Indexatie mag pas op de eerste van de maand van het begin van de huurovereenkomst.
Er zijn bij mijn weten verschillende manieren waarop men de huur kan indexeren.
Wij doen het uit gemak steeds in januari, de 3 huurders tegelijk, en indexeren enkel het volledige laatste jaar. Een huurcontract dat op 1/10/2009 is ingegaan zal dus maar voor het deel 1/1/2010 - 1/1/2011 geindexeerd worden. De huurder krijgt dan 3 maanden indexstijging cadeau. Wij zijn waarschijnlijk niet genoeg zakenman als verhuurder om er een agenda op na te gaan houden.
Wat in principe ook mag is dat de verhuurder uit het voorbeeld op 1/10/2011 2 jaar indexeert.
Bij een latere indexering mag men nooit meer dan 3 maanden teruggaan om het verschil te laten bijpassen.
Een vraag in de marge:
Een vriend huurt al jaren een huis. In zijn huurcontract voor hoofdbewoning staat dat dat de huurder zichzelf jaarlijks in januari moet indexeren. Hij heeft dat dan ook al die jaren braafjes gedaan. Wat vinden jullie van een dergelijke clausule?
Als de huurder in dit geval nalaat om dat uit eigen beweging te doen heeft de verhuurder alsnog wat tijd om die indexering te laten doorvoeren. Wel makkelijk voor die verhuurder als je het geluk hebt van een correcte huurder te hebben want hij heeft er op die manier weinig omkijken naar.
Zalig en/of vrolijk kerstfeest,
Ik heb wel moet lachen met die

erachter.
Van mij overigens hetzelfde.