waarborg

aaiko
Topic Starter

waarborg

#1 , 16 nov 2010 16:24

Mijn moeder had een appartement dat ze verhuurde. Ze heeft het een 10 tal jaar geleden verkocht en de huurder is blijven wonen. Ondertussen is het appartement opnieuw verkocht en nu wil de huurder verhuizen. Ze komen echter bij mijn moeder de huurwaarborg terugvragen omdat zij indertijd de eigenaar was. Hoe zit dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2010 16:38

Ik veronderstel dat uw moeder destijd de huurwaarborg ook effektief ontvangen heeft. Ze had die moeten overmaken aan de nieuwe eigenaar toen ze het appartement verkocht. Normaal moet ze dus die HWB terugbetalen aan de huidige eigenaars, die dan op hun beurt de huurder moeten uitbetalen (als er geen schade is natuurlijk) Probleem is dan natuurlijk, indien deze HWB op een gebokkeerde rekening staat de huurder van destijds moet meetekenen

aaiko
Topic Starter

#3 , 16 nov 2010 16:52

Het feit is dat mijn moeder en 2 van haar schoonbroers samen een appartementsgebouw hadden. Haar ene schoonbroer hield zich bezig met alle papierwerk, dus ook ontvangen van waarborgen enz. Hij heeft de waarborg wel in haar naam ontvangen maar nooit aan haar doorgestort. Het is ook aan hem dat ze het appartement verkocht. Nu heeft hij op zijn beurt het doorverkocht aan zijn broer.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 nov 2010 10:13

‘De koper is niet aansprakelijk voor de verbintenissen die de oorspronkelijke verhuurder vóór de verkoop niet was nagekomen. De nieuwe eigenaar kan niet aangesproken worden tot terugbetaling van de waarborg die door de huurder aan de vroegere eigenaar was betaald en die deze niet heeft overgemaakt aan de koper. De verbintenissen van de verhuurder,die,ingevolge de koop,overgaan op de koper,zijn deze waarvan de uitvoering na de verkoop moet gebeuren en waarvoor thans de tussenkomst van de koper vereist is(2)’(Cass. 27 juni 1946,Pas. 1946,I,267,Arr.Cass. 1946,247).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”