Kunnen ze het leefloon stopzetten ?

Crockske
Topic Starter

Kunnen ze het leefloon stopzetten ?

#1 , 30 nov 2010 14:43

Hallo, ik woon nog thuis en men vriendin, die alleen woont, studeert nog. Ze zou over twee jaar afgestudeerd zijn. Door zwangerschap kan ze wel nog deelnemen aan de lessen, maar momenteel niet aan de verbonden stages omdat er risico's aan verbonden zijn en ze heeft hiervoor ook een attest van een arts aan het ocmw afgegeven. Ze kan de stage na de bevalling hervatten en dat verandert niets aan de termijn waarin zij normaal afstudeert. Toch vindt het ocmw dit een reden om haar leefloon stop te zetten. Dit hebben ze haar vandaag meegedeeld en ze zou dit over twee weken op papier krijgen. Kunnen zij dit echt zomaar maken, een zwangere vrouw zonder inkomen zetten ? Ik kan haar ni onderhouden. Hoe pakken we dit het beste aan ? Ze hebben haar gezegd dat het mogelijk is dat ze al vanaf januari geen geld meer krijgt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Crockske
Topic Starter

#2 , 01 dec 2010 11:06

Hoe kan zij aan een inkomen/job geraken nu ze zwanger is ? Ze is al 12 weken en men begint het te zien. Zijn daar geen oplossingen voor ?

Crockske
Topic Starter

#3 , 01 dec 2010 11:54

Niemand die ons wil helpen blijkbaar

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2010 16:06

Wat is exact de reden van stopzetting van het leefloon? Enkel het feit dat ze haar stage later doet dan gepland, en dit blijkbaar met goedkeuring van de school? Dit kan volgens mij niet de reden zijn. Het feit dat uw vriendin haar stage op een ander moment doet, is een regeling tussen haar en de school. Dit verandert niets in haar situatie ten opzichte van het OCMW. Volgens mij is enkel het verleggen van die stage niet de werkelijke reden en heeft uw vriendin mogelijk niet alles goed begrepen (tijdens het gesprek of aan de telefoon)? Mogelijk kan ze nog eens opbellen en expliciet naar de exacte reden van die beslissing vragen? Je kan ook de brief afwachten, maar dan gaat er weer tijd verloren, natuurlijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Crockske
Topic Starter

#5 , 01 dec 2010 16:24

Er is geen andere reden. Zij slaagt moeiteloos voor alle vakken op school. Het is echt die zwangerschap die hen dwarszit. Simpelweg het feit dat die stage moet verschoven worden. Ik vermoedde dat het zomaar niet kon en daarom vroeg ze dat om op papier te zetten en ze hebben gezegd dat ze dat papier over 14 dagen zal ontvangen. Ik dacht eerst dat ze haar bang wilden maken maar ik zie hiervoor geen reden. Het is voor ons onbegrijpelijk wat de bedoeling is. Hoe lossen we dit probleem op ?

roharro

#6 , 01 dec 2010 18:48

Hoe oud is ze? Kan ze niet terugvallen op de onderhoudsverplichting van haar ouders?
Wat staat er in de voorwaarden waaronder het leefloon werd toegekend?
Hoe weten ze dat ze zwanger is?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Crockske
Topic Starter

#7 , 02 dec 2010 15:38

Ze is 25 jaar. En haar ouders hebben zelf niet genoeg inkomsten, dit werd door het ocmw in het verleden al eens gecontroleerd en toen is dus gebleken dat zij niet moeten tussenkomen in de kosten. Voorwaarden zijn dat ze de opleiding volgt en dat ze wijzigingen meldt, zoals verplaatsing van modules of stages. Ze weten dat ze zwanger is omdat ze elke maand daar op gesprek gaat om vorderingen enzovoort te bespreken en dus heeft ze het gezegd daar en zoals ik al schreef, men ziet het nu ook.

