Een zestal maanden ben ik eigenaar van een eigen website met forum.
Dit hele gebeuren startte ik op om liefhebbers met de zelfde hobby met elkaar in contact te brengen. Het gegeven dat er enkel natuurlijke personen en geen organisaties, verenigingen of websites op het forum zullen toegelaten worden, werd vanaf de eerste dag in het forumreglement vermeld.
Eén van deze accountaanvragers houdt zich echter met economische activiteiten bezig. Maanden geleden bande ik zijn account om die reden en melde dit aan hem. In zijn antwoord verwonderde hij zich om deze beslissing, omdat hij al jaren gestopt zou zijn met deze economische activiteiten. Ik besloot zijn account opnieuw te activeren.
Ik zei er echter uitdrukkelijk bij dat het account opnieuw gedeactiveerd zou worden op het ogenblik dat zijn productie opnieuw zou opgestart worden.
Daarnaast stelde ik hem zelfs voor om mij in dat geval op voorhand te verwittigen. Op die manier kon ik eventueel op voorhand zijn nickname, die verwijst naar zijn handelsnaam, veranderen en kon zijn account zonder problemen blijven bestaan.
Anderhalve week geleden bleek plots uit de posts van een andere poster dat de betreffende poster er nog steeds financiële activiteiten onder die naam op na houdt. Mijn verwondering werd zelfs groter. Opzoeking op internet bracht me naar andere fora waarop hij deze activiteiten zelf bevestigde. Ik besloot hem opnieuw te bannen.
Het gevolg was een reeks van pogingen om zich alsnog onder een andere accountname aan te melden. Toen dat niet lukte was het de beurt aan een (oude) kennis van hem. Uiteraard werd ook dit account niet goedgekeurd.
Per mail beweert deze accountaanvrager echter dat hij het account -zeer toevallig vlak na alle voorgaande pogingen- aanvroeg voor zijn zoon. Na enkele verwijten naar mij als administrator toe, sluit hij zijn mail af met "Activeer mijn account terug ,of bij deze zal ik ook verdere stappen ondernemen...."
per reply legde ik hem nogmaals mijn besluit uit. Tevens nodigde ik hem uit om -mocht hij zich hierin niet kunnen vinden- het probleem ter verzoening aan de Vrederechter voor te leggen.
Een "en als ge denkt dat ik naar een vrederechter ga gaan ; voor zo een prul....het zal anders gebeuren !!" in zijn laatste antwoord wijst er echter op dat hij volhardt.
Is er specifieke wetgeving voor internet en in het bijzonder voor fora?
Wat zijn de rechten en plichten van iedere partij in dit geval?