vragen ivm erfrecht en personenbelasting van eigendom woning

izziebelle
Topic Starter

vragen ivm erfrecht en personenbelasting van eigendom woning

#1 , 30 dec 2010 10:07

Ik zit met heel wat vragen over onze woning met betrekking tot aangifte personenbelasting en erfrecht.

Dit is de situatie. Na echtscheiden van mijn ex-man heb ik zijn deel van het huis uitgekocht en kwam de eigendomstitel van het huis volledig op mijn naam te staan. Ook de lening werd aangepast. Daarin werd mijn ex-man van zijn lasten ontheven en geschrapt en in de plaats kwam mijn huidige partner. Dus eigendomstitel staat op mijn naam, maar mijn partner zit wel mee in de lening. Stak ook geld van hemzelf in mijn woning, ik bezorgde hem hiervan een schulderkentenis, onderhands opgemaakt.
Ik heb nog geen kinderen. Mijn partner heeft 2 kinderen uit een vorige relatie. Verder geen andere eigendommen, noch ik, noch mijn partner.
We zijn wettelijk samenwonend. (enkel in gemeentehuis geregistreerd) Er is ook voor beiden een schuld-saldo verzekering met betrekking tot de lening van de woning.

Vragen:
1) zoals de situatie nu is, klopt het dat mijn partner dan door ons wettelijk samenwonen vruchtgebruiker van mijn huis wordt als ik zou overlijden? Ook al heb ik zelf nog geen kinderen? Of kan bij overlijden van mezelf, hij op niks aanspraak maken? Kan ik een testament opmaken dat het huis inboedel naar hem moet gaan in plaats van naar mijn wettelijke erfgenamen (mijn ouders)?
2) Wat als hij zou overlijden. Kunnen zijn kinderen (momenteel nog minderjarig) of ex-vrouw dan iets opvorderen bij mij. van de woning, van de inboedel, van het geld dat hij bezat op het moment dat hij bij mij kwam wonen? Of van de som die hij in de woning stak?
3) we zijn wettelijk samenwonend, eigendom op mijn naam, lening op ons beiden. Kan hij de lening dan ook inbrengen in zijn aangifte in de personenbelasting? Of kan enkel ik fiscaal voordeel uit die lening halen?

Veel vragen die wij ons beiden blijven afvragen.Kan iemand ons helpen met een antwoord op deze vragen in onze concrete situatie? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 dec 2010 17:23

1. Bij wettelijk samenwonen erft de partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning , bij overlijden van de eigenaar-partner. Via testament kan dit recht echter afgenomen worden. Maar ook kan de erfenis ten gunste van de wettelijk samenwonende partner uitgebreid worden , zelfs zodanig dat de ouders niets meer krijgen. Deze kunnen dus onterfd worden ten voordele van de wettelijk samenwonende partner.

2. Zijn kinderen hebben geen rechten op uw nalatenschap. U moet weten , wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen. Juridisch gezien zijn zijn kinderen en ex-vrouw 'vreemden ' voor U. Indien de kinderen kunnen bewijzen - en daar is die schulderkenning belangrijk- dat hij geld in uw woning heeft gestoken , kunnen zij wel dat bedrag van U terug eisen. Er is nl. een overdracht van kapitaal geweest dat bij zijn overlijden moet gecompenseerd worden.

3.Men kan enkel genieten van de fiscale aftrek voor hypothecaire lening als men , fiscaal gezien 'mede-genieter' is. In een stelsel van scheiding van goederen , met slechts één der partners als eigenaar ,zoals U , komt hij niet in aanmerking voor het voordeel van de woonbonus. De premie van de schuldsaldoverzekering kan wel ingebracht worden onder rubriek 'langetermijnsparen'. Indien jullie zouden trouwen in het wettelijk stelsel kan hij wel de fiscale aftrek doen , zelfs als jij enige eigenaar blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

izziebelle
Topic Starter

#3 , 01 jan 2011 21:20

Beste Wanton,

Van harte bedankt voor uw duidelijke antwoorden op mijn vragen.

Reclame

izziebelle
Topic Starter

#4 , 01 jan 2011 21:39

Beste Wanton,

Ik heb nog 2 bijkomende vragen als ik even verder doorga op jou antwoorden.

1. In verband met het deel dat de kinderen (of ex voor hen) zouden kunnen terugvorderen mits bewijs van zijn inbreng in de woning.
De lening wordt betaald van een gemeenschappelijke rekening die op onze beide namen staat.
Wil dit dan zeggen dat ze zo ook zouden kunnen de helft van iedere aflossing van kapitaal terug vorderen?
Wat kan ik doen om dit te voorkomen. Een onderhands document met mijn partner opmaken dat het deel van zijn inbreng geldt als bijdrage in woonkosten in mijn woning en dat de lening zelf door mij wordt betaald.
Moet deze essentiële zaken bevatten zoals in de opmaak van een testament? (bv. datum, specifieke vermelding, handgeschreven....?)
Het is voor ons vooral van belang dat we elkaar indekken indien er met één van ons beiden iets zou gebeuren zodat de andere in het huis kan blijven wonen zonder dat er op dat ogenblik door één van de erfgenamen geld of inboedel opgevorderd worden.

2. En indien we trouwen in een wettelijk stelsel, wil dit dan zeggen dat ik van rechtswege nog steeds de enige eigenaar van de woning blijf? Ook naar de toekomst toe?
Kan er dan bij overlijden van mijn partner in dit geval (wettelijk samenwonen) niks meer dan bij wettelijk samenwonen (zoals de situatie momenteel is) opgevorderd worden door zijn erfgenamen?

Alvast bedankt indien u mij hierbij ook nog een advies kan geven.

wanton

#5 , 02 jan 2011 09:34

In beide gevallen is er een verschuiving van kapitaal. In het geval van samenwoonst , is dat van hem persoonlijk naar u persoonlijk. U kan via een samenlevingscontract bepaalen dat hij een bijdrage levert aan het huishouden en het huis ter compensatie als een soort 'woonvergoeding'. Ik noem het bewust niet 'huur'. Bij trouwen is de overdracht van de gemeenschap naar uw persoonlijk vermogen. U blijft hier alleen eigenaar van de woning. Daar kan dezelfde verrekening gebruiken : de afbetaling lening heeft de waarde van gratis woonst , met gebruik van alle faciliteiten. Dit is wel degelijk voor de zgn. dagelijkse kosten van levensonderhoud. Indien hij werkelijk investeringen heeft betaald , is het al moeilijker. In alle geval zal het resultaat voor de kinderen minder zijn bij een trouw.
Als uw partner overlijdt , erven zijn kinderen maar niet zijn ex. Zij erven dus niets van u , maar kunnen een deel opeisen, at niet veel zal zijn en moeilijk te realiseren aals u dergelijke afspraken maakt.
Een samenlevingscontract laat u best bij een notaris maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”