Mijn grootmoeder is verplicht opgenomen (gedwongen opname) in een rusthuis voor dementerende personen. Mijn grootvader blijft alleen achter in hun gehuurde woonst. Mijn overgrootmoeder verblijft in hetzelfde rusthuis.
Het pensioen van mijn grootvader is ontoereikend om de kosten te dragen (mijn grootmoeder zelf heeft geen pensioen). Haar eigen moeder (mijn overgrootmoeder) daarentegen heeft wel een aanzienlijk vermogen en kan haar eigen kosten dragen en desnoods die van haar dochter (mijn grootmoeder) ook.
Normaal gezien geldt de onderhoudsplicht enkel voor de echtgenoot en de kinderen en kleinkinderen en is mijn overgrootmoeder niet meer onderhoudsplichtig tov haar dochter (geëindigd op 18j of bij het behalen van het hoger diploma). Terwijl zij daar eigenlijk financieel het best toe in staat is, maar zij beheert haar eigen vermogen niet meer omwille van haar dementie.
Ik ken de uitzonderingen en redenen waarmee je kan staven dat je het zelf niet kan betalen, maar ik zou het logisch vinden als mijn overgrootmoeder in eerste instantie wordt aangesproken om haar dochter te helpen. Dan de echtgenoot en de spaarcenten en pas daarna kindsdelen. Waar niemand eigenlijk voor wil opdraaien denk ik zo.
Heeft er iemand nog meer info mbt dit onderwerp wat ik niet via google en het burgerlijk wetboek kan vinden, want dit is niet mijn expertisedomein als jurist?
Alvast bedankt.