Lek in buis door aannemer

jeroen911
Topic Starter

Lek in buis door aannemer

#1 , 15 dec 2010 16:39

Deze week is een aannemer gekomen om mijn muren te injecteren, nu heeft hij tijdens deze werken in een waterbuis van mij geboord.
Gevolg: een stuk van de gang moeten openbreken, heel de spoelbak in de keuken eruit, stuk vloer in keuken open moeten breken...
Gelukkig is de loodgieter snel kunnen komen en heeft mij na 2d terug van water voorzien, want de stukken moesten besteld worden enzo.

Ik was tegen loodgieter aan praten dat ik dan wel ging zien voor rekening met hem te regelen maar hij zei, ik denk dat jij gaat moeten voor opdraaien, die mannen zijn daar heel slim in.
Ik had eens in contract gezien, maar vind niet direct iets van terug.

Ik heb er hem nog niet over gesproken maar vrijdag komt hij de rest afwerken en ik zou graag wat voorbereid zijn!
Nu is mijn vraag, moet hij hier voor opdraaien?

Momenteel heb ik nog niets betaald aan hem.

Groetjes,
Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2010 19:50

Muren injecteren voor wat? Vocht of islolatie?
In beide gevallen dient er toch niet zo diep geboord te worden in de muur. Voor injectie tegen vocht maar tot de helft van de muur. Zat die waterleiding aan de andere kant dan zo diep in de muur?
Gewoonlijk staat in hun overeenkomsten dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele schade zoals deze.

jeroen911
Topic Starter

#3 , 15 dec 2010 20:32

Tegen vocht, maar was in de muur tss de gang en de keuken.
De buis lag amper 2cm onder de grond en hij boorde schuin naar beneden.en heeft dus geraakt.

Ik ga toch best eens nog die kleine lettertjes lezen, pffff...
Waarom moeten wij daar dan weer voor opdraaien? Altijd moet de klant toch ergens weer de dupe van zijn he :-(
Het kost zowiezo al zoveel geld en nu nog eens dat erbij.

Reclame

jeroen911
Topic Starter

#4 , 16 dec 2010 11:43

Ik heb hem erover aangesproken en hij zei dat hij niks aan kan doen maar dat buis niet conform lag. Dat hij gezien heeft om zeker niet te raken door naar de kraan te kijken achter de muur maar dat die niet op dezelfde plaats lag en dat de buis maar 2cm onder de grond lag wat niet conform is aan de regels.

Drone

#5 , 16 dec 2010 11:57

het is niet aan de aannemer om te oordelen of die buis conform ligt

spreek u verzekerings agent eens aan en vraag zijn mening eens

normaal zou er dan een schade expert worden ingeschakeld om te kijken of door u "schuld" de aannemer de buis heeft geraakt of dat de aannemer een fout heeft gemaakt.

jeroen911
Topic Starter

#6 , 16 dec 2010 14:32

Heb nog eens de voorwaarden gelezen en gevonden: Wij kunnen nooit verantwoordelijk worden gesteld voor schade aan (ondergrondse) leidingen of voor schade door gebroken (ondergrondse) leidingen.
Indien er leidingen of buizen aanwezig zijn in of achter muren of onder de vloer plaat moeten deze vooraf gemeld worden.
Zoniet valt de schade door niet-melding van deze leidingen of buizen niet onder onze verantwoordelijkheid.

En ik heb dit uiteraard getekend voor de werken...

Ronny R

#7 , 16 dec 2010 16:56

Gewoon aangeven aan je eigen brandverzekering die betalen de kosten tengevolge van een waterlek.
Als ze denken dat de aannemer aansprakelijk is zullen ze de kosten op hem wel proberen te verhalen.
Je hebt bovendien recht op bijstand van een eigen expert die je vrij mag kiezen.
Als de schade de moeite is kunt je dit best overwegen.
Honorarium wordt ( deels ) door de verzekering betaald.
Succes

Drone

#8 , 16 dec 2010 18:59

Heb nog eens de voorwaarden gelezen en gevonden: Wij kunnen nooit verantwoordelijk worden gesteld voor schade aan (ondergrondse) leidingen of voor schade door gebroken (ondergrondse) leidingen.
Indien er leidingen of buizen aanwezig zijn in of achter muren of onder de vloer plaat moeten deze vooraf gemeld worden.
Zoniet valt de schade door niet-melding van deze leidingen of buizen niet onder onze verantwoordelijkheid.

En ik heb dit uiteraard getekend voor de werken...

dan neemt de verantwoordelijkheid van de aannemer niet weg dat hij zijn werkzaamheden met de nodige voorizchtigheid dient uit te voeren.

zeker indien u niet weet hoe en waar u leidingen lopen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”