Beëindiging arbeidsovereenkomst met wederzijds akkoord

Review
Topic Starter

Beëindiging arbeidsovereenkomst met wederzijds akkoord

#1 , 12 dec 2010 17:42

Vrijdag ben ik ontslagen op mijn werk.

Als geste naar mij toe hebben ze dan dit akkoord opgemaakt (was al klaar) zodat ze de reden niet op C4 hoefden te zetten, wat mijn zoektocht naar nieuw werk in dezelfde sector had kunnen bemoeilijken, en daar kon ik inkomen. Wanneer nieuwe werkgever zou bellen omtrent info zouden ze ook geen slecht praten over me.

Is de bancaire sector trouwens.

Ze zeiden ook dat ze alles correct zouden uitbetalen, waar ik recht op had.

Maar wat is dit nu precies?

Volgens dat ik nu alles lees zou dit enkel mijn 10 dagen loon zijn van december, + vakantiegeld.

Heb ik nog recht op mijn dertiende maand die ik zou krijgen eind december?

En kan ik gaan stempelen in tussentijds? Want hiervoor heb je een C4 nodig. Kan je een C4 aanvragen na een stopzetting met onderling akkoord? Want ik ben daar moeten vertrekken buiten mijn wil om.

Hoewel dit wellicht niet zo lang zal duren, want nu al vlijtig op zoek naar ander werk.
Heb een diploma 'Master in de Handelswetenschappen'.

Was mijn eerste werk en werkte daar sinds juli 2009.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 dec 2010 08:02

zie andere topic + 9lives forum, mocht je nog vragen hebben, stel gerust :)

j.demoor

#3 , 14 dec 2010 09:37

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

U beëindigde uw arbeidsovereenkomst met wederzijdse toestemming en niet door ontslag.

De opzeggingstermijnen en ontslagvergoedingen uit art.39 Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978 zijn in dit geval niet van toepassing.

Uw dertiende maand is vrijwel zeker geregeld bij C.A.O. .Collectieve arbeidsovereenkomsten vindt u op : http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708" onclick="window.open(this.href);return false; en uw paritair comité staat op uw jongste loonbrief (links boven ?).

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Indien u met wederzijdse toestemming uw arbeidsovereenkomst beëindigt dan bent u niet ‘wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon‘ .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Review
Topic Starter

#4 , 14 dec 2010 19:13

Was CAO 218.

Voor die eindejaarspremie.

Indien jezelf ontslag neemt moet je 5 jaar in dienst zijn voor pro ratio uitbetaald te worden.
Indien je ontslag genomen hebt moet je 6 maand gewerkt hebben.

En wat bij wederzijds akkoord? Zelfste als bij het eerste zeker?

JPV

#5 , 14 dec 2010 21:06

idd

(en "ontslag genomen" moet "ontslag gekregen" worden, natuurlijk)

Koeke

#6 , 15 dec 2010 22:47

Hoe gaat men art.44 bewijzen indien er op de onstlagbrief niet staat van onderling akkoord.

Onder onderling akkoord kan men veel verstaan denk ik , wie had de intensie voor dit onderling akkoord enz.

JPV

#7 , 16 dec 2010 07:42

de ontslagbrief is niet het belangrijkste voor de RVA, wel de C4. En daar zal er zeker staan dat er geen opzegvergoeding is betaat en dat het ontslag in onderling akkoord was.

En onderling akkoord = beide hebben de intentie. Dus is art. 44 NORMAAL GEZIEN van toepassing (niet altijd)

Terug naar “Werkloosheid”