Successierechten: een van de betrokkenen weigert te betalen.

IsaRay
Topic Starter

Successierechten: een van de betrokkenen weigert te betalen.

#1 , 07 dec 2010 20:14

Mijn vader is dit jaar overleden, met mezelf en mijn zus als erfgenamen. De ex vrouw van mijn vader heeft een premie van een oude verzekering getrokken die zij en mijn vader ooit hadden aangegaan. Zij moet daarop 200 euro successierecht betalen.

De notaris die de successie heeft behandeld, heeft zich voordat FOD Financiën de verschuldigde successietaks heeft berekend van de zaak onttrokken. De reden daartoe was dat ik zo stom ben geweest (en niet was geadviseerd noch door hem noch door het vastgoedkantoor) hem niet als notaris op te nemen in de compromis van de verkoop van de studio van mijn vader - verkoop die nodig was om de openstaande schulden te borgen. Om toch aan de nodige stukken te geraken van die eigendom nodig voor de verkoop, heb ik zijn afrekening moeten betalen voorafgaand aan de eigenlijke verkoop en sindsdien doet hij dus niets meer voor die zaak.

De notaris van de kopers heeft de successietaks van mij en mijn zus afgehouden van de verkoopsprijs en gestort aan FOD Financiën.

Enkele dagen later kreeg ik een brief van FOD Financiën met de berekening en verzoek tot betaling. In die berekening (bijlage) staat dus dat de ex-vrouw 200 euro moet betalen. De brief zelf is enkel aan mij gericht als oudste erfgenaam. FOD Financiën heeft op mijn vraag per mail geantwoord dat dit effectief enkel aan mij wordt gestuurd en dat "normaal" de notaris zorgt voor aanschrijven van de betrokken personen die successie verschuldigd zijn.

Ik heb dat overgemaakt aan de ex-vrouw. Vandaag krijg ik telefonisch te horen dat zij niet betaalt "want zij heeft geen officieel verzoek gekregen". Maw zij verwacht een brief van een instantie of notaris.

De betrokken notaris heeft al per mail geantwoord dat hij niet langer belast is, dat ik verplicht ben haar openstaande deel te betalen en haar via een advocaat om terugbetaling moet verzoeken.

Maar dat komt dan duurder uit dan die 200 euro??? Maw ik ben sowieso de dupe? Of zijn die kosten ook op haar verhaalbaar?

Ik dacht in eerste instantie zelf al een aangetekend schrijven te sturen om haar tot betaling te verzoeken, maar ik weet helemaal niet welke juridische basis ik kan vermelden die stelt dat zij 1) die betaling moet doen en 2) dat het normaal is dat dit via mij verloopt en zij niet rechtstreeks door FOD Financiën wordt aangeschreven.

Heeft iemand raad?

De oorsprong is natuurlijk mijn fout de notaris niet op te nemen in de compromis, en had ik het geweten wat voor last me dat achterna zou berokkenen ... het was echter gewoon uit totale onwetendheid, waar ik mezelf al zeer veel kopzorgen heb berokkend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2010 20:35

Waarom neem je gewoon geen andere notaris? Mogelijks gaat uw vorige notaris in de fout. Een verkoper is vrij zijn notaris te kiezen.

wanton

#3 , 07 dec 2010 20:45

Op de afrekening successierechten die U heeft ontvangen , staat toch een afzonderlijke berekening voor de verzekering waarvan die vrouw de begunstigde is. Indien U een kopij van de afrekening maakt en haar aangetekend toezendt , wordt zij toch officiëel verwittigt. Doe voor 200 € geen extra kosten van noatris en/of advocaat. Zij is erfgenaam , zij dient dus gewoon daarop successierechten te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

IsaRay
Topic Starter

#4 , 07 dec 2010 21:14

Aan Wanton: bedankt & ga ik effectief doen. Maar hoe geraakt zij overtuigd dat het normaal is dat ze geen schrijven krijgt van FOD financiën, maw is er ergens een referentie naar juridische tekst, publicatie FOD, ... (vind niets op de website) die ik kan vermelden?
Het is effectief een laag bedrag, maar het ergert me mateloos dat mensen wel geld ontvangen van een erfenis en dan de betaling weigeren. Ze zal wel verschoten zijn van de grootte tov de ontvangen premie (wordt beschouwd als een "vreemde" aan 33%).

wanton

#5 , 07 dec 2010 22:57

Bij de aangifte van nalatenschap dient aan de Registratie één correspondentie-adres opgegeven te worden , waar zij alle berichten , afrekeningen, aanslagbiljetten naartoe sturen. Waarschijnlijk is uw adres ( door de notaris?) daarvoor opgegeven. Dat adres alleen ontvangt dan de afrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#6 , 09 dec 2010 12:51

“Art.1200.Er bestaat hoofdelijkheid tussen schuldenaars, wanneer zij verplicht zijn tot een en dezelfde zaak, zodat ieder voor het geheel kan worden aangesproken...Art.1217.Een verbintenis is deelbaar of ondeelbaar naargelang zij tot voorwerp heeft, ofwel een zaak die in haar levering, ofwel een daad die in haar uitvoering, hetzij materieel, hetzij intellectueel voor verdeling vatbaar is of niet.”(Burgerlijk Wetboek).

Een successieschuld is deelbaar en niet hoofdelijk,ook al wordt de globale rekening aan één schuldenaar toegestuurd.
Betaal dus enkel tijdig uw deel en deel de ontvanger van de registratie schriftelijk mee dat het door onenigheid tussen de erfgenamen niet mogelijk is de globale schuld gezamenlijk te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Poene
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2010 23:06

Die madam moet haar successierechten betalen krachtens art. 75 Wetboek Successierechten. Dat zegt dat de successierechten gedragen worden door de erfgenamen en legatarissen, "ieder voor datgeen wat door hem verkregen wordt".

Dat betekent dat, indien u de betaling voor haar doet, u een verhaalsvordering op haar krijgt. Zij moet u deze rechten terugbetalen. Maak haar anders maar bang met het feit dat er interesten lopen op de bedragen die u voorgeschoten hebt en die zij aan u zal moeten terugbetalen. Dat is immers het geval.

Het is wel zo dat een erfgenaam wettelijk aansprakelijk is krachtens art. 70 W.Succ. voor de bedragen die een "bijzondere legataris" (de madam in ons verhaal) moet betalen. Hij kan een gedane betaling op haar verhalen, maar o wee als ze insolvabel is...

IsaRay
Topic Starter

#8 , 18 jun 2011 13:49

Ter afsluiting feedback over einde verhaal: brief aangetekend gestuurd met door jullie aangereikte elementen, en ook wat op morele kant van de zaak gedrukt, en jawel, twee maanden later stond het bedrag op mijn rekening. Weer een levensles, kan er niet bij hoe weinig scrupules men kan hebben... Maar een warme dank voor de reacties & advies!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”