Hallo
Mjn ouders verhuren een appartement al 20 jaar maar zij zijn niet echt op de hoogte van wat allemaal moet/kan/mag. Nu ik zelf (32j) ook een appartement verhuur sinds 4 jaar ben in veel meer en beter op de hoogte geraakt ivm alle wetgevingen enzo alsook mede door dit forum!
Wij hebben vernomen van de onderbuur van de huurder dat onze huurder iets heeft gekocht en dus de huur zal opzeggen. Ik heb het contract van mijn ouders eens bekeken en had toch enkele vragen daar het contract anders is dan hetgeen ik heb opgesteld (mijn contract = duidelijk 3-6-9 )
situatie :
artikels contract
artikel 1 :
*beschrijving en ligging van het appartement
*duurtijd van 3 jaar
*ingaand op 1/4/2002 (of vroeger volgens beschikbaarheid)
*om te eindigen 31/3/2005
artikel 2
* elke partij heeft het recht tegen het einde van de huurtermijn een einde aan de huur te stellen mits de andere partij er per aangetekend schrijven van te verwittigen minstens 3 maanden te voren vanwege de huurder en 3 maanden vanwege de verhuurder.
* Bij gebrek aan opzegging tegen het einde van de contractuele termijn door 1 der partijen loopt de huur aan dezelfde voorwaarde weer in op 1/4/2005 voor de tijd en termijn van 3 jaar
********************************************************************************************
vragen:
1) geldt dit contract als een standaard 3-6-9 contract ? Of is dit een contract telkens opnieuw voor 3 jaar?
2) op hoeveel wederverhuringsboete hebben ze recht -> ik dacht => 1 mnd daar ik meende te hebben gelezen dat een werderverhuringsvergoeding afhankelijk is of je in uw 1ste 2de of 3de jaar zit van uw 1-3jaar of 4-6 of 7-9 jaar is maar daarnet las ik dat het enkel geldig is in de eerste 3 jaar van het contract dus niet meer als je bv in uw 4de jaar bent hoef je geen 2mnd wederverhuringsboete meer te betalen. Nu is de vraag of dit contract onder de noemer valt van een 3-6-9 contract.
3) het contract is niet geregistreerd maar dit kan nog voor de huurder zijn aangetekend schrijven heeft verstuurd correct ? (om de wederverhuringsboete te kunnen ontvangen en om de 3 maanden opzegging te hebben)mij moeder zou dit aanstaande maandag in order brengen op mijn verzoek
4) alsook is er een kraan helemaal vol kalk dus niet goed onderhouden door de huurder (terwijl er wel in het contract staat dat de huurder alles goed moet onderhouden ook kalkaanslag) -> hebben ze recht op een nieuwe kraan die van de waarborg kan afgehouden worden?
5) nieuwe wetgevingen mbt verhuring :
-EPC certificaat welke 10 jaar geldig is te betalen door verhuurder?
-plaatsbeschrijving (op te maken in de 1ste maand van de verhuring) is voor gezamelijke rekening dus 1/2 huurder + 1/2 verhuurder?
-laten registreren
-hoeveel is de waarborg tegenwoordig -> slechts 2 maanden dacht ik?
-waar kan ik een leeg contract vinden van een 3-6-9?
-....
6) zijn er nog zaker waarop ze moeten letten of die ze beter in hun nieuw contract zouden vermelden ? (ik heb hen ook aangeraden de dag van betaling van de huur te laten vermelden bv 6de van de maand. Alsook een nota mbt het verbod op huisdieren.
alvast bedankt!