opzeggen mondeling huurovereenkomst

Abella
Topic Starter

opzeggen mondeling huurovereenkomst

#1 , 11 dec 2006 01:05

Ik deel een huisje met twee personen, maar het huurcontract van 3 jaar staat slechts op naam van 1 persoon. In het huurcontract staat dat onderverhuren niet is toegelaten. Bijgevolg woon ik hier op kot zonder schriftelijk contract, maar op mondelinge overeenkomst.

De vriendschap met de feitelijke huurder is echter tot een einde gekomen en het is bijgevolg zeer onaangenaam samenwonen. Ik had hem dan ook gevraagd of het ok zou zijn als ik iemand anders zocht om mijn plaats in te nemen in huis en hij ging daarmee akkoord. Maar hij moest logischerwijze wel akkoord gaan met de keuze van persoon. Nu vrees ik echter dat hij gewoon elke persoon die ik voorstel gaat afkeuren om dwars te liggen... en misschien nog vervelend gaat doen over het betaalde voorschot...

Welke opties heb ik indien het effectief zo uitdraait? Heb ik eigenlijk ook het recht om opzeg te doen, een bepaalde termijn in acht genomen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 11 dec 2006 09:57

op wiens naam staat het huurcontract?

Jelle

#3 , 11 dec 2006 10:37

stond uw domicilie op dat adres?

Betaalde u uw maandelijkse bijdrage contant of via overschrijving? maw is er een bewijs van uw "huurovereenkomst"?

Reclame

Abella
Topic Starter

#4 , 11 dec 2006 12:35

Het huurcontract staat niet op mijn naam, maar op naam van die vervelende huisgenoot. Ik betaal wel maandelijks via overschrijving.

koen999

#5 , 11 dec 2006 12:38

aan de huisgenoot of aan de verhuurder?

Abella
Topic Starter

#6 , 11 dec 2006 12:39

aan die huisgenoot

koen999

#7 , 11 dec 2006 12:41

staat er "huur" bij elke storting of werd er gewoon geld overgeschreven zonder meer?

Abella
Topic Starter

#8 , 11 dec 2006 12:41

en mijn domicilie staat er ook niet... het is mijn kot.

koen999

#9 , 11 dec 2006 12:45

vermoedelijk zal er in het huurcontract staan dat de huurder niet mag onderverhuren, althans dat is toch gebruikelijk

als dat zo is kan u opstappen wanneer u maar wil
want de huurder heeft niet het recht onder te verhuren

Abella
Topic Starter

#10 , 11 dec 2006 12:48

dat staat er inderdaad in! Dank u, Koen!

Is er nog iemand die mij dit kan bevestigen? Want ik ga nu niet zo onredelijk van de ene dag op de andere vertrekken en die anderen in financi?le moeilijkheden brengen... enkel indien hij echt te gortig iedereen begint te weiegeren die hier eventueel in de plaats wil komen.

Maar wat kan ik dan nog doen indien hij zou weigeren mijn huurwaarborg terug te geven? Of er zonder reden een deel van wil inhouden?

koen999

#11 , 11 dec 2006 12:52

aangezien hij niet het recht heeft onder te verhuren heeft hij die huurwaarborg ook onrechtmatig in zijn bezit

wil hij hem niet teruggeven, dan zal u hem moeten invorderen
u kan ook een verzoeningsprocedure opstarten bij de vrederechter dat is gratis, maar vrijblijvend

Abella
Topic Starter

#12 , 11 dec 2006 12:57

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden, Koen! Ik vreesde voor het ergste, maar nu ik weet dat ik sterker in mijn schoenen sta, zal ik mij niet zomaar laten doen!

Super forum, mannen! Ik vermoed dat de meesten van jullie ook nog studenten zijn, maar 'k denk dat jullie het later geweldig gaan doen :)

j.demoor

#13 , 12 dec 2006 10:40

?Art.1.? 1...Deze afdeling is van toepassing op de onderhuur van de in het eerste lid bedoelde woning, aangegaan overeenkomstig artikel 4 van deze afdeling en BINNEN DE GRENZEN bepaald in hetzelfde artikel...Art.4.? 2...Met de INSTEMMING van de verhuurder mag hij een gedeelte van dat goed onderverhuren op voorwaarde dat het resterende gedeelte tot zijn hoofdverblijfplaats bestemd blijft....?(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Vermits de instemming van de verhuurder ontbreekt wordt onderverhuurd BUITEN de grenzen van art.4 en is de Woninghuurwet niet van toepassing.

?Art.1709.Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Indien u kan aantonen dat al deze elementen bestaan dan bent u (onder)huurder,ook al verbood de verhuurder dit aan uw onderverhuurder.

?Art.1736.Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.De overeenkomst kan slechts worden be?indigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Abella
Topic Starter

#14 , 12 dec 2006 17:13

Wordt een mondelinge overeenkomst dan altijd beschouwd als voor onbepaalde duur te zijn aangegaan?

Abella
Topic Starter

#15 , 21 jan 2007 14:34

:?:

Terug naar “Huren”