Wat is een forfaitaire werkloosheidsuitkering?

mammalief
Topic Starter

Wat is een forfaitaire werkloosheidsuitkering?

#1 , 08 okt 2010 15:30

Dag allemaal,

Ik was een aantal jaren geleden gezinshoofd en had een werkloosheidsuitkering, maar
sinds mijn man werkt en hij nu gezinshoofd is heb ik nu een zogenaamde forfaitaire werkloosheidsuitkering
van ca €455.00 per maand (€17,54 per dag), waar is dit forfaitare bedrag nou precies op gebaseerd?
Kan iemand mij hier een concreet uitleg over geven?

Alvast bedankt.
Mammalief.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 08 okt 2010 16:25

dat is een forfaitair bedrag, met andere woorden een forfait. Is nergens op gebaseerd, behalve op de wet die zegt dat je na je 2e periode uitgedaan te hebben, in de forfaitaire periode valt.

j.demoor

#3 , 10 okt 2010 09:44

“Art.114...§4.In afwijking van §1.wordt na de eerste vijftien maanden van werkloosheid ,het dagbedrag van de werkloosheidsuitkering van de samenwonende werknemer bepaald op 14,11 euro...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Geïndexeerd is dit NU : 14,11 x 1,02^77 / 1,02^66 = 14,11 x 1,02^11 =17,54.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

bonoboo

#4 , 30 nov 2010 11:23

@ mammalief,
Het loont de moeite om na te kijken of uw forfaitaire uitkering niet lager ligt dan het leefloon voor een samenwonende.
Ik weet niet wie er allemaal recht heeft op leefloon (asielzoekers en dergelijke?), dus ik zou het maar normaal vinden dat jij ook tenminste het leefloon krijgt. Ik hoop dat je het als belg ook mag eisen!

JPV

#5 , 02 dec 2010 20:39

leefloon voor een samenwonende krijg je afhankelijk van het inkomen van de partner. Waarschijnlijk zal ze dus (nét zoals een asielzoeker) geen recht hebben op leefloon als samenwonende als de partner genoeg verdient.

bonoboo

#6 , 03 dec 2010 13:39

Nu we het toch over asielzoekers hebben, ik lees hier in het dagblad (de standaard) dat sommige asielzoekers via valse werkkontracten aan een verblijfsvergunning geraken, en vervolgens werkloos worden en dan naar het OCMW stappen. Waarom moeten die niet naar de RVA/VDAB?
Hetzelfde ivm zigeuners waar Goedele in haar uitzending op bezoek was. De jongste dochter was hier pas afgestudeerd en zit nu op OCMW. Waarom niet RVA/VDAB?

JPV

#7 , 03 dec 2010 13:54

die moeten evengoed naar de RVA/VDAB. Waaruit haal je dat ze niet naar RVA/VDAB moeten?

bonoboo

#8 , 04 dec 2010 15:25

In De Standaard van 3 december op blz 25 in het artikel 'Met een goed hart kom je er niet':
“Arbeidscontracten worden vervalst en nepstatuten gecreeerd om een verblijfsvergunnig te krijgen. Zodra die verworven zijn, worden velen plots werkloos, waarna ze zich aanmelden bij het OCMW. “

Het andere aangehaalde geval kwam in de uitzending van Goedele Liekens op TV (vorige week of zo). Goedele zit in de caravaan met de familie en vraagt aan de dochter wat ze doet voor de kost (als ik het me allemaal nog zo ongeveer correct herinner), waarop het meisje in feilloos nederlands antwoordt: “Ik volgt een cursus bij het OCMW”. Ze wil verkoopster worden.

Tja, dan stel ik mij toch de vraag waarom OCMW en niet RVA/VDAB...

JPV

#9 , 04 dec 2010 20:31

omdat het OCMW een cursus aanbiedt en de RVA dit niet in hun opdracht heeft (en als ik het goed voor heb dit zelfs niet MAG aanbieden)?

Het is niet omdat je je bij het OCMW aanbiedt dat je trouwens niet OOK naar de RVA/VDAB kan moeten gaan... OCMW is niet enkel leefloon-steun.

bonoboo

#10 , 06 dec 2010 15:08

O.K.
Twee vraagjes:
1/ Als je bij RVA en VDAB ingeschreven hebt, maar je stempelgeld is slechts even hoog (als forfaitair bedrag) als een leefloon, is het dan niet beter naar OCMW te gaan? Wat zijn voor en nadelen? Op OCMW moet je ook bij VDAB ingeschreven zijn, of niet?

