18 jaar en problemen met ouders.

ToDo
Topic Starter

18 jaar en problemen met ouders.

#1 , 27 dec 2010 01:02

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen want ik zit namelijk met enkele vraagjes ...

Het zit zo, mijn vriendin wordt over een paar weken 18j ( ik ben er 20 ) en we vragen ons af wat haar rechten zijn t.o.v. haar ouders.

Haar moeder kan echter soms echt onredelijk zijn. Van het minst zei een probleem heeft zijn wij daar de dupe van omdat ze dan alles uitwerkt op mijn vriendin.
We mogen elkaar dan een tijd niet meer zien, ze krijgt geen zakgeld meer of wat dan ook, ze vindt altijd wel iets ...
Dit is soms echt vervelend sinds ze nogal vaak ruzie en problemen heeft.

Nu men vriendin bijna achttien is beweert ze dat we daar dan niet meer naar moeten omkijken en dat ze dan vrij is om naar mij te komen wanneer ze wil en kan blijven zolang ze wil.
Als ze volgend jaar naar de hogeschool gaat zou ze zelf bij mij thuis op "kot" blijven wat vlakbij die school is en dat haar moeder dan wat onderhoudsgeld zou betalen voor de tijd dat ze bij ons logeert ( Mijn ouders geven hiervoor ook toestemming mits een kleine betaling ).

Nu dreigt haar moeder natuurlijk om deze studies niet meer te betalen en al zeker geen onderhoudsgeld of dat ze dan maar bij haar vader moet gaan wonen die eigenlijk nog erger is, als ze niet doet wat haar opgedragen wordt.
We hebben veel geduld gehad en keken echt uit naar de dag dat ze 18 wordt zodat we eindelijk vrij zouden zijn, dreigt nu alles uit elkaar te vallen ...

Ik vraag me nu af wat onze mogelijkheden zijn ?
kan men vriendin daadwerkelijk de bevelen van haar moeder negeren zonder dat de politie als taxi haar weer naar huis moet brengen, dat ze weer geen geld meer krijgt, dat ze bij haar vader moet gaan wonen of wat ze ook mag verzinnen ... ?

wij zijn zeker geen probleem jongeren ofzo! enkel haar ouders en zelf haar broers kunnen soms enorm lastig doen en we hebben al telkens veel geduld gehad maar als dit nog zo doorgaat terwijl ze al achttien is zou er gewoon over zijn. We zijn zelf al lange tijd samen!

enig idee of wat raad voor ons ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 dec 2010 09:48

todo, vraag je ouders om haar moeder bij jullie thuis eens uit te nodigen voor een etentje met de bedoeling het komende studiejaar te bespreken.
Bespreek samen wat iedereen verwacht van elkaar (nu en later) : welke regels, welke afspraken. Wat verwacht haar moeder mbt jullie relatie. Wat stelt ze als voorwaarde om zakgeld te mogen krijgen? Laat dit openlijk uitspreken. Stel vragen en verwijs naar de situaties die zich voordeden met de vraag dat jullie graag willen weten hoe de moeder het wél wil en waarom...
Vermoedelijk aanvaardt haar moeder zeer moeilijk dat haar dochter meerderjarig wordt en ze slaagt er niet in om de totale controle "over het kind" zachtjes aan te lossen.
In een open gesprek met jouw ouders er bij, zal ze kunnen voelen dat jouw ouders de "opvang" op een ernstige manier zullen doen en dat jullie stilaan volwassen genoeg zijn om een mature relatie te onderhouden. Tracht vooral te weten te komen in dat gesprek wat ze eigenlijk echt wil. Ze zal dan verplicht zijn om haar wensen concreet en duidelijk te formuleren.
Je vriendin van haar kant kan dan ook formuleren in welke wensen (en op welke wijze) ze haar moeder tegemoet kan komen.

Qua plichten moet je vriendin respect betonen aan haar ouders, ook als ze meerderjarig is en ze moet haar studies met volle ernst aanvatten.
Anderzijds (wat haar rechten betreft) moeten haar ouders haar studies bekostigen om een volwaardige job te kunnen aanvatten daaarna.
Dat ze bij jou thuis "op kot" kan gaan, lijkt me niet veel duurder dan bij haar moeder te verblijven. Ik denk niet dat jouw ouders ook nog een huishuur gaan vragen naast de gewone leefkosten.

Als dit gesprek op niets uitloopt, vragen jullie best een gesprek aan bij de sociaal assistent van de gemeente waar ze woont. Dan kan die de ouders wijzen op hun plicht de studies te bekostigen van hun dochter én het feit dat "op kot" gaan bij de ouders van haar vriend een goede oplossing is om de relatie docher/ouders rustig te laten herstellen. Eens ze 18 is kan je vriendin ook haar kinderbijslag zelfstandig ontvangen.

ToDo
Topic Starter

#3 , 27 dec 2010 11:43

Bedankt voor je hulp eylis !

Nuja wat dat gesprek betreft, geen goed idee. Het maakt de situatie juist erger ! We hebben dit al meermaals geprobeerd en als die moeder haar zin niet krijgt is het al direct ruzie en ze houdt haar toch niet aan de afspraken. Ik vindt het wel spijtig dat alles zo moet verlopen maarja, het zal idd wel liggen aan het feit dat ze haar dochter niet wil lossen denk ik. Ookal verliest ze haar dochter hierdoor nog meer.

Kben allesinds blij dat men vriendin toch verder kan studeren/leven zonder afhankelijk te zijn van haar ouders en dat ze toch niet voor alles moet opdraaien. En natuurlijk zullen mijn ouders geen huur vragen maar enkel een kleine vergoeding voor het dagelijks verbruik.

Ben benieuwd hoe dit verder zal lopen ...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2010 13:29

wip idd eens binnen bij de sociale dienst van de gemeente.
Ook Jac en Amok diensten kunnen helpen evenzo de sociale dienst van de hogeschool/ CLB
Ouders ook de vader dus kan moet betalen.
Betaalde de vader alimentatie ?? vanaf 18 jaar dus te vragen dit aan de dochter te storten.
( eventueel mits wijziging vragen van vonnis)

Terug naar “Andere”