Tarief ontbinding onverdeeldheid na schenking

Roland7
Topic Starter

Tarief ontbinding onverdeeldheid na schenking

#1 , 16 dec 2010 10:59

Mijn schoonouders willen een huis t.w.v. 400.000 EUR gelegen in Vlaanderen, wegschenken aan hun 2 kinderen (mijn vrouw en haar zus).
Ik en mijn vrouw zouden ik het huis willen gan wonen, mijn schoonzus wil dit zeker niet maar zou graag van haar deel afwillen.

Dit project is een paar jaar terug besproken met de notaris, en toen kwam volgende oplossing uit de bus:

1. Schenking van het huis, 49.5% voor ieder kind, 1% aan mij (rechten 23.420 EUR, 4 schenkingen van 98.000 aan de kinderen, 2 schenking van 2000 aan mij).
2. Ik koop het deel van de zus over, deelse ontbinding van onverdeeeldheid = 1% registratierechten op het deel van de broer (1980 EUR rechten).

Totaal rechten 25.400 ipv 40.000.

Is de 1% echt van toepassing hier? Kan ik mij op de notaris verhalen als er uiteindelijk meer kosten zijn dan bij een gewone verkoop?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 dec 2010 18:52

Andere mogelijkheid : schenking aan de twee zussen. Uw vrouw koopt de andere helft , aan 1 % registratierechten. Zij doet dan inbreng van het huis in de gemeenschap. Kostprijs voor (wijziging) huwelijkscontract : 300 €. Zo ben jijzelf ook eigenaar voor 50 % van het huis.
Dit is de meest gebruikelijke werkwijze. Ook zeker van kostprijs en resultaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Roland7
Topic Starter

#3 , 17 dec 2010 22:50

Ik denk niet dat het in mijn geval een oplossing is, dus als iemand een antwword heeft op de oorspronkelijke vraag?

Redenen waarom dit geen oplossing is (denk ik):
We zijn getrouwd met contract (scheiding van goederen) en doen volledig afzonderlijke belastingaangiftes. Ik zou graag lenen zodat ik de intresten kan aftrekken van mijn (andere) onroerende inkomsten. Als mijn vrouw het deel afkoopt kan ik de intresten niet inbrengen ....

Reclame

Poene
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2010 23:15

Uw eerste antwoord lijkt mij een goede oplossing. Het is veel goedkoper dan het kooprecht van 10% (in de veronderstelling dat jullie geen meeneembaarheid en klein beschrijf kunnen genieten).

U kunt u niet verhalen op de notaris moest u een duurdere methode kiezen. De notaris licht u in, maar gaat geen resultaatsverbintenis aan dat u de goedkoopste weg volgt. Anders zouden veel notarissen processen tegen hen kunnen krijgen...

Wat betreft die aftrek van interesten, daar weet ik te weinig over om je te helpen.

@Wanton: in jouw methode moet de vrouw bij de overname van de helft van haar zus, 1% registratierechten betalen op het geheel van het huis. Dat terwijl de methode van Roland7 ertoe leidt dat hij slechts 1% op 49,5% van het huis betaalt. Scheelt 2.000 euro, een habbekrats.

Roland7
Topic Starter

#5 , 21 dec 2010 13:41

...

U kunt u niet verhalen op de notaris moest u een duurdere methode kiezen. De notaris licht u in, maar gaat geen resultaatsverbintenis aan dat u de goedkoopste weg volgt. Anders zouden veel notarissen processen tegen hen kunnen krijgen...

...
Mijn vraag was niet (bedoeld als) of de notaris voor mij de allergoedkoopste oplossing moet vinden.

Maar, stel dat de fiscus vermoed dat de (kleine) gift van mijn schoonouders aan mij er enkel is om ervoor te zorgen dat ik "goedkoop" het deel van mijn schoonzus kan overkopen. Is het dan mogelijk dat ze dit anders classifiëren en ik een boete ofzo oploop?

wanton

#6 , 21 dec 2010 19:27

U mag gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden , zonder dat de administratie u daarvoor beboet. Als U van uw schoonouders een schenking krijgt , waarop de voorziene rechten betaald worden , is mi. aan de reglementering voldaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”