Onderhoudsplicht

sean2901
Topic Starter

Onderhoudsplicht

#1 , 06 jan 2011 19:18

Mijn grootmoeder is verplicht opgenomen (gedwongen opname) in een rusthuis voor dementerende personen. Mijn grootvader blijft alleen achter in hun gehuurde woonst. Mijn overgrootmoeder verblijft in hetzelfde rusthuis.

Het pensioen van mijn grootvader is ontoereikend om de kosten te dragen (mijn grootmoeder zelf heeft geen pensioen). Haar eigen moeder (mijn overgrootmoeder) daarentegen heeft wel een aanzienlijk vermogen en kan haar eigen kosten dragen en desnoods die van haar dochter (mijn grootmoeder) ook.

Normaal gezien geldt de onderhoudsplicht enkel voor de echtgenoot en de kinderen en kleinkinderen en is mijn overgrootmoeder niet meer onderhoudsplichtig tov haar dochter (geëindigd op 18j of bij het behalen van het hoger diploma). Terwijl zij daar eigenlijk financieel het best toe in staat is, maar zij beheert haar eigen vermogen niet meer omwille van haar dementie.

Ik ken de uitzonderingen en redenen waarmee je kan staven dat je het zelf niet kan betalen, maar ik zou het logisch vinden als mijn overgrootmoeder in eerste instantie wordt aangesproken om haar dochter te helpen. Dan de echtgenoot en de spaarcenten en pas daarna kindsdelen. Waar niemand eigenlijk voor wil opdraaien denk ik zo.

Heeft er iemand nog meer info mbt dit onderwerp wat ik niet via google en het burgerlijk wetboek kan vinden, want dit is niet mijn expertisedomein als jurist?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2011 19:41

Er bestaat geen dergelijke wettelijke verplichting. Uiteraard kan overgrootmoeder vrijwillig hulp verlenen, maar dat kan tot complicaties leiden indien grootmoeder nog andere kinderen heeft. Hulp verleent door overgrootmoeder is juridisch immers een "schenking".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 06 jan 2011 20:32

Is het rusthuis , of eventueel het OCMW , niet bereid voorschotten te verlenen op de te verwachten erfenis? Stel die vraag gerust!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 08 jan 2011 10:37

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.206.Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG...”(Burgerlijk Wetboek).

Voornoemde onderhoudsverplichtingen bestaan ONAFHANKELIJK van de leeftijd.

Uw grootmoeder is het kind van uw overgrootmoeder ,zodat tussen hen,wederkerig,onderhoudsplicht bestaat in geval van behoeftigheid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”