zelf de woning betrekken, huurden niet buitenkrijgen

JohnD

Re: zelf de woning betrekken, huurden niet buitenkrijgen

#16 , 28 aug 2010 23:11

Als opzeg of niet verlenging tijdig werd gegeven en huurder verzuimt uitzonderlijke omstandigheden tijdig in te roepen is zelfs een vrederechter verplicht de wetgeving van dwingend recht te volgen, ongeacht zijn eigen overtuiging. Anders doet de rechtbank van de eerste aanleg dat wel in beroep met leuke gevolgen voor zijn reputatie en carrière.
Een vrederechter legt elke wet naast zich neer die hij wil, en idd. kan dat alles in eerste aanleg herroepen worden. Maar dat kost enorm veel geld. En reputatie ? Zal die een zorg wezen om af en toe eens een wet naast zich neer te leggen daar maakt een vrederechter zich geen zorgen over hoor. Ik heb in elk geval zelf een schrijnend voorbeeld aan den lijve ondervonden dat een vrederechter zo "kan" handelen; wel duidellijk met de nadruk op dat laatste.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#17 , 28 aug 2010 23:21

..... Nu komt het na 3 jaar blijkt dat hij er weg wil - werkte bij gemeente en kon een sociale woning kopen.
Nu moest ik hem onmiddellijk laten gaan ... tja maar hij moest nog 6 jaar blijven gezien contract .... of telt dat dan niet?? :D
Ja, dat is natuurlijk niet zoals het hoort, en moest ik verhuurder zijn zou ik dat natuurlijk ook niet "nemen".
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

slilfje
Topic Starter

#18 , 30 aug 2010 15:31

Miserie, miserie .. maar dan wel gezochte hier door de verhuurder die een woning koopt met familie van 3 kinderen erin. Die huurder die beweert dat het niet makkellijk zal zijn (uiteindellijk zal het uiteraard natuurlijk wel lukken) hem eruit te krijgen omdat hij correct betaald en 3 kinderen heeft, heeft een punt. Hangt natuurlijk ook een beetje van de vrederechter af.

Kan in elk geval heel lang duren. Waarom mensen altijd een woning kopen die nog bewoond is begrijp ik niet ? Beseffen die niet dat het niet altijd van een leien dakje loopt.
De verkoper van de woning : deze persoon wilde al een tijdje de woning verkopen. Besefte ook dat dat beter gaat wanneer de woning leeg staat, maar kreeg de vraag van (huidige huurders) die mensen of hij het wilde verhuren. En heeft dat ook gedaan, wat goed was voor verkoper, de huurder en alsook goed voor de woning zelf. Maar heeft toen erbij gezegd dat hij een speciaal contract wou laten opstellen (vast) omdat het de bedoeling was om die woning te verkopen. De huurders waren heel blij, want zij wouden enkel tijdelijk huren en kregen dus alle kansen.
De eigenaar kon de woning plots niet meer verkopen omdat het bleek dat de deur niet meer voor hen opengaat. Elke mogelijke koper werd afgesnauwd en (agressief) buitengezet. Er is niemand die op zo'n manier een huis wil kopen. Mits wij de verkoper kennen, dijsen wij niet terug om de woning te kunnen kopen voor een correcte prijs en alsook op een zeer correcte manier deze huurder buiten te zetten voor eigen gebruik. Omdat deze persoon idd correct betaald en 3 kinderen heeft werd hem alsook een andere woning voorgesteld door die verkoper om te huren. Welke hij afwijst!!
Begrijp uw standpunt dus wel een beetje...maar verhuurder/eigenaars hebben dus ook rechten en is dit alles niet het risico van huren...
Laatst gewijzigd door slilfje op 30 aug 2010 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#19 , 30 aug 2010 15:54

Als opzeg of niet verlenging tijdig werd gegeven en huurder verzuimt uitzonderlijke omstandigheden tijdig in te roepen is zelfs een vrederechter verplicht de wetgeving van dwingend recht te volgen, ongeacht zijn eigen overtuiging. Anders doet de rechtbank van de eerste aanleg dat wel in beroep met leuke gevolgen voor zijn reputatie en carrière.
Een vrederechter legt elke wet naast zich neer die hij wil, en idd. kan dat alles in eerste aanleg herroepen worden. Maar dat kost enorm veel geld. En reputatie ? Zal die een zorg wezen om af en toe eens een wet naast zich neer te leggen daar maakt een vrederechter zich geen zorgen over hoor. Ik heb in elk geval zelf een schrijnend voorbeeld aan den lijve ondervonden dat een vrederechter zo "kan" handelen; wel duidellijk met de nadruk op dat laatste.

John jouw probleem was van een geheel andere categorie. Voor het beëindigen van een contract van bepaalde duur zonder stilzwijgende verlenging en de eventuele afdwingbare verlenging wegens uitzonderlijke omstandigheden is er zwart op wit een dwingende wetgeving die haarscherp bepaalt wie wat dient te doen op welk ogenblik om de procedures rechtsgeldig te laten verlopen. Volgt men deze niet dan is er geen verhaal mogelijk.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#20 , 30 aug 2010 16:18

Moest ik koper zijn zou ik toch eerder een keuze maken tussen de woningen die niet bewoond zijn, en dan toch zeker niet een woning waar nog 3 arme dutskes in zitten.
Aangezien u nogal een romantisch idee heeft van een huis kopen, vermoed ik dat u er zelf nog nooit eentje gekocht hebt. Als je een huis gaat kopen zijn er ongelooflijk veel factoren die liefst allemaal, maar anders toch zoveel mogelijk, tegelijk gunstig samen vallen. Denk bijvoorbeeld aan de ligging, de prijs, (g)een tuin(tje), veel of juist weinig verbouwingen nodig, aantal slaapkamers, modern of klassiek, ... De meeste van deze factoren zijn voor elk huis vast en kunnen niet eenvoudig veranderd worden. Het gevolg hiervan is dat een kandidaat koper helemaal niet de keuze heeft uit een waaier van vastgoed en dus ook niet zal twijfelen wanneer hij zijn droomhuis tegenkomt. Eerlijk gezegd geloof ik dus ook niet dat u uw kans zou laten schieten als uw droomhuis plots een huurder zou hebben.

slilfje
Topic Starter

#21 , 30 aug 2010 16:39

@Lanox : khad het zelf niet beter kunnen omschrijven. Dit is nu eenmaal de werkelijkheid wat betreft een woning kopen.

