waarom een halve uitkering?

lies_7
Topic Starter

waarom een halve uitkering?

#1 , 07 dec 2010 19:38

hoi,

vraagje:

ik heb eens 9 maand en eens 3 maand gewerkt (vervangingscontracten van 35 uur per week). sinds september ben ik werkloos en had ik een uitkering aangevraagd. toen ik vandaag belde naar de hvw om te vragen wanneer ik die uitkering mag verwachten zeiden ze me dat ik maar een halve uitkering zou krijgen omdat ik deeltijds heb gewerkt.

Weet iemand wat die 'halve uitkering' betekent? En wil dat inderdaad zeggen dat omdat ik 35 u per week ipv 38 u per week heb gewerkt, dat ik maar de HELFT zou krijgen van als ik slechts 3 uurtjes meer had gewerkt per week? dat is toch niet consequent??

alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door lies_7 op 09 dec 2010 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 dec 2010 19:42

- wat is je leeftijd?
- wanneer is je eerste dag werkloosheid
- wat is je geschiedenis van tewerkstelling (exacte periodes volgens C4 of arbeidsovereenkomst/ontslagbrief geven)?
- indien je vroeger reeds werkloos was: ooit behoud van rechten aangevraagd?

lies_7
Topic Starter

#3 , 07 dec 2010 20:15

- 26
- sinds 15/9/2010 werkloos en voor het eerst ooit een uitkering aangevraagd
- de langste periodes dat ik heb gewerkt: 1/8/2009-1/4/2010 en daarna 15/6/2010-15/9/2010
- daarvoor nog nooit eerder een uitkering aangevraagd dus ik weet niet wat behoud van rechten betekent.
Laatst gewijzigd door lies_7 op 09 dec 2010 18:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JPV

#4 , 07 dec 2010 20:42

ik zie niet direct in waarom ej maar recht zou hebben op halve uitkeringen. Ofwel ga je eens naar het Hvw (niet via telefoon!) ofwel ga je naar een vakbond, die kunnen toch wel meestal iets meer tijd in je dossier steken.

(pas op, ik werk wel bij een vakbond, ben dus licht bevooroordeeld)

Terug naar “Werkloosheid”