Samen grond kopen en bouwen, wat nu?

Trol
Topic Starter

Samen grond kopen en bouwen, wat nu?

#1 , 17 nov 2010 01:19

Hallo Allemaal!

Wij gaan eerstdaags onze compromis tekenen voor aankoop bouwgrond.
Hierbij komen, vooral bij financiering, wel wat problemen.. denk ik.

Situatie:

Ikzelf heb vast werk met een "goed" loon (chemie, ploegen).
Heb wel wat spaarcenten, een kleine €25.000.

Vriendin heeft een kleine €10.000. Evenwel als leerkracht kleuter geen vast inkomen.

De ouders van vriendin zouden een €60.000 euro geven. Mijn ouders kunnen dit, helaas, niet.
Doch, mijn vader en broer gaan wel, gratis, volledig het huis zetten (voor/na werkuren nog).
Bij wijze van cadeau voor mezelf. Hier zal af en toe ook wel een kleine cent inkomen.

Na overleg met schoonouders willen ze daarom ook het bedrag aan ons beide geven (dus zonder tussenkomst notaris of iets).
Wijzelf willen ook alles gemeenschappelijk. Beetje traditioneel maar dat lijkt ons het eerlijkst.
Ik heb er ook niets aan om geld op overschot te hebben op een aparte rekening (het deel ik meer heb van het loon). Nu goed dat is nu onze keuze.

Ik vraag me echter af hoe dit praktisch lukt. We wonen nu nog niet samen. Trouwplannen zijn er nog niet.
Vooral door de bouw.. dat zal voor erna zijn of toch wanneer alles "goed op gang" is.

Nu als we nu gewoon samen 1 rekening openen en daar alles overstorten (alles spaargeld, gift ouders, loon, mijn vakantiegeld, alles dus) en onze huidige sluiten, is het dan echt van "ONS"?
Ik vraag dit omdat ik ook inbreng ouders/familie wil beschermen. Nu lijkt dat geld een mooi cadeau maar als het huis er staat en er gebeurd toch iets tussen ons hoe wordt dat dan bekeken? Is dat dan toch nog eigenlijk het geld van vriendin en heb ik dus €60.000 euro "schuld"? Pa en broer willen ook niet het huis van iemand anders gratis zetten :-)

Die vraag kwam ook deels op door feit dat we trouwen na de bouw, waardoor, als ik het goed begrepen heb, alles pas vanaf de trouw gemeenschappelijk is.

Iemand advies hoe we dit het best aanpakken?

Bedankt!

ps: vraag ook aan notaris gesteld hoor maar antwoord is wachtende

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 nov 2010 16:21

Zolang jullie niet getrouwd zijn , is er geen gemeenschap. Dan is er een soort 'scheiding van goederen' tussen u beiden. Dus hou de rekeningen voorlopig gecheiden. Zelfs als jullie trouwen is die gift vanwege de ouders enkel van uw vriendin.
Dergelijke zaken gebeuren nog. De ene kan voor geld zorgen , de andere voor materiële en praktische hulp , wat ook zijn waarde heeft. Dit wordt soms opgelost door een soort schuldbrief op te maken waarin verklaard wordt dat uw vader en broer voor een bepaalde waarde werken hebben geleverd : zoveel uur aan die prijs , levering materialen , enz. Ik vermoed dat u ook uw spaargelden gaat investeren , dan wordt het verschil al kleiner.
Die schenking aan U vanwege uw schoonouders kan op zich al problemen geven , want jij bent geen erfgenaam.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Trol
Topic Starter

#3 , 17 nov 2010 20:33

Beste,

Bedankt voor uw reactie. Ziet er niet zo goed uit dus :-)

Als we nu dat geld krijgen en alles opdoen. Is er dan een soort 'papier of contract' waar we kunnen zeggen dat alles 50/50 is.
Dan is het dus ook alles van beide.

Dacht dat het wel simpeler was en het veel ingewikkelder was om het uit elkaar te houden.

Mvg,
Davy

Reclame

wanton

#4 , 17 nov 2010 21:09

Het geld dat uw vriendin gaat krijgen , helemaal opdoen en dan zeggen : 't is 50/50 , neen dat is geen oplossing. Uw vriendin kan dat altijd terugeisen. Op die manier ben je nog verder van huis. Zij zal steeds kunnen beweren dat zij dat bedrag heeft geïnvesteerd in de 'gemeenschap'.
Best is , zoals eerder gezegd , dat U haar inbreng in geld ahw. neutraliseert. Enerzijds hebt U uw spaartegeoeden. Anderzijds een verklaring vanwege uw familie dat zij voor een bepaalde waarde werkzaamheden hebben uitgevoerd , zonder vergoed te zijn. , als schenking aan U persoonlijk.
Toet-anch-Amon

Trol
Topic Starter

#5 , 18 nov 2010 00:36

Hoj,

Bedankt alweer voor je bemerkingen. Zal het eerstdaags duidelijk aan de notaris vragen.
Hoop dat het niet te egoïstisch overkomt, is uiteraard ook niet de bedoeling iets te bekomen dat mij niet toekomt.

Toch raar, je hoort telkens allemaal maar verhalen van mensen die zoiets voor hebben die hun centen kwijt zijn.
Zo ook met mijn zus=> Een huis gekocht met (toenmalige) vriend met geld uit verkoop vorige, eigen huis.

De vriend had niks en toch was het huis van beide. Toen ze uit elkaar gingen heeft die dus toch helft gekregen.
Hierbij was uiteraard geen sprake van een schenking of iets dergelijke. Dat waren "eigen" middelen.

In ieder geval al bedankt, ik zal de oplossing hier zeker terugkoppelen, ter info.

Gr.
Davy

wanton

#6 , 18 nov 2010 17:19

Heeft uw zus niet kunnen aantonen dat zij de volledige som heeft betaald. Slechte service van die notaris!
Toet-anch-Amon

Trol
Topic Starter

#7 , 16 jun 2011 14:23

Hallo Allen,

Reeds een half jaar later een kleine update.

De grond is gekocht, de bouwwerken zijn van start. De rekeningen zijn/waren gemeenschappelijk.
We hebben dus 1 rekening waar we tot hiertoe alles van betalen van materiaal en kosten.

De schenking waarvan hierboven sprake is nog niet gebeurd omdat we nog steeds verschillende antwoorden krijgen op dezelfde vraag.
Verder heeft onze eigen notaris er geen ervaring mee (gebeurt weinig of niet in zijn regio (stad)). Terwijl andere weinig tijd willen vrijmaken om ons te raad te staan.

Enkele oplossingen die ik heb gekregen:

1) De ouders storten het geld op onze gezamelijke rekening met een bankgift naar ons beide (volgens onze notaris geen probleem dat ik geen erfgenaam ben, als de ouders nog 3 jaar leven).
Wij antwoorden alletwee dat we akkoord zijn. Vanaf nu zou het dan ook reeds van ons 2 zijn en kunnen we van elkaar niets meer eisen als we MOESTEN uit elkaar gaan.

Klopt dit? En wat bij overlijden?

2) Bankgift aan vriendin. Onderling maken wij zelfgeschreven brief op dat ik en familie de werken hebben uitgevoerd aan X-uren maal Y-bedrag per uur = toevallig gelijk aan geschonken som.

Beter of slechter? En wat bij overlijden?
Mag dit op gemeenschappelijke rekening? (kan eigenlijk niet anders)

3) Ouders doen bankgift van de helft van de som aan elk van ons. Wel risico voor de ouders maar dit zouden we pas doen als huis af is.

Zucht.. recht is moeilijk :-)

Bedankt!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”