vroegtijdig einde huurcontract wegens verkoop

clarabella
Topic Starter

vroegtijdig einde huurcontract wegens verkoop

#1 , 05 dec 2010 23:45

beste,

ik had enkele vragen:

ik heb een geregistreerd huurcontract 3-6-9 en huur nu sinds 2 jaar een appartement.
De eigenaar heeft besloten om het appartement te verkopen.
Wanneer hij het effectief verkoopt en de nieuwe eigenaar betrekt zelf het pand, heb ik dan 3 maanden of 6 maanden om iets nieuws te zoeken? Van wanneer gaat deze periode in? Van het moment dat we de aangetekende brief krijgen, of ook al bij mondelinge overeenkomst?

Daarnaast is er een plaatsbeschrijving opgemaakt bij begin van de huurperiode. Sindsdien hebben we waterschade gehad door problemen in het appartement boven ons. Moet ik dit laten registreren op een of andere manier? geldt de plaatsbeschrijvingook voor de nieuwe verhuurder of vervalt deze?

kan u mij hierbij helpen?
vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 dec 2010 23:48

Vanaf ontvangst AS.
De waterschade moet u melden aan de verhuurder zodat hij de nodige maatregelen kan nemen met het oog op het bekomen van schadeloosstelling.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 06 dec 2010 00:39

6 maanden.

U dient elk type van schade onmiddellijk aan uw verhuurder te melden. kwestie van te voorkomen door nalatigheid hiervoor verantwoordelijk gesteld te worden.

De koper neemt het contract en alle wettelijke verantwoordelijkheden die daaruit voortvloeien over.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 dec 2010 08:59

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening(=geregistreerd is) voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De ’verkrijger’ kan niet vroeger geldig opzeggen.’Treedt in de rechten en verplichtingen’ omvat ook deze inzake plaatsbeschrijving.

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Indien de waterschade blijvende gevolgen naliet dan dient u een aanvulling van de plaatsbeschrijving op te maken en aangetekend of tegen ontvangstbewijs mee te delen aan de verhuurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”