lening tussen echtgenoten - toegestaan - vormvereisten

Hubert2725
Topic Starter

lening tussen echtgenoten - toegestaan - vormvereisten

#1 , 10 dec 2010 11:46

Ik ben van plan geld te lenen van mijn vrouw (voor de aankoop van een onroerend goed, op mijn naam, waar we niet in gaan wonen).
We zijn getrouwd met een contract (scheiding van goederen).

Van familieleden kan men perfekt onderhands lenen, maar iemand heeft mij gezegd dat men in België niet KAN lenen van zijn echtgentoot(e), dit is niet toegestaan.

Weet iemand hier meer van of zijn er specifieke vormvereisten?

Mijn idee is natuurlijk:
- alles op papier
- registreren op het registratiekantoor
- betalingen traceerbaar (via bank) en met expliciete mededeling.
- geen hypothecaire inschrijving (duurtijd van de lening vrij kort, baten wegen niet op tegen kosten)
- alles fiscaal aangegeven i.v.m. roerende voorheffing

Alle tips zijn welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 dec 2010 12:05

tenzij een commodaatscontract waarbij geen rente bij de som geteld wordt: maar een lening OM NIET....
dat mag wel :-)

Hubert2725
Topic Starter

#3 , 10 dec 2010 13:15

Ik begrijp dat het niet mag, tenzij ik geen rente betaal en dan zou het de vorm aannemen van een "commodaatscontract".

Dat van die lening OM NIET dat snap ik niet.

Toch al bedankt.

Reclame

eylis

#4 , 10 dec 2010 14:13

een commodaatscontract heet met een andere term ook: een lening "OM NIET".
DWZ: iemand leent iets aan iemand en wil er niets voor in de plaats krijgen: dit is: "OM NIET".

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 dec 2010 18:45

Ik heb geen weet van een verbod op leningen tussen echtgenoten die gehuwd zijn met scheiding van goederen. Heb alleszins weet van het concrete bestaan van dergelijke contracten....

Commodaat contract is m.i. niet mogelijk voor geldleningen, enkel voor fysieke zaken (Art. 1878.B.W.: Alles wat in de handel is, en niet door het gebruik teniet gaat, kan het voorwerp zijn van deze overeenkomst."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Hubert2725
Topic Starter

#6 , 11 dec 2010 13:55

Bij een bepaalde consumentenorganisatie hebben ze ook gezegd dat het kon en dikwijls gedaan wordt.

Eylis, wat is de wettelijke basis van het verbod?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”