@iedereen die mij bruikbare raad kon geven : hartelijk dank alvast.

K'laat alsook het verdere verloop hiervan nog wel weten. Eerst nog een beetje de datum afwachten.

JohnD

#22 , 31 aug 2010 02:52

Eerlijk gezegd geloof ik dus ook niet dat u uw kans zou laten schieten als uw droomhuis plots een huurder zou hebben.
Kan ik misschien niet zo goed over meespreken, ik ben maar een huurder. Ik denk echter dat ik er toch rekening mee zou houden na wat ik hier zoal lees over de problemen die eigenaars kunnen hebben bij het kopen van een woning met huurders. Het is ook niet omdat ge uw droomvrouw gezien hebt dat ge ze gemakkelijk kunt krijgen. Soms kunt ge beter verder zoeken, er komt altijd wel een 2e kans, en ook voor een huis.

slilfje
Topic Starter

#23 , 21 okt 2010 10:18

Het verdere verloop....
De huurder van de woning is zelf vroegtijdiger naar de vrederechter gestapt, waarop deze al is voorgekomen en geen akkoord werd bereikt!
Reeds nu in handen van een advocaat waar we een goed oog op hebben.
Als men alles correct doe vind ik alsook dat een buitenzetting vlot moet kunnen verlopen.
Alleen jammer dat men steeds de centen moet bovenhalen om toch maar alles spoedig te kunnen laten verlopen.

Mochten er nog mensen in zo situatie zitten, .... je hebt de indruk dat de huurder echt niet van goede wil is!!
Laat je opzegging dat vastleggen. Dan krijg je ze rapper buiten als de datum eraan komt.
Neem een advocaat, want als de huurder niet van goede wil is, zal je die toch kunnen gebruiken.

Vandebos

#24 , 21 okt 2010 12:27

Niet aarzelen rpv te eisen in uw verzoekschrift.

slilfje
Topic Starter

#25 , 04 jan 2011 13:00

Het verder verloop.....

Was best wel een ingewikkelde situatie geworden. Op den duur hadden we er geen goed oog meer in.
Zelfs ons advocate verwittigde ons dat het best ook slecht nieuws kon zijn (het vonnis)
De huurder had een woning gekocht, maar kon die blijkbaar maar rond eind mei zelf betrekken.
Kon wel maar enkel een verkoopsbelofte afleggen op het moment dat onze zaak voorkwam. enz.....
Het vonnis is nu reeds enkele tijd gekend en jawel... toch positief voor ons uitgedraaid.
Met de wintermaanden die bezig zijn ed. heeft hij nu nog 2 maand gekregen voor te verhuizen.
Kosten voor hem ed... Uiteraard blijven er dus voor ons 4 verloren maanden dat we eigenlijk de woning al hadden kunnen betrekken.
En onze advocaat kosten. Nu nog enkel afwachten of we de sleutel overhandigd krijgen of dat hij wel degelijk met man en macht op straat moet worden gezet !!

Vandebos

#26 , 04 jan 2011 13:56

Werd er u een rpv toegewezen?

ub4b

#27 , 06 jan 2011 10:34

Stel dat de huurder niet vertrekt (bvb om tijd te rekken, omdat hij niet tijdig een andere woning vind), wat is de worst case extra kost voor de huurder ? Ik veronderstel dat de extra maanden zowiezo huur moeten opleveren, maar zijn er nog extra kosten die de verhuurder op de huurder kan verhalen (mits een vonnis) ?

Vandebos

#28 , 06 jan 2011 11:24

Als de huurder langer blijft dan voorzien in het vonnis? Uitzettingsprocedure in vonnis activeren. (uiteindelijke kostprijs kan voor huurder tot € 1500 oplopen exclusief de bijkomende bezettingsvergoeding.)

ub4b

#29 , 06 jan 2011 11:50

Als de huurder langer blijft dan voorzien in het vonnis? Uitzettingsprocedure in vonnis activeren. (uiteindelijke kostprijs kan voor huurder tot € 1500 oplopen exclusief de bijkomende bezettingsvergoeding.)
nee, als de huurder na 6 maand nog niks gevonden heeft (in mijn geval, complexe situatie: ik gebruik een deel van het huis voor mijn zaak, staat ook in contract dat dit mag (onderhandeld), ik moet dus opnieuw een huis zoeken dat geschikt is voor mij, mijn vriendin, en voldoende plaats heeft voor een hifi zaak), en de verhuurder naar de rechtbank stapt om de verhuurder er uit te krijgen, wat zijn dan de mogelijke bijkomende kosten ?

Vandebos

#30 , 06 jan 2011 13:02

de huurder zal ten laatste een maand voor het verstrijken van de opzeg aangetekend bij de verhuurder artikel 11 huurwetgeving dienen in te roepen. Weigert deze dan kan de huurder naar de vrederechter stappen om alsnog een verlenging te bekomen.
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.

Terug naar “Huren”