Startersbaan arbeider

Robin H.
Topic Starter

Startersbaan arbeider

#1 , 04 jan 2011 18:41

Hallo

Ik ben 22 jaar en pas begonnen met werken. Een startersbaan als arbeider, contract van bepaalde duur (1 jaar). De job bevalt mij niet en strookt naar mening totaal niet met wat er 1) op het sollicitatiegesprek gezegd is, 2) met hetgeen op mijn contract staat en 3) is de sfeer binnen het bedrijf erg slecht.

Ik ben dus van plan om verder te kijken naar andere jobs, want ik zie me dit echt geen jaar doen. Dit is voor mezelf en voor mijn werkgever beter, want niet volledig gemotiveerde mensen zijn ook maar niets. Ik doe wel wat er van mij verwacht word, maar ik ga niet met 'vreugde' werken.

Mijn proefperiode bedroeg slechts 2 weken en ik kon enkel in de 2de week opzeggen. Vroeger ging niet en later zou enkel gaan met betalen van een vergoeding. Ik ben aan mijn 5de week bezig dus dat is al niet meer mogelijk.

Ik las wel dat het in mijn voordeel is dat ik een startersbaan heb. Na wat opzoeken zag ik dat ik wel zonder vergoeding zou kunnen opzeggen, met 1 week opzeg. Ook zou het mogelijk zijn dat ik geldig afwezig ben als ik elders een sollicitatie heb. Jammer genoeg vond ik hier geen wetteksten over gevonden. Het is een startersbaan zonder opleiding, want dan zou bovenstaande niet kloppen.

Kan iemand me exact zeggen waar ik sta en wat mijn mogelijkheden zijn, liefst met wetteksten? Misschien kan ik ook onderling met het bedrijf een afspraak maken zodat er geen vergoeding moet betaald worden, maar toch zou ik graag zeker zijn dat ik effectief weg zou kunnen als ik een betere aanbieding vind. Anders is het zinloos dat ik nu al zoek naar een andere job als ik pas in november zou kunnen beginnen.

Ik vind het zelf vervelend dat ik toegestemd heb om een jaar te werken en het uiteindelijk toch niet zie zitten. Maar die schuld schuif ik ook deels naar het bedrijf door, zie punt 1 en 2 in mijn eerste alinea.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Robin H.
Topic Starter

#2 , 07 jan 2011 19:25

Niemand die hier een antwoord op kan/wil geven?

sleper

#3 , 07 jan 2011 19:33

ik ben eerlijk gezegd niet al te best op de hoogte maar wat ik wel weet dat ge niet kunt stempelen als ge zelf uw ontslag indient. Let dus goed op

Reclame

Robin H.
Topic Starter

#4 , 09 jan 2011 12:03

Sleper: dat klopt, maar dat is geen probleem. Ik zou liever nu gewoon al uitkijken naar een andere job in plaats van te moeten wachten tot eind november. Als ik zeker ben dat dat mogelijk is, kan ik nu al verder solliciteren en hoef ik enkel 1 week opzeg in acht te nemen. Anders kan ik pas beginnen te zoeken in november zelf met de mededeling dat ik pas in december zou kunnen beginnen.

Robin H.
Topic Starter

#5 , 27 jan 2011 23:39

Ondertussen heb ik dit gevonden:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=7452" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vermoed dus dat ik hier voor in aanmerking kom...

Terug naar “Andere”