werd geregistreerd.
Er is hier al herhaaldelijk zonder afspraak een klusjesman komen opdagen. Deze meldt zich samen met zijn vrouw (neem ik aan) aan luid bonzend op de deur, herhaaldelijk op de bel drukken, weer luid kloppen... Hij heeft nochtans van ons allebei (we huren dit appartement met twee personen) een gsm-nummer gekregen om een afspraak te kunnen maken!

In het verleden hebben we hem bijna altijd binnen gelaten maar het begint mij nu toch grondig te storen. Het is absoluut niet aangenaam om van de wc gejaagd te worden, uit bed gehaald, ....
Nu vandaag stond hier wéér een aantal mensen aan onze deur. Kloppen en dan de sleutel in het slot!!! Aanbellen, weer kloppen... Nu, dit kan toch niet??? Wat als we nu niet thuis waren geweest? Het kan toch niet dat hier zomaar iemand binnen komt?

Wat moeten/kunnen we hieraan doen, en mogen we eventueel ons slot veranderen als we het oorspronkelijke slot bij vertrek uit de woonst terugplaatsen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2010 14:44

Waarom komen die klusjesmannen/vrouwen
is daar voorafgaand een afspraak over gemaakt
hebt u een aantal punten opgegeven die moeten hersteld worden of zo
..
Het binnenlaten van een hersteller KAn enkel na voorafgaande afspraak.
U dient die niet alleen te laten en kan perfect indien u weg moet of belet weigeren

Niets belet u - ook al zegt de eigenaar anders- een ander slot te steken.
De eigenaar hoeft helemaal geen sleutel te hebben

Het gebruik van een sleutel die hij nu wel schijnt te hebben buiten uw toestemming is net als gebruik van een valse sleutel en staat dus minimaal gelijk met huisvredebreuk overdag met gebruik van valse sleutel. Het gebruik van die sleutel door anderen is dan ook uiteraal totaal uit den boze

xantippe
Topic Starter

#3 , 13 nov 2010 14:47

ze zijn hier al een aantal keer binnen geweest omdat het bij andere mensen had binnengeregend wegens een verstopte dakgoot of omdat hij het dak op moest. hij is hier al geweest om lampen op te hangen voor ons (heel in het begin), om een boiler te vervangen, ... ik heb geen flauw idee waarom ze hier nu stonden. ze hebben bvb ok niet het fatsoen om een briefje achter te laten of zo.

géén afspraak en er is niéts dat hier hersteld moet worden (toch niet dat we dat gevraagd hebben).

ik ga dan toch eens informeren of het veel kost om een ander slot te steken, wie weet hoe vaak zijn ze hier al binnen geweest terwijl we van niets wisten.

Reclame

mava105

#4 , 13 nov 2010 15:41

Je mag zeker een ander slot steken, en door het oude bij te houden, kan je dat terugplaatsen indien je huur teneinde is. Waarschijnlijk is het een cylinderslot. Dat kan je gemakkelijk zelf vervangen en kost helemaal niet zoveel. Niet het hele slot moet worden vervangen, enkel dat deel waar de sleutel insteekt.
Voor een goede 15 à 20 € ben je al gediend.

Franciscus

#5 , 13 nov 2010 17:04

meet de dikte van de deur en de uitstekende delen van uw slot ( liefst geen)
dan heeft men de lengte van de cilinder. Als men de deur laten open staan men kijkt op de zijkant van de deur ziet men dat in het slotgedeelte en schroef zit.
Deze eruit draaien - sleutel in slot steken en een beetje draaien zodat men het slot eruit kan trekken
zie ook http://www.gamma.com/doe-het-zelf/cilin ... vervangen/" onclick="window.open(this.href);return false; of soortgelijke info of hier http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... 296f604f07" onclick="window.open(this.href);return false; enz ingegeven woorden zijn cilinderslot vervangen of nog http://www.hoe-doe-je-dat.nl/handleidin ... rslot.html" onclick="window.open(this.href);return false; ( dit is met foto's)
Stap met je cilinder naar een slotenmaker - neem wel een ijzerwinkeltype en geen sneldienst of schoenmakerstype laat het zien en ze zullen een andere cilinder geven
In allerlei prijsklasse van inderdaad een 20 tal euro tot iets meer al naargelang van stalen sleutelslot tot veiligheidscylinder.
Maar er ineens gebruik van om eventueel veiligheidsbeslag te installeren
Je kan vanavond nog gesteld zijn voor 18 uur en morgen in alle rust genieten van een kloploze dag :D