JPV

#8 , 02 dec 2010 16:02

is het probleem niet dat ze binnenkort 26 wordt?

het verhaal lijkt me hier trouwens al eens gepasseerd te zijn.

Crockske
Topic Starter

#9 , 02 dec 2010 16:36

Ik ben hier nieuw dus. En waarom zou dat een probleem zijn dat ze 26 wordt ?

JPV

#10 , 02 dec 2010 20:30

omdat ze nu waarschijnlijk leefloon krijgt voor studenten. En als ik het goed voorheb kan je dit niet meer krijgen na je 25e. Dit om ervoor te zorgen dat niet iedereen studeert op kosten van het OCMW en men veronderstelt dat men, eens men 26 is, zelf in staat moet zijn om zijn inkomen te verschaffen. Elke vertraging/verandering van het schema kan dan misschien een probleem zijn (maar zoals ik al elders zei: ik ken van leefloon te weinig details qua reglementering)

Het verhaal kwam trouwens toen van een vrouw, dus ik zeg niet dat jij het hier nogmaals brengt ;).

roharro

#11 , 02 dec 2010 22:22

Tot 25 jaar kan leefloon met studeren onder bepaalde voorwaarden gecombineerd worden.
Vanaf 25 jaar is men verplicht actief werk te zoeken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Crockske
Topic Starter

#12 , 02 dec 2010 22:51

Maar waarom gebruiken ze dan de zwangerschap als argument vraag ik me af, want ze zou sowieso pas over twee jaar afstuderen dus ergens is het dan niet logisch dat ze al niet veel eerder dit hebben gemeld. Normaal kan ze het laatste jaar combineren met werk (werk is dan stage). Maar dat weten ze ginder al. Het probleem is nu vooral dat, als ze effectief vanaf januari geen inkomen meer heeft, dat ze ook geen werk zal vinden door de zwangerschap. Dus dan zou ze (in het beste geval) minstens een half jaar geen inkomen hebben. Ik heb zelf momenteel niet de middelen om haar te onderhouden, ik hou namelijk letterlijk net geen 200 euro over per maand en daarvan kom ik zelf al met moeite rond in m'n eentje. Dat verandert wel een paar maanden na de bevalling omdat er dan gelukkig een aantal afbetalingen wegvallen maar daar zijn we nu dus niks mee geholpen. Als het ocmw haar niet meer helpt, wie dan wel vraag ik me af.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 dec 2010 23:06

Wat zegt de vakbond ....
Wat zegt de school die kunnen haar toch ook helpen of hun sociale dienst

Crockske
Topic Starter

#14 , 02 dec 2010 23:43

Vakbond ?
En de school staat achter haar en heeft contact gehad met het ocmw, maar meer kunnen zij natuurlijk niet doen. Ze is een goede leerlinge en ze weten dat op het ocmw heel goed.

JPV

#15 , 03 dec 2010 07:04

Maar waarom gebruiken ze dan de zwangerschap als argument vraag ik me af, want ze zou sowieso pas over twee jaar afstuderen dus ergens is het dan niet logisch dat ze al niet veel eerder dit hebben gemeld. Normaal kan ze het laatste jaar combineren met werk (werk is dan stage). Maar dat weten ze ginder al. Het probleem is nu vooral dat, als ze effectief vanaf januari geen inkomen meer heeft, dat ze ook geen werk zal vinden door de zwangerschap. Dus dan zou ze (in het beste geval) minstens een half jaar geen inkomen hebben. Ik heb zelf momenteel niet de middelen om haar te onderhouden, ik hou namelijk letterlijk net geen 200 euro over per maand en daarvan kom ik zelf al met moeite rond in m'n eentje. Dat verandert wel een paar maanden na de bevalling omdat er dan gelukkig een aantal afbetalingen wegvallen maar daar zijn we nu dus niks mee geholpen. Als het ocmw haar niet meer helpt, wie dan wel vraag ik me af.
is het probleem niet dat ze het vermoeden hebben dat jullie feitelijk een gezin vormen?

Terug naar “Loon”