Vechtpartij, dader onbekend.

sysrq
Topic Starter

Vechtpartij, dader onbekend.

#1 , 20 nov 2010 15:51

Het slachtoffer is mijn broer die nog nooit eerder bij een vechtpartij betrokken was.
Het gebeurde gisterennacht in een klein "danscafé" te Antwerpen. Ik weet dat zowel de publieke opinie als de politie er meestal vanuitgaat dat bij een vechtpartij in deze omstandigheden een gedeelde schuld is. Hier is dit duidelijk niet het geval. Zonder echte aanleiding deelde de dader enkele slagen uit waarna het groepje van mijn broer te verbaasd om te reageren de dader richting de deur zagen vluchten. Politie is direct verwittigd. Aangekomen verklaren de portiers dat ze niemand buiten gelaten hebben maar treft men de dader niet meer aan. Ondertussen word mijn broer per ziekenwagen naar het ziekenhuis gebracht.

Nu zijn er sterke aanwijzigingen dat de dader een 'regelmatige' klant is en de portiers hem wel degelijk kennen maar hem een hand boven het hoofd houden.
Verder gaf de politie zelf toe dat er weinig prioriteit wordt gegeven aan zulke zaken.
Nu het gaat momenteel al veel beter met hem maar de kosten van de reconstructieve tandheelkunde en neuscorrectie zullen hoog oplopen.

1ste vraag: Is er veel kans dat de politie alsnog de identiteit van de dader kan achterhalen?
Of anders gezegd er veel moeite voor gaat doen?

2de vraag: Morgen moet hij zijn verklaring gaan geven bij de politie daar hij volledig buiten westen was. Zijn vrienden hebben allemaal de avond zelf al een verlkaring gegeven aan de politie dus er zijn getuigen. Enig advies van wat te zeggen of te vragen aan de politie?

3de vraag: Moeten we nu al een advokaat nemen en wat kan die concreet voor ons doen?

Pfff sorry als mijn post nogal chaotisch lijkt, ik ben er echt niet goed van.

groetjes en dank voor al het eventuele advies!

sysrq

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2010 19:20

Politie zelf toe dat weinig prioriteit .... waar was dat welke afdeling ter plaatse??
Politie gaat ervanuit vechtpartij gedeelde schuld .... u mag dit toch echt niet veralgemenen hoor.
Klacht tegen onbekende ... dat wordt moeilijk om te vervolgen dat is wel waar...
zodus
Of er een aanleiding was dat weet u niet - u was er niet bij (blijkbaar)
EN we hebben geen info van de tegenpartij
Mogelijk zijn er wel onafhankelijke getuigen ...

Broer bewusteloos --- zeker een attest dokter meenemen voor het verhoor --- indien werkonbekwaamheid DAT zeker laten noteren.
Werkonbekwaamheid is niet in staat zijn 'normale' activiteiten dus ook studeren of werk zoeken of het huishouden doen te doen

Dancing : hebben die geen camera's hangen - officiële dus met aangegeven hier wordt gefilmd of niet officiële maar wel te zien.
In beide gevallen kan MAGISTRAAT met bevelschrift de beelden opvragen. Politie kan ze al gaan bekijken maar ze 'in beslag nemen' kan zomaar niet ( gezien politieofficier niet meer bevoegd geen heterdaad meer)

Broer zal een attest klachtneerlegging krijgen of dit wordt toegestuurd ... zeker om vragen.

Indien een familiale verzekering uw rechtsbijstandsclausule eens grondig lezen.

sysrq
Topic Starter

#3 , 20 nov 2010 21:01

@fransisCUS

Alsvast bedankt voor u reactie.

De politie zei natuurlijk niet letterlijk dat ze geen prioriteit eraan gaven maar waren zeer gehaast om weg te gaan en vroegen niet eens de camerabeelden te zien. Een aanleiding was er echt niet. Mijn broer zag een vriend in vrij agressieve discussie met dader en mijn broer draaide zich om en vroeg wat het probleem was. Waarop de dader onmiddelijk uithiel en vervolgens via de achterdeur te verdwijnen

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die videobeelden opgevraagd worden door de politie of hoe kan ik die zelf bemachtigen. Ik sta op punt er zelf naartoe te gaan want wie weet hoe lang ze die bijhouden.

Verzekering is verwittigd, ze komen niet tussen in de kosten maar we mogen indien nodig wel een advokaat kiezen.

afwachten dus maar die videobeelden, zijn ze die verplicht mij te laten zien?

Reclame

Terug naar “Andere”