2/ Als je bij RVA en VDAB ingeschreven hebt, maar je stempelgeld even hoog is als het leefloon, en je zoekt geen werk meer waardoor de RVA jou schrapt, kan je/mag je dan nog naar OCMW?
Want op OCMW moet je ook werkzoekend zijn, dus als je bij RVA geschrapt bent wegens geen werk zoeken, dan kan je ook niet meer op OCMW?

JPV

#11 , 06 dec 2010 15:54

1. OCMW betaalt je niet volledig als je recht hebt op werkloosheidsuitkering. Dus "beter" is niet aan de optie. Bij OCMW moet je idd ook werkbereidheid vertonen, of dit inschrijving is bij VDAB hangt van van de situatie (zo heb ik hier net nog een zware autist gehad, die moet zich van OCMW NIET inschrijven).

2. ja, je mag nog naar OCMW, maar OCMW zal ook werkbereidheid eisen. RVA kan je schorsen zonder dat ze uitspraak doen over je werkbereidheid (maar je bvb een schorsing geven omdat je ontslagen bent om dringende reden).

bonoboo

#12 , 07 dec 2010 17:10

In geval 1. OCMW betaalt je inderdaad niet volledig als je recht hebt op werkloosheidsuitkering, TENZIJ uw werkloosheidsuitkering gelijk of lager ligt dan stempelgeld. Indien lager kan OCMW zelfs bijpassen! Iemand die minder werkloosheidssteun trekt dan leefloon kan dan toch gewoon beter naar OCMW? Wie gaat hem verplichten om toch bij RVA ingeschreven te zijn? OCMW?

In geval 2: als je door RVA geschorst zou worden wegens GEEN werkbereidheid, geen sollicitaties enz, ook niet na aanmaning enz, dan kan je dus naar OCMW, maar daar moet je werkbereidheid tonen. Vermits RVA/VDAB jou zonet geschorst heeft precies wegens geen werkbereidheid kan je toch niet op OCMW toegelaten worden?
Of wordt er met twee maten en gewichten gewerkt?

JPV

#13 , 07 dec 2010 19:40

1. OCMW zal idd verplichten van naar RVA te gaan, OCMW past dan de rest bij. Weiger je naar de RVA te gaan, zal het OCMW ook geen leefloon betalen.

2. RVA kijkt technisch, OCMW menselijk (om het even extreem te stellen). Iemand kan bvb perfect door RVA geschorst worden omdat ze niet aan haar contract DISPO voldoet, bvb omdat ze niet voldoende sollicitaties kan aantonen (of omdat ze niet bereid is om 25 km ver te solliciteren), terwijl OCMW kan zeggen dat een alleenstaande met psychische problemen na scheiding én die 5 kinderen moet opvoeden, gegeven de omstandigheden wél voldoende werkbereidheid toont, bvb als ze solliciteert om te werken met dienstencheques gedurende elke voormiddag.

bonoboo

#14 , 08 dec 2010 15:10

O.K. dank voor de verduidelijking.

mammalief
Topic Starter

#15 , 23 jan 2011 20:02

@bonoboo

Mijn echtgenoot die werkt fulltime, en aan de hand daarvan word
het bedrag voor mijn werkloosheidsuitkering berekend.
Dus dit is een bedrag dat bepaald word voor elke werkloze persoon,
dus kunnen er geen uitzonderingen worden gemaakt, ongeacht het
feit dat je Belg, zigeuner of asielzoeker bent.

en tevens zie ik er geen reden in om over te gaan naar de OCMW,
ik heb liever te maken met de RVA, ik houd me netjes aan mijn
plicht om te solliciteren, en tevens houd ik me aan de afspraken die
ik met de Actiris (VDAB in Brussel) maak,
Ik heb inmiddels al 2 keer een controle gehad sinds ik werkloos ben
met een facilitator DISPO van de RVA, en allebei de keren ben ik
positief beoordeeld naar mijn inspanningen naar werk.

Ik zeg ook altijd, houd men zich netjes aan regels
conform het solliciteren, dan hoeft men zich nergens
zorgen om te maken :wink:

mammalief

Terug naar “Werkloosheid”