Handelshuur, opzegtermijn

George2
Topic Starter

Handelshuur, opzegtermijn

#1 , 06 jan 2011 19:40

Ik lees hier in een handelshuurovereenkomst dat beide partijen het recht hebben de overeenkomst te beëindigen met een opzeg van 4 maanden. Volgens wat ik vind in de handelshuurwetgeving kan dit niet. Wat heeft hier voorrang, de wetgeving of het contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 06 jan 2011 21:52

De wetgeving. Bepalingen van handelshuur zijn van dwingend recht.
Miskenning ervan wordt bestraft met relatieve nietigheid. De 'beschermde' partij moet deze aldus opwerpen.

George2
Topic Starter

#3 , 07 jan 2011 19:43

Wat wordt bedoeld met "relatieve nietigheid"? Ik veronderstel dat met de beschermde partij de huurder bedoeld wordt, heeft deze dan andere rechten dan de andere partij?

Reclame

Tmespreu

#4 , 09 jan 2011 21:35

Relatieve nietigheid wil zeggen dat degene die wil dat de contractbepaling voor 'onbestaande' wil zien dit moet zeggen (tijdens het proces).
De beschermde partij is in concreto degene wie er 'baat' bij heeft dat de contractbepaling nietig is..
Laatst gewijzigd door Tmespreu op 10 jan 2011 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

George2
Topic Starter

#5 , 10 jan 2011 21:19

Dus beide partijen kunnen in een geding zich hierop eventueel beroepen als dit in hun voordeel is?

Terug naar “Huren”