Wettelijk samenwonen

jvlwarez
Topic Starter

Wettelijk samenwonen

#1 , 17 dec 2010 16:26

Mijn vriendin heeft enorm veel schulden zoals afbetaling van haar eigendom - een autolening en een persoonlijke lening en maandelijkse facturen die zij niet kan afbetalen.Deze schulden waren alvorens mijn intrek al gemaakt.

Kan zij mij als ik het wettelijk samenwonen stop , haar schulden op mij verhalen ?

Kan zij mij op eender welk moment mij de toegang tot de woonst verbieden ?

Zij dreigt mij hiermee,zowel het onmiddelijk uitzetten van de woning en de schuldenlast.

Is dit mogelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 dec 2010 16:42

- zij kan haar eerdere schulden niet op jou verhalen. Alleen kan de deurwaarder (vij wanbetaling van haar kant) wel al de meubels uit jullie woonst aanslaan omdat er geen duidelijkheid is wat van wie is op dat ogenblik.
- als jullie wettelijk samenwonen kan zij je niet zomaar "buitenzetten" nog de toegang ontzeggen.
Maar eerlijk gezegd: wil jij in huis blijven bij iemand die je buiten wil? Het klinkt kan gemene dingen uithalen...
Maken dat je daar wegkomt is het veiligste dat je kan doen.
PS: Huurcontract is op haar naam? Dan heb je gelukkig geen enkele verplichting tov de eigenaar.

eylis

#3 , 17 dec 2010 16:43

- zij kan haar eerdere schulden niet op jou verhalen. Alleen kan de deurwaarder (vij wanbetaling van haar kant) wel al de meubels uit jullie woonst aanslaan omdat er geen duidelijkheid is wat van wie is op dat ogenblik.
- als jullie wettelijk samenwonen kan zij je niet zomaar "buitenzetten" nog de toegang ontzeggen.
Maar eerlijk gezegd: wil jij in huis blijven bij iemand die je buiten wil? Het klinkt alsof ze gemene dingen kan uithalen...
Maken dat je daar wegkomt is het veiligste dat je kan doen.
PS: Huurcontract is op haar naam? Dan heb je gelukkig geen enkele verplichting tov de eigenaar.

Reclame

jojan

#4 , 21 dec 2010 11:48

Rechten en plichten van de samenwonenden
Het burgerlijk wetboek bepaalt dat samenwonenden de volgende rechten en plichten hebben:

De bescherming van de gezinswoning. De gezinswoning omvat de gemeenschappelijke woning en het huisraad van de samenwonenden. Een van de samenwonenden kan niet op eigen houtje beslissen de gezinswoning te verkopen, weg te schenken of er een hypotheek op te nemen. De andere samenwonende moet daarmee akkoord gaan. Als een van de samenwonenden zonder goede reden weigert, kan de rechter de andere toelaten toch alleen te handelen.
Samenwonenden moeten bijdragen in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden. Dat betekent dat beide samenwonenden net als echtgenoten verplicht zijn om in de behoeften van het huishouden te voorzien Ook de kosten van onderhoud, opvoeding en opleiding van de kinderen die in het gezin worden opgenomen, vallen hieronder, ongeacht of het om gemeenschappelijke kinderen gaat.
In bepaalde schulden bestaat er hoofdelijke verbintenis tussen samenwonenden. Wanneer een van de samenwonenden een schuld aangaat die noodzakelijk is voor de behoeften van de samenwonenden of van de kinderen die zij samen opvoeden, dan is de andere samenwonende eveneens aansprakelijk. Voorbeelden van deze schulden zijn: een lening voor een woning, een autolening, …
Dit geldt niet voor schulden die buitensporig zijn in verhouding tot de financiële middelen waarover de samenwonenden beschikken. De samenwonenden delen ook de onroerende voorheffing van de woning waarvan een van beide eigenaar is, en de verkeersbelasting van het gemeenschappelijke voertuig.

eylis

#5 , 21 dec 2010 11:59

De schulden dateren van VOOR de wettelijke samenwoning.
De plichten van samenwonenden mbt bijdragen aan de lasten van het huishouding en de gezinswoning reiken NIET tot eerder gemaakte schulden daterend van voor de wettelijke samenwoning. (en als die schulden de gezinswoning betreft die het bezit is van één partner...)
anders zou het wel makkelijk zijn...
Als je de wettelijke samenwoning stopt, zal een eenvoudige officiele datering van balans: saldo's en schulden duidelijk maken wat er van schulden bestond voor de samenwoning.
Daar draai je niet voor op...
Zo snel mogelijk die wettelijke samenwoning laten opheffen. Als ze jou wil laten opdraaien voor haar schulden zal ze met een verdraaid deugdelijk dossier voor de pinnen moeten kunnen komen
en dat kan ze -denk ik -niet echt...

wanton

#6 , 21 dec 2010 23:23

Wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen : iedere partner heeft zijn eigen vermogen en eigen schulden.
Alleen schulden die gemaakt zijn voor de kinderen of het huishouden , zelfs gemaakt door één partner , kunnen verhaald worden op elke partner. Voorbeeld : energiekosten als verwarming en electriciteit , schoolkosten kunnen verhaald worden op elke partner.
Schulden gemaakt voor een eigen auto of voor werken aan een eigen huis zijn enkel voor de betrokken partner , tenzij de andere heeft meegetekend. Schulden van voor de samenwoning behoren enkel tot de betrokken persoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”