xantippe
Topic Starter

#6 , 14 nov 2010 14:24

als ons dat maar lukt :D bedankt voor de raad! hou jullie op de hoogte

Lanox

#7 , 15 nov 2010 10:45

Ik ben zelf een drietal jaar geleden verhuisd en heb toen een veiligheidsslot laten installeren door een sleutelmaker (niet iedereen is even geschikt om zelf de handige Harry uit te hangen ;-)). Kostprijs was zo'n 150€, die je wel kan aftrekken van de belastingen.

xantippe
Topic Starter

#8 , 15 nov 2010 10:50

ook als huurder?

Lanox

#9 , 15 nov 2010 10:53

Ja, ook als huurder.

mava105

#10 , 15 nov 2010 20:04

Ik dacht dat dit enkel kon voor inbraakvertragende beveiligingswerken. Een nieuw slot kan hieraan voldoen als het tot klasse 2 van de Eiuropese voornorm ENV 1327 en 1630 voldoet. je moet dan ook over een attest hiervan beschikken, dat samen met de faktuur bij uw aangifte dient gevoegd te worden. Ke kan dan 40% van de kostprijs inbrengen.

Vandebos

#11 , 15 nov 2010 20:07

Uhu en als je verhuist kan je dat gewoon meenemen als je het oude slot terugplaatst.

xantippe
Topic Starter

#12 , 16 dec 2010 18:25

ik heb mijn slot nog niet veranderd, we zijn er nog niet aan toe geraakt. de uitleg om dit zelf te doen leek me namelijk nogal complex... Krijg ik net een telefoon "morgenvoormiddag komen ze de gas controleren, ik hoop da ge thuis zijt want ik denk da gij uw slot veranderd hebt" :lol:

nu, we mogen geen ander moment voorstellen. ze moet en zal morgenvoormiddag haar mannen sturen want "het is dringend". heel vervelend, want wij hebben niet graag mensen in ons huis als we er niet zijn... maar dat bevestigt voor mij alleen maar dat ze dus effectief in het verleden hier al zonder verwittiging zijn binnen geweest... nu moet ik dus mijn les missen...

Vandebos

#13 , 16 dec 2010 21:25

Slot veranderen en vriendelijk verzoeken dat men u een documentje achterlaat waarop u de tellerstanden zelf kan invullen, zoals dat in de rest van Vlaanderen ook gebeurd...

xantippe
Topic Starter

#14 , 16 dec 2010 22:25

Slot veranderen en vriendelijk verzoeken dat men u een documentje achterlaat waarop u de tellerstanden zelf kan invullen, zoals dat in de rest van Vlaanderen ook gebeurd...
nee het is omdat een appartement op de tweede verdieping blijkbaar zonder verwarming zit dat ze overal de boilers gaan nakijken (hebben nog ns gebeld voor verduidelijking). ook een soort van jaarlijks onderhoud (eerste keer in drie jaar :lol: )maar dan wel door een klusjesman... vind het toch maar raar allemaal hier

Vandebos

#15 , 16 dec 2010 22:56

hmmm ok... is in dat geval nog min of meer aanvaardbaar. In feite had men u vroeger dienen te verwittigen maar kan inderdaad rond deze tijd van het jaar en met dit weer beschouwd worden als onverwacht en bewarende maatregel.

Ofwel leest de verhuurder dit forum (welkom) ofwel heeft er iemand gebabbeld.. (verhuurster die weet dat u overweegt slot te veranderen)

Terug naar “Huren”