Beste allen,
Ik heb een praktische en vrij algemene vraag. Ongeveer 15 jaar geleden herinner ik mij een appartement gehuurd te hebben waar een aantal zaken na intrek niet in orde bleken, vochtinsijpeling, gebrekkige isolatie voor geluid, ... bij navraag stedenbouw van mijn gemeente, bleek het gebouw helemaal niet voorzien om ingedeeld te worden in apart verhuurde blokken. De huisbaas is toen verplicht geweest om deze woning terug te veranderen in een eensgezinswoning, of de nodige kosten te doen om alle appartementen conform aan alle wetgevingen te maken, wat hem natuurlijk te duur uitvalt.
Ik zie nu hetzelfde probleem zich ergens herhalen. Inschrijven bij de gemeente lukte niet omdat er iemand gedomiciliëerd stond op hetzelfde adres en die woning voor 1 gezin was. Na nazicht stedenbouw inderdaad geen toelating tot onderverdeling appartementen, stedenbouw stuurt binnen de kortste keren een schrijven naar eigenaar.
Heeft iemand ervaring met wat de procedure hier veelal is in dit soort praktijken? Zo te horen is dit een probleem dat in België vrij vaak gebeurt. Is de vaste regel de huurders eerst te doen verhuizen om dan te verplichten weer de woning te herstellen in zijn staat aan de verhuurder? Of kan er door 1 huurder bv. worden voorgesteld om het hele pand te huren zodat de verhuurder onmiddelijk reglementair is?
En wat zijn de regels rond een 9-jarig contract dat iemand afsloot voor een appartement dat reglementair niet mocht verhuurd worden als dusdaande? Dit kan juridisch ontbonden worden zonder de 3 maanden opzeg + schadevergoeding neem ik